Gå til innhold

Aleneforeldre life hacks!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er dine beste tips til en som nettopp er blitt alenemor til en 1-åring?

Hva gjør du når du skal dusje, få laga middag, levering i bhg, osv...

Anonymkode: c9ebd...152

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alltid ha ekstra sengetøy ferdig oppredd i tilfelle sykdom.

Dusjer gjerne på kveldstid når mini sover godt. Det er ikke krise om mini våkner, ikke stor skade de får gjort eller utsatt seg for dersom hen våkner pga sprinkelseng, og en dusj tar liksom ikke en evighet. 

Synes ikke det å lage middag med barn er et problem, men heller det med mengde til bare to. Mye barnevennlig mat som gryter og sånt som kan fryses ned i porsjonspakninger, men potet er ikke veldig egnet til nedfrysning. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke regn med å dusje eller spise, eller gå på do. Men det går bra ❤ 

Anonymkode: 6a35a...c90

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg dusjet ofte når hn sov, ellers hadde jeg slik vippestol jeg satt hun i og hadde på barnemusikk på YouTube på tv. Gikk alltid fint. 

En dag du har mer overskudd, lag litt middag du har i frysen, google og planlegge å kjøpe inn middager som tar fort tid å lage. Smørre gjerne noen brødskiver/baguetter med ost og salat og ha i kjøleskapet, så har du lett tilgjengelig frokost/kveldsmat. 

Ha gode rutiner. Øv mye på søvn. Jeg startet med engang jeg ble aleine. 

Ha god og åpen dialog med helsesøster, ta gjerne kurs om du har mulighet til det. 

Middag lager du når barnet er der, på gulvet i stuen eller noe. Det bare går seg til. Jeg har laget masse middager med en unge som drar meg i foten og vil ha oppmerksomhet😅 Men den første tiden ble det ganske lette middager, veldig mye fiskepinner, fiskekaker, potet/pasta og grønnsaker.

hvis ikke far er i bildet, snakk med barnevernet å søk om avlastningshjem. Jeg fikk hjelp av helsesøster, de sendte melding til de og vi alle hadde møte. Fikk avlastning 7 netter i mnd. 

Ha åpen dialog med venner og familie, ønsk barnevakt med overnatting. 

Ha alltid «medisiner». Plaster, saltvannsspray, Paracet, slik rensevann til sår. Ha alltid salt kjeks og Farris og saft i hus (tilfelle spysyken, vanskelig å handle med en syk unge). 

Finn frem klær om kvelden dere skal gå med dagen etter. Rydd alltid med engang etter deg, da er det mindre å rydde. Ikke ha for mye leker for barnet, har den for mye leker blir det rett og slett for mye å velge mellom at det ikke klarer «finne roen aleine» (stort sett). 

Du vil komme fort inn i rutiner og vil lære etterhvert. Du vil klare dette kjempe bra og aldri glem når du griner, barnet griner og du er utslitt; DU ER EN GOD MOR!!

Men det aller viktigste rådet er å ha god og åpen dialog med helsesøster, familie og venner❤️

Endret av Hjertestein
  • Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk barn alene (donor), og synes venninner med partnere klager mer over stress og tidsklemme enn jeg opplever. 
Du kan styre alt selv nå, på dine premisser og rutiner. Tenk all tiden som kanskje gikk med til krangling og venting. 

Konkrete råd: ligg i forkant. Legg frem klær til deg og mini på kvelden, pakk veske og sekk til begge, smør evt matpakker. 
Har du tatt 2 bleier ut av stelleveska, legger du de i med en gang du kommer hjem -> veska er alltid klar når du skal gå. 

Mini kan leke på badegulvet når du dusjer, bare ha noen leker der inne. Og hårvask pleier jeg ta på kvelden. 
Skal jeg på do, bare sa jeg det til unge som lekte på stua. Og så kom han stabbende etter, og var inne omtrent når jeg var ferdig. 

Ta med mini på matlaging. Han satt i tripp trapp ved siden av meg i starten, nå sitter han på benken og hjelper til (2 år). Da kan han smake råvarer, og kjenner eierskap til maten også. 

Og så er det lov med litt TV. Mye bra på NRK 😊

Anonymkode: 95343...e73

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Alenemor, fuck verden. Du kan oppdra poden som du vil. Du kan rule verden. Oppdra poden i din ånd. Ok. Du er alene. Du kan sette grensene. Og du kan ta poden med på moro. 

• Liker 2
Gjest Innsikten
Skrevet

Ikke alenemor, men noen gode tips fra en med småbarn: 

- Ha tynne pledd på sofaen (hvis du har stoffsofa). Disse vasker du og sparer sofaen for søl. 

- Gjør alt klart dagen før (smør matpakke, legg frem tøy og sko) mye enklere å komme seg ut av døra om morgenen. 

- Kjøp fargerike klær og klær som kan vaskes i vaskemaskinen sammen på 40-60 grader. 

- Enkle middager som lager seg selv, jeg kan enda ikke lage mat med min 2 åring, han er helt umulig på kjøkkenet. 

- Pust med magen, du er en god mamma! Stol på instinktene dine og magefølelsen :) 

- hvis du har besteforeldre og annet nettverk som kan stille som barnevakt er det bare positivt å be om hjelp. Ingen skam i å ha barnevakt og gi seg selv litt barnefri innimellom. 

AnonymBruker
Skrevet

Alenepappa med to her.  De var 1 og 4 år da jeg ble alene om dem.  Det er 8 år siden 

Mitt beste råd er å planlegge og å forenkle der du kan.  Sørg for å ha faste rutiner på leggetid, dusjing/bading og måltider.  Skriv handleliste. Da slipper du å handle matvarer oftere enn 1-2 ganger i uka.  En huskeliste er også greit.  

Vaskemaskinen er viktig.  Har du mulighet, så skaff deg en tørketrommel også.  Vet ikke hvordan jeg skulle klart meg uten.  Når ungene har lagt seg bretter jeg tøy og legger fram det de skal ha på seg neste dag. Nå er de blitt så store at de ordner mye selv.  

Jeg dusjet sammen med ungene da de var små.  Eller mens de sov. Det var ikke noe problem.  Ta høyde for at det kan bli perioder med lite søvn.  Jeg valgte bort utekvelder på byen og damer.  Det var ikke tid nok.  Bruk heller helgene til å kose deg med barnet, sove og  å forberede neste uke. 

Mye forandrer seg etterhvert som barn blir større.  Din tid kommer også. 

Anonymkode: 7137f...5a7

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Foodprep så ofte som mulig! Lag klar matpakker for 3-4 dagen i slengen, lag dobbel porsjon middag når du kan og hiv i fryseren, og finn 15 minutter når ungen har tatt kveld til å gjøre klar morgendagens klær, bagger og matpakker. 

Senk lista for husarbeid, så lenge kjøkken og bad er hygienisk rent kan du vaske resten når ungen er tennåring :)

Ta deg tid til egentid i form av trening og en dusj. Unger elsker å være med på treningen, enten hjemme med deg eller med barnevakt på treningssenter. Selv en 15 minutters treningsøkt på stuegulvet gjør mye for psyken, og er spesielt viktig når man er sliten, ikke orker og livet er drit. Endorfinenes makt skal du ikke kimse av! 

Du kan og be bv om avlastning noen netter i måneden om bf ikke er i bildet. Venner og familie kan og være den avlastningen, men om dere har det under avtale med bv vil du ikke føle deg som en belastning om du gjør det, siden de får betalt. Dette er vanligere enn de fleste tror, og det er ingen skam eller tegn på manglende omsorgsevne!! Barnehage eller hs kan bistå det i dialog med bv, som din støtteperson om du ønsker. 

Ellers, pust! Spør deg selv hva som er viktig i det lange løp når du tror du er på randen, legg vekk mas og prestasjonskrav og hiv bena på bordet når du kan. 

Anonymkode: ed94b...21b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og angående mat - middagsretter som kan kokes i én kasserolle eller i én og samme ildfastform er genialt. Formene kan preppes kvelden før, og settes rett i ovnen når dere er hjemme. 

Og har du ikke plass til tørketrommelen, invester i kombimaskin som vasker og tørker. Det er seriøst verdt det.  

Anonymkode: ed94b...21b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dusja enten veldig sent eller veldig tidlig. 

Tilrettelegge, tilrettelegge og tilrettelegge, middag, vask osv. 

Anonymkode: cb25c...8ac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnets sovetid er din fritid. Det aller meste av husarbeid kan du ta med barnet på.

Anonymkode: e558a...c80

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger. 

Perelandra, mod. 

AnonymBruker
Skrevet

Alene med 1 åring og 3 åring her. Jeg har: 

- Kjøpt større fryseboks, plass til matvarer på tilbud og baker brød

- legger frem klær og annet kvelden før

- enkle, men helst sunne middager. 

- nå er ungen din liten, men eldste her ser på nettbrett/ barnetv på morgenen og etter barnehagen,  frem til middagen er klar

- Allier deg med andre barnefamilier, koselig å ha noen å gjøre aktiviteter med

- når barnet sover, slapper du av. Jeg rydder når barna er våkne.

- ROBOTSTØVSUGER !! Min beste investering og sparer mye tid bare her. Setter den på når vi forlater huset, kjempedeilig. 

- Fast barnevakt,  om du ikke har noen i nettverket ditt. Omså bare for å dra på trening eller sitte alene på en stein 

- prioriter venner, selvom du er sliten og lei. 

- storhandling og ukesmeny. Jeg handler også mesteparten av klær på nett, sparer tid og penger

Anonymkode: b9670...44f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.7.2022 den 21.12):

Hva er dine beste tips til en som nettopp er blitt alenemor til en 1-åring?

Hva gjør du når du skal dusje, få laga middag, levering i bhg, osv...

Anonymkode: c9ebd...152

Var alene med barna fra de var 2 og 4 til 10 og 12 år.

Forberedelser og gode rutiner er det viktigste.

Lag matpakker, pakk sekker, legg fram klær og nødvendig utstyr på kvelden når barnet sover.

Dusj med barnet før leggetid.

Når jeg skulle lage middag fikk de se på tv eller noe annet som de syntes var interessant nok til å være litt i ro.

Levering i bhg ble ikke noe annerledes selv om jeg ble alene med barna. Men jeg kunne ikke begynne på jobb kl 7 feks grunnet åpningstider i bhg. 

Anonymkode: be3dd...b74

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...