Gå til innhold

Fra tjukk og utrent til slank og veltrent?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har gjort det? Hvordan gjorde du det, hvor lang tid tok det og hva endret du på? 

Hvordan er livet ditt nå kontra før? Lever du et helt annet liv eller var det bare småting som skulle til?

Anonymkode: bde60...184

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke der enda, men jeg har begynt reisen. Jeg har endret kostholdet mitt totalt, og jeg har begynt å trene. Jeg har gjort større endringer i kostholdet enn i aktivitet da mål nummer én var å gå ned i vekt, men jeg ønsker å gjøre endringer ellers også. Jeg ønsker meg vel ikke veltrent da, men normalt trent kanskje. Jeg føler ting er mindre slitsomt og jeg føler meg bedre enn tidligere (nå er det også sommer så det kan jo spille inn på humøret såklart). 

Anonymkode: 3395b...69a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har. Fra BMI 34 til BMI 20. Særdeles utrent (aldri trent tidligere, ikke en gang organisert i barndommen), nå løper jeg halvmaraton.

La om kostholdet først, startet trening ca halvveis i vektnedgangen.

Veldig annerledes liv i hverdagen egentlig.. Spiser mye sjeldnere og mindre (blir fortere mett), prioriterer trening (men det er lystbetont, jeg VIL ut å løpe, egentid og ro), elsker å gå tur opp på fjelltopper - for det er så lett.

Anonymkode: 7c089...bed

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Var 150kg og er nå rundt 90kg en plass. Jeg gjorde det med trening og rusmidler en periode, men jeg fant balansen med lavkarbo som en livsstilsendring (altså, ikke se på det som en slankekur, men som en permanent endring). Lavkarbo synes jeg er ganske så effektivt, og jeg spiser sjeldnere enn hvis jeg spiser karbohydratrik mat. Humøret virker også mye mer stabilt, så jeg lurer på om blodsukker osv holder seg jevnere på denne måten. 3-4 gode måltider om dagen og jeg er aldri småsulten og sånt i mellom.

Jeg ble skikkelig aktiv etter at jeg gikk ned, for alt ble så mye lettere. Det å gå noen kilometer ble lett i starten, før det gikk over til at å løpe en mil var lett (eller å sykle mange mil). Jeg begynte også med fridykking, og det var jo rå kult å dykke etter kamskjell eller å skyte kveite på 10m dyp med harpun. Så selvsikkerheten i forhold til kropp og klær ble nok betraktelig bedre. Og jeg sier aldri nei lengre, for at jeg lurer på om jeg klarer det eller om jeg blir for stor og utilpass...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gikk fra 110 kg til 60 kg på ett år. Det er noe av det mest intense jeg har gjort i hele mitt liv og det var et mas med trening 5-6 dager i uka, streng kaloritelling og mye jobb. Det fine er at jeg føler at jeg kan spise det jeg vil nå, bare i mindre mengder. Jeg sover bedre/puster bedre om natta, klesshopping er gøy, jeg føler meg penere (dessverre, men sånn er det) og jeg har ikke prediabetes lenger. Har også gått fra hvilepuls på 80 til 60, blir ikke anpusten i oppoverbakker lenger, kan dra på joggeturer og generelt ha det gøy i kroppen min. Mindre smerter har jeg også. 

Negative sider: Har en god del løshud, mye mer menssmerter enn før, litt dårligere hud (har visstnok sammenheng med hormoner lagret i fettdepoter som slippes raskt ut) og jeg har utviklet lavt blodtrykk. Sistnevnte har gått seg litt mer til heldigvis. 

Anonymkode: de810...305

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Gikk fra 100 kg til 70 kilo + en del muskler. Nå har jeg ligget på den vekten en stund, men fortsetter å gå ned i fettprosent og øker muskelmassen. Ikke helt i mål der jeg vil være, men kanskje om 6 måneder. Har nå holdt på i 1,5 år. 

Begynte å ta tak i kostholdet samt gåturer. Mest mulig rene råvarer, mat laget fra bunn av. Gåturer ble til joggeturer. Så begynte jeg med styrketrening og er nå oppi 4-5 økter i uken. Så ble joggeturer til løpeturer. Driver også med organisert idrett. 

Meeeen, det har vært en berg og dalbane. Perioder med lite trening, perioder med Inaktivitet og dårlig kosthold. Perioder hvor vekten har gått opp. Men jeg har da jobbet hardt for å få tilbake motivasjonen og viljen og tilbake i riktig spor igjen. 

Anonymkode: 7fc2e...6ce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke helt i mål enda, slik flere her skriver, men godt på vei. Jeg startet med å ta tak i kostholdet. Måtte sette meg litt inn i ting i tillegg til å tåle å være litt sulten. Valgte å telle kalorier i en måned og fokusere på å få i meg proteinrik mat som metter. I tillegg startet jeg med periodisk faste.

Da jeg hadde gått ned halvveis til idealvekten startet jeg med å gå turer og en halvtime med styrketrening med kun kroppsvekt. Nå er neste steg for meg å jogge og å trene med ekstra vekter. Har bare 5 kg jeg vil ned, men kan godt ligge på den vekten jeg gjør nå om jeg er mer veltrent. Nå er jeg bare slank, men ikke i så god form som jeg ønsker. Ønsker å komme i bedre form fordi jeg vet hverdagen blir enda enklere og helsen min blir enda bedre. 

Totalt har jeg gått ned fra 86 kg til 63 kg. Dette startet jeg med i oktober 2021. Jeg har det bedre psykisk og fysisk, mer overskudd og ting i hverdagen er lettere. Det var ikke kjempestore endringer som måtte til, men det føltes som en stor endring å legge om kostholdsvaner, det skal jeg være ærlig på. Heldigvis skulle det ikke mer enn to uker til før jeg syns det gikk lekende lett. Har alltid latt meg få lov til å spise usunne ting på besøk, men alt med måte. Nå spiser jeg gjerne litt snacks i helgene, men i små mengder uten at jeg har behov for mer.

Anonymkode: 78b0e...7d5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...