Gå til innhold

Nei, jeg vil ikke være fadder for ungen din

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Men så si heller nei takk da, så jeg vet hva jeg faktisk har å forholde meg til! Årh, sånt mas altså.. Noen blir fornærmet av å bli spurt, noen blir fornærmet av ikke å bli spurt, ingen av dem gidder å være ærlige om hva de ønsker/gidder...

Anonymkode: 4fd13...adf

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvorfor tror folk de gjør deg en tjeneste når de vil at du skal bli fadder for barnet deres? Da er du bundet til å late som om du bryr deg, og gi gaver i 18 år til en unge du ikke interresser det for? Det er jo bare ett mas!

Anonymkode: 87df1...201

folk pleier å spørre nære folk de vet blir glad for å bli spurt

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg er ikke kristen og kan ikke være fadder. Aldri i verden om jeg juger i kirka om at jeg skal bidra til at barnet får en kristen oppvekst. 

Anonymkode: e179b...cd7

Hva i alle dager snakker du om? 😂Man blir ikke spurt om noe slikt i kirken, og presten sier ingenting til fadderne.

Du burde da ikke ha et problem med å lyve i kirken, hvis du ikke er kristen uansett 😂🙈

Skrevet (endret)

Jeg er fadder til en nydelig gutt :). Syntes det er en ære å bli spurt om noe slikt. Jeg har flere faddere, fåtallet av dem har "brydd seg" i 18 år, tror ikke jeg har fått gave av dem hvert år i 18 år engang. 

Man må verken være kristen eller oppdra et barn kristent, selv om man blir døpt eller er en fadder. 

Endret av kraftwerk
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hva så?

Det er jo mer relevant om de som ikke gidder svarer deg. 

AnonymBruker
Skrevet
Ullvott skrev (1 time siden):

Det er jo mer relevant om de som ikke gidder svarer deg. 

Nei, er du ikke kristen, så er du ikke interessert som meg.

Skrevet

Jeg er fadder til to av tantebarna mine. Jeg er ikke kristen, men det er det samme for meg. Jeg er involvert i livet til alle tre uansett og behandler alle tre likt. Jeg ser ikke på det som en "ekstra" oppgave å være fadder. Jeg hadde sagt ja til å være fadder til barnet til bestevennen min også. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har takket nei fordi jeg ikke er kristen. Forklarte at jeg ikke synes det blir riktig for meg å ha denne rollen siden jeg ikke er troende, og det ble greit mottatt. Vi er fortsatt venner. Kan dette være en grei utvei dersom du ikke vil såre noen tror du? Hvis du ikke er interessert i barnet og synes det hele blir et mas, så bør du jo  heller la andre slippe til. 

Anonymkode: 55c8c...eb3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er en latterlig praksis. Den har ikke rot i religion lenger og den eneste grunnen foreldre ønsker faddere for er å få jevnlige gaver til ungen fyller 18 år. 

Anonymkode: 9ad9f...163

AnonymBruker
Skrevet
kraftwerk skrev (1 time siden):

Hva i alle dager snakker du om? 😂Man blir ikke spurt om noe slikt i kirken, og presten sier ingenting til fadderne.

Du burde da ikke ha et problem med å lyve i kirken, hvis du ikke er kristen uansett 😂🙈

Hva? Er ateist men har da ikke for vane å lyve til folk for det, verken i kirka eller andre steder. Hvite løgner for å ikke såre er innafor så klart, det blir jo noe annet, men jeg ville ikke ha funnet på å lyve om at jeg vil ta på meg en rolle i trosopplæringen når jeg ikke har planer om det i det hele tatt.

Hvis jeg skulle vært fadder, så hadde jeg vel ikke blitt nødt til å love noe med ord, men jeg ville ha stått der mens presten sier at jeg skal være med på å lære barnet å be, lære barnet å  bruke Guds ord og delta i den hellige
nattverd,så hun kan leve og vokse i den kristne tro. For meg blir det å lyve og er fullstendig uaktuelt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg har takket nei fordi jeg ikke er kristen. Forklarte at jeg ikke synes det blir riktig for meg å ha denne rollen siden jeg ikke er troende, og det ble greit mottatt. Vi er fortsatt venner. Kan dette være en grei utvei dersom du ikke vil såre noen tror du? Hvis du ikke er interessert i barnet og synes det hele blir et mas, så bør du jo  heller la andre slippe til. 

La andre slippe til ja. Som om det er en kamp man vil vinne😅 Jeg et like lite kristen som de selv, så hele dåpgreien er bare mas.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor tror folk de gjør deg en tjeneste når de vil at du skal bli fadder for barnet deres? Da er du bundet til å late som om du bryr deg, og gi gaver i 18 år til en unge du ikke interresser det for? Det er jo bare ett mas!

Jeg hadde en fadder, men hun gav faen. Det er bare en tradisjon. Betyr ingenting!

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke å gjøre noe spesielt selv om du er fadder!

jeg er fadder til begge mine nieser, men har aldri gjort noe spesielt ut av det! De får vanlige gaver til bursdag og jul og thats it! Til neste år er eldste konfirmant, men hun kommer ikke til å få en megadyr gave bare fordi jeg er fadderen hennes, det blir maks en tusenlapp i gaveverdi!

Anonymkode: 3feb5...6f1

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er fadder til 3, følger opp kun 1.

Har mistet kontakt med foreldrene til de ungene jeg er fadder til, og da følger jeg ikke opp med gaver heller.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er jo bare tull. Jeg er fadder for min niese og det er hyggelig det altså, men det har jo ingen praktisk betydning. Blir dårlig med kristenopplæring, for å si det sånn. Dessuten, mannen min er hindu, og han er også fadder for henne. Presten nektet først, men så tenkte han seg om og sa det var ok hvis han forsaket satan. Så jeg sa: hvordan forsaker man satan da? Presten: han må bare komme hit og si det. Og mannen min ga jo bæng og anser seg selv som ateist. Men jenta fikk faddere da ❤️

Anonymkode: be6fd...d86

For en dustete prest!

Dersom mannen din er hindu forsaker han hele kristendommen og med det Satan. Så enkelt er det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er en ære, og takker gjerne ja. 

Gaver og oppmerksomhet gir jeg uansett likt av til alle jeg er nær. Det er praksis på begge sider av familien, at man aldri gir mer bare fordi man er fadder. Og det samme gjelder nære venninner. Er de nære så gis det gaver og oppmerksomhet, uansett. 

Jeg er forøvrig ikke personlig kristen. Men synes kirkelig dåp er fint, og kan alltids støtte oppdragelse i det kristne verdisynet. 

Anonymkode: d8396...029

AnonymBruker
Skrevet

jeg har vært fadder i mange år til et barn. For et gave mas det var fra 3 mnd til hen ble 18 år. Ikke var gavene bra nok heller for foreldrene. Så jeg kommer aldri til å si ja til å være fadder igjen. Jeg har ikke barn selv så jeg kjøpte skikkelige gaver som om det skulle vært mitt eget barn. Men du mister piffen når det aldri er bra nok i foreldrenes øyne. Fulgte opp alle bursdager, julen og sommergaver hvert år. De siste årene telte jeg nesten ned til hen`s 18 årsdag.

Anonymkode: f9116...1b4

Skrevet

Jeg er ikke kristen og har ikke døpt mine barn. Men jeg lærer dem om gud og jesus, og vi snakker om andre religioner og har mange fine samtaler og refleksjoner rundt tro. 

Jeg har tidligere sagt nei til å være fadder siden jeg ikke er kristen, men har med årene forstått at jeg er vel faktisk den eneste som virkelig kan love at jeg vil lære barna om den kristne tro, da jeg er den eneste i familien som disse religiøse seremoniene faktisk betyr noe for og den eneste som har en virkelig interesse for tro og religioner. Jeg har alltid hatt interesse for religioner livssyn og kan mye mer om dette enn de fleste jeg kjenner, og elsker å snakke med barna i familien om disse tingene, fordi de tenker så mye klokt og har så mange fine spørsmål. 

De andre gjør det uten å tenke noe videre over det fordi «det har de alltid gjort i den familien». Jeg sa derfor ja til å være fadder denne gangen, og kjente at jeg faktisk kunne stå inne for det. Jeg skal uansett ikke oppdra henne, men skal gjøre mitt for at hun får kunnskap om religioner, også den kristne tro, og respekt for alle menneskers måte å leve på. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...