Gå til innhold

Nei, jeg vil ikke være fadder for ungen din

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvorfor tror folk de gjør deg en tjeneste når de vil at du skal bli fadder for barnet deres? Da er du bundet til å late som om du bryr deg, og gi gaver i 18 år til en unge du ikke interresser det for? Det er jo bare ett mas!

Anonymkode: 87df1...201

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da sier du nei, så enkelt er det. Jeg synes det er en ære å bli spurt

• Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor tror folk de gjør deg en tjeneste når de vil at du skal bli fadder for barnet deres? Da er du bundet til å late som om du bryr deg, og gi gaver i 18 år til en unge du ikke interresser det for? Det er jo bare ett mas!

Du hadde nok blitt gjennomskuet i "å late som"

Anonymkode: bd6f4...5b3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg blir veldig glad når jeg blir spurt 🙂 i tillegg så bryr jeg meg veldig om både tantebarn og venners barn, så jeg slipper jo å late som 😍

Anonymkode: 0c5c7...cff

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har sagt ja to ganger, men skjønner ikke vitsen. Poenget fra gammelt av er at man som fadder skal lære ungen om kristen tro og sørge for at det vokser opp i den troen. Mange (de fleste) kristne hater jo mennesker som meg 😆 foreldrene spør bare fordi de trenger en fadder til ungen og spør da helst de som står dem nær. Man behøver ikke å ha noe mer med de ungene å gjøre enn foreldrene.

Anonymkode: efb05...6cd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ikke kristen og kan ikke være fadder. Aldri i verden om jeg juger i kirka om at jeg skal bidra til at barnet får en kristen oppvekst. 

Anonymkode: e179b...cd7

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er ikke kristen og kan ikke være fadder. Aldri i verden om jeg juger i kirka om at jeg skal bidra til at barnet får en kristen oppvekst. 

Anonymkode: e179b...cd7

Det trenger du ikke heller. Presten spør ikke fadderne, men foreldrene. Så det er foreldrene som ofte lyver om det. Helt meningsløst, men tradisjonelt selvfølgelig.

Anonymkode: efb05...6cd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Syns synd i folk som har så få venner at de ber folk som åpenbart er uinteressert,  om en slik ting . Både å spør / å bli spurt om å være fadder er jo stas. En fin ting mellom venner / familie . Fadder betyr jo ikke at man skal stå på pinne 24-7 , men bare at man er en ekstra god familievenn , deltar litt i feiringer / husker bursdag & jul ☺️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke kristen selv og har sagt «Takk men neitakk.» til å være fadder i kristen dåp. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg meldte meg som «supertante». Jeg er kristen, men ikke for barnedåp, så ikke naturlig å være fadder for noen av mine. Tok praten på forhånd første gangen, og trodde samtalen var tatt ved andre, men da ble jeg spurt, og sa jeg vil alltid være der for mine tantebarn, men er ikke medlem av DNK («Statskirken»). Passet på å ikke være negativ til hva mitt søsken gjorde, bare støttet opp om at jeg ville være der, uavhenging tittel. 

Ønsker en ikke å være fadder, så sier en nei. Heller det enn å lyve. 

Anonymkode: e07ce...acd

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er fordi de opplever at de har tillit til deg og ser for seg at du kan bidra med noe viktig i barnets liv. Jeg synes du skal prøve å se positivt på det, og heller takke nei på en fin måte dersom du ikke er interessert. Men understrek at det var hyggelig å bli spurt, og kom gjerne med en hvit løgn om at det føles feil mtp at du «ikke er kristen», ikke er i familie eller noe i den dur.

Da jeg ble spurt av venninner takket jeg nei mest fordi jeg syntes det var vanskelig å være så engasjert i andres barn og var selv bitter fordi jeg ikke hadde barn selv. Har endret syn på det nå som jeg har to små selv og hadde gjerne takket ja i dag. Men jeg for min del har heller valgt å spørre nærmeste familie, da det føltes mest naturlig. Vennskap kan dessverre komme og gå litt med årene enten en vil det eller ikke. 

Anonymkode: 637c6...f08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har sagt nei til å være fadder to ganger. Jeg er ikke kristen og synes dåp er noe tull. Jeg har også nok respekt for kirken til å stå og lyve der inne. 

Anonymkode: 7bceb...4f9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er jo bare tull. Jeg er fadder for min niese og det er hyggelig det altså, men det har jo ingen praktisk betydning. Blir dårlig med kristenopplæring, for å si det sånn. Dessuten, mannen min er hindu, og han er også fadder for henne. Presten nektet først, men så tenkte han seg om og sa det var ok hvis han forsaket satan. Så jeg sa: hvordan forsaker man satan da? Presten: han må bare komme hit og si det. Og mannen min ga jo bæng og anser seg selv som ateist. Men jenta fikk faddere da ❤️

Anonymkode: be6fd...d86

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Å være fadder handler om å lære barnet om Gud, og fortelle om Jesus og følge Jesus. Det er mulig fadder ordningen er ganske mistolket. 

Anonymkode: 0d23d...3b6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det er greit for familie, jeg bryr meg jo om de. Men venners barn som man aldri ser uansett. Og jeg kan ikke si at jeg bryr meg så mye om de heller. Og hva er greia med de som har 5-6 faddere for ungen sin? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo bare tull. Jeg er fadder for min niese og det er hyggelig det altså, men det har jo ingen praktisk betydning. Blir dårlig med kristenopplæring, for å si det sånn. Dessuten, mannen min er hindu, og han er også fadder for henne. Presten nektet først, men så tenkte han seg om og sa det var ok hvis han forsaket satan. Så jeg sa: hvordan forsaker man satan da? Presten: han må bare komme hit og si det. Og mannen min ga jo bæng og anser seg selv som ateist. Men jenta fikk faddere da ❤️

Anonymkode: be6fd...d86

Haha! Overtroen i religion er så komisk.

PS. Litt rart å si at mannen din er hindu hvis han anser seg selv som ateist? Skjønner du sannsynligvis bare sa det som en forkortelse for at han kommer fra en hinduistisk familie, men man ville jo aldri sagt "mannen min er kristen, han anser seg selv som ateist".

Anonymkode: 95377...af3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har sagt nei til å være fadder to ganger. Jeg er ikke kristen og synes dåp er noe tull. Jeg har også nok respekt for kirken til å stå og lyve der inne. 

Anonymkode: 7bceb...4f9

Det er enorm forskjell mellom "kan ikke" og "vil ikke/gidder ikke". Det du beskriver er "kan ikke". Det TS beskriver er "gidder ikke". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ullvott skrev (4 minutter siden):

Det er enorm forskjell mellom "kan ikke" og "vil ikke/gidder ikke". Det du beskriver er "kan ikke". Det TS beskriver er "gidder ikke". 

Hva så?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...