Gå til innhold

Noen som har tilkallings-stilling? Rettigheter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er tilkallingshjelp, men blir uansett satt opp veldig mye - ofte 100%. Jeg har lest litt om rettighetene og har forstått det sånn at tilkallingshjelpen ikke er pliktig til å ta på seg vakter, noe som betyr at jeg kan ta meg en ferie akkurat når det passer meg? Tok meg nemlig ikke råd til 3-ukers sommerferie i år, som man har krav på, så tenkte å ta ei uke i september.

Må bare forhøre meg med andre som også er tilkalling, hva som er greit, osv. Vil ikke gi dårlig inntrykk/risikere å ikke få mer vakter heller.

Anonymkode: e5eb1...203

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når du er tilkallingsvikar så har du ikke faste vakter, men tilkalles når arbeidsgiver har behov. Arbeidsgiver kan velge å tilby deg vakter, og du kan velge å takke ja eller nei til vaktene. Har du faste vakter, så forplikter du deg å jobbe det dere har avtalt i din arbeidsavtale.

Anbefaler at du ber arbeidsgiver om ny arbeidsavtale i henhold til avtalen som muntlig er inngått. Du forplikter deg til å jobbe i henhold til avtalen, men for vakter utover det som er avtalt, kan du velge å takke ja eller nei. Dette vil gi deg mer forutsigbarhet med tanke på blant annet å kunne besøke familie.

Du har, som alle andre arbeidstakere, rett til 25 virkedager ferie som er 4 uker og 1 dag. Ferie skal avtales i god tid og som hovedregel skal du få melding om ferie så tidlig som mulig og innen 2 måneder før ferien tar til. Som arbeidstaker kan du kreve 3 uker sammenhengende ferie i perioden juni til september. Det er viktig å være klar over at ferie er ulønnet fritid, det er feriepengene opptjent året før som dekker lønnsbortfallet som oppstår når du avvikler ferie. Videre er det også sånn at en ferieuke teller som 6 virkedager, uavhengig av hvor mange arbeidsdager du har den uken ferie skal avvikles. Enkeltdager med ferie beror på avtale med arbeidsgiver.

Anonymkode: f4f66...a35

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...