AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #1 Skrevet 22. juli 2022 Jeg jobber 100%, men har lyst til å studere deltid ved siden av. Men jeg har kommet til å tenke på en ting: La oss si at jeg skulle bli syk over en lengre periode (lengre enn arbeidsgiverperioden) mens jeg har deltidsstudie, vil Nav da legge seg opp i at jeg også har studieplass og redusere utbetalingene? Deltidsstudiet teller vel som 60% sett i antall studiepoeng det gir per semester. Anonymkode: 496ed...24a
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #2 Skrevet 22. juli 2022 De la seg ikke opp i det hos meg, det var jo jobben jeg var sykmeldt fra, ikke studiene. Anonymkode: 04d55...8fe
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #3 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): De la seg ikke opp i det hos meg, det var jo jobben jeg var sykmeldt fra, ikke studiene. Anonymkode: 04d55...8fe Det gjorde de hos meg. Jeg ble 70% sykmeldt, jobbet 100% og studerte 50% ved siden av (på fritiden). Jeg måtte enten slutte å studere, eller så ville sykepengene bli redusert til tilsvarende 20% stilling. Anonymkode: 854ce...2b5
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #4 Skrevet 22. juli 2022 Hvis du har en arbeidsevne, så er tankegangen generelt sett at du bør bruke denne på inntektsgivende arbeid framfor studier og ytelse, ja. Anonymkode: 88373...34b
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #5 Skrevet 22. juli 2022 Jeg kalte meg selv inn til NAV, forklarte de problemstillingen med at studiene mine var en del av kompetanseheving som regjeringen satset på, og at lege og arbeidsplass ikke var imot at jeg studerte (holdt hodet i gang) selv om jeg var sykmeldt fra jobb. NAV hadde et kort internt møte, og fikk svar om at jeg ville få det godkjent, dvs beholdt full sykelønn. Anonymkode: 17652...00c
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #6 Skrevet 22. juli 2022 Dette legger de seg borti ja. Men det er mulig å få det godkjent Anonymkode: 5418c...68a
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #7 Skrevet 23. juli 2022 Aldri opplevd å få noe tilbakemelding på det noensinne. Anonymkode: d435d...597
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #8 Skrevet 23. juli 2022 Når man sender inn sykemeldingen/søknad om sykepenger, blir man da spurt om man har studert, slik at dette trekkes? Anonymkode: 496ed...24a
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #9 Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Når man sender inn sykemeldingen/søknad om sykepenger, blir man da spurt om man har studert, slik at dette trekkes? Anonymkode: 496ed...24a Et av spørsmålene når man søker sykepenger er om man har vært under utdanning i perioden, ja Anonymkode: dfb26...3ed
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #10 Skrevet 23. juli 2022 Ja, man må bekrefte at man ikke har studert/vært student i sykemeldingsperioden. Egentlig ganske skremmende for oss som jobber 100% og tar noen studiepoeng på fritiden. Jeg bruker egentlig bare tid på studiene i eksamensperioden, ikke resten av året, og skulle jeg bli syk ryker selvfølgelig disse studiene først av alt (det er jo ikke viktig for meg, og om ønskelig/nødvendig kan jeg ta samme fag semesteret/året etter). Om man ikke tar sjansen på å registrere seg som student fordi man kan risikere å sitte helt uten sykepenger, gjør jo det at den ønskede kompetansehevingen i arbeidslivet blir lavere. Jeg har heldigvis ikke for vane å være syk, og har derfor tatt sjansen. Anonymkode: 8c274...bbd 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #11 Skrevet 24. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 23.7.2022 den 11.52): Ja, man må bekrefte at man ikke har studert/vært student i sykemeldingsperioden. Egentlig ganske skremmende for oss som jobber 100% og tar noen studiepoeng på fritiden. Jeg bruker egentlig bare tid på studiene i eksamensperioden, ikke resten av året, og skulle jeg bli syk ryker selvfølgelig disse studiene først av alt (det er jo ikke viktig for meg, og om ønskelig/nødvendig kan jeg ta samme fag semesteret/året etter). Om man ikke tar sjansen på å registrere seg som student fordi man kan risikere å sitte helt uten sykepenger, gjør jo det at den ønskede kompetansehevingen i arbeidslivet blir lavere. Jeg har heldigvis ikke for vane å være syk, og har derfor tatt sjansen. Anonymkode: 8c274...bbd Her har NAV sagt at så lenge du ikke rent fysisk har jobbet med studier under sykmelding, så blir du ikke regnet som student. Men dette er de dårlige på å presisere.. Men man kan også få godkjent at man kun er sykmeldt fra jobb, og likevel får lov av NAV å holde på med studier. Er jo mange årsaker til at man er sykmeldt. Anonymkode: 17652...00c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå