Gå til innhold

Syter folk med glutenallergi for mye?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner et par stykker med glutenallergi, og de syter og holder på som om det er en alvorlig kreftdiagnose med spredning. Er det virkelig så grusomt å ikke spise gluten, i den grad at det må prates om i til stadighet? Er det flere som har opplevd denne dramatikken og oppmerksomhetsbehovet de ser ut til å bære på? 

Anonymkode: 27e41...d43

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja. Voldsomt mye syting og klaging fra glutenallergikere.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Huff, enig!🙈

Anonymkode: 18d57...43f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri opplevd.

Anonymkode: 07376...e8c

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hadde en venn som skrøyt ekstremt over at han fikk gluten-støtte. Og hvor mye mindre  penger han brukte på å kjøpe glutenfritt enn før han fikk diagnosen. Han var den som ropte høyest da glutenstøtta forsvant, og skrev innlegg på innlegg hvor viktig den var. Selv om han faktisk bruker ganske mye mindre enn oss i mat (her har vi melkeinntolleranse på 2 av fem) 

Anonymkode: ee98a...c8c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det varierer jo veldig. Naturlig nok legger du merke til de som syter. Og ikke de som holder kjeft og forsyner seg med det de tåler.

Anonymkode: 05252...348

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ingen av de jeg kjenner til syter hvertfall, og det er verre at andre stadig prakker på de glutenmat i alle sammenhenger.

Er det så gøy å se glutenallergikere springe på do i ett sett med rennamage liksom?

Anonymkode: dfe2d...816

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det varierer jo veldig. Naturlig nok legger du merke til de som syter. Og ikke de som holder kjeft og forsyner seg med det de tåler.

Anonymkode: 05252...348

Dette. 

Og for å si det sånn, jeg skjønner godt at de syter litt i blant. Utvalget av glutenfrie "vanlige" produkter er dyrt og dårlig. Det er veldig mye vi andre tar for gitt som de helt må avstå fra.

Og prøv å være på gruppetur e.l. med glutenallergi eller cøliaki - når det forhåndsbestilles mat til større grupper er det nesten unntaket heller enn regelen at alle leverandørene klarer å få med seg spesialbestilingene som blir gjort. Sist vi var på tur med jobben fikk to av kollegene mine tildelt et halvt rundstykke med ost hver til lunsj, mens vi andre satt og fråtset i røkelaks, roastbeef og egg. Og ved neste måltid hadde leverandøren glemt dem helt (en annen leverandør). Hadde det ikke vært for at det var en dagligvarbutikk rett ved der vi spiste lunsj, og at leverandør nr. 2 klarte å kaste seg rundt og levere glutenfri mat på noen få minutter, hadde de blitt gående uten mat fra frokost til middagen kl. 20 på kvelden.  

Anonymkode: 26271...8e8

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

De jeg kjenner som faktisk har cøliki eller glutenintoleranse syter aldri, men spør gjerne om de kan få forsyne seg først av f.eks. fruktkurven på jobb før oss som spiser gluten tar på noe. De som sier de ikke kan ha gluten fordi de har en tanke om at det er usunt derimot, de syter mye. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg har ikke inntrykk av at de som faktisk har glutenallergi syter eller snakker mye om dette. Det gjør derimot enkelte av dem som har selvdiagnostiserte gluten- eller andre matvareallergier/-intoleranser.

Anonymkode: e5714...028

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Vel, de kan faktisk få kreft. Tarmtottene slites ned og næring tas ikke opp optimalt. Kan utvikle seg til mange diagnoser. Angst, depresjon, hjertetrøbbel, hodepine er også ting som kan se

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en av dem som ikke tåler gluten, men det er ikke noe jeg snakker om. Samme gjelder de andre allergikerne jeg kjenner; de snakker ikke om allergiene sine. Vi svarer bare ja eller nei på spørsmål om vi kan spise/drikke sånn eller slik, er vant til å følge med på sånt selv og krever ikke spesialbehandling.

Etter det jeg har hørt fra andre glutenallergikere, er det visst en del folk som unngår gluten kun fordi de har fått det for seg at "gluten er usunt", som om det er skadelig for kroppen eller er fetende. Virker som de lager mye mer støy enn de ekte allergikerne.

Anonymkode: b0e68...17f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner to som reagerer så voldsomt på gluten at familiene deres må ha to-delt kjøkken og dobbelt opp med alt som kommer i kontakt med mat - inkludert kjøleskap og stekeovn. Da er det lov å klage, synes jeg.

Anonymkode: 26bae...32b

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Kjenner ingen med cøliaki som klager. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vil utfordre deg på å ikke spise gluten i fire uker. Så kan vi snakkes….

Anonymkode: 14fea...c67

• Liker 3
Annonse
Skrevet

Nope, kjenner ingen som sutrer over dette men kjenner flere som blir gørrdårlig av å spise gluten og vet hvor utfordrende det kan være. Tror tvert imot de som ikke har snev av forståelse er de som sutrer mest om dette med intoleranser, allergier osv.. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Chlypa skrev (1 time siden):

Vel, de kan faktisk få kreft. Tarmtottene slites ned og næring tas ikke opp optimalt. Kan utvikle seg til mange diagnoser. Angst, depresjon, hjertetrøbbel, hodepine er også ting som kan se

Alle kan få kreft, det gjelder også angst, depresjon, hjertetrøbbel og hodepine. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Vil utfordre deg på å ikke spise gluten i fire uker. Så kan vi snakkes….

Anonymkode: 14fea...c67

Hehe det er superlett 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ingen med cøliaki som syter og klager over det,  men om jeg hadde fått det tror jeg at det hadde vært en enorm sorg. Elsker å bake, både surdeigsbrød, boller, pizza osv. Gjærbakst er det beste jeg vet. Så godt at jeg ikke har cøliaki, for jeg hadde blitt en sånn sytepave 🙈 

Anonymkode: 79247...b24

• Liker 1
Gjest Ghostface
Skrevet

Jeg har glutenfri intoleranse men syter ikke. Sier bare i fra hvis jeg får servert noe med mel i og lager ikke mer mas om det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...