AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #1 Skrevet 22. juli 2022 Har trent 2-3 ganger i uken siste halve året. Merker det har stor effekt på min psykiske helse. Begynte med å trene pga lege mente det var lurt, siden jeg har ptsd og trening kunne hjelpe på både depresjon og angst. Jeg merket i alle fall at jeg ble jevnt over gladere. Nå har jeg av forskjellige grunner ikke fått trent på tre uker og har fullstendig mistet humøret. Kan trening ha såpass effekt at man rett og slett mister humør når man ikke lenger får trent? Jeg innser jo isåfall at jeg må komme igang med trening igjen så fort jeg kan. Noen som vet om det er forsket på dette og kan vise til fakta? Anonymkode: 19f5b...2e1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #2 Skrevet 22. juli 2022 Det er jo ingen hemmelighet at trening/fysisk aktivitet utløser endorfiner, så det er klart en daffere levestil vil kunne påvirke humøret. Anonymkode: 04c3a...ec2 4
Gjest Athena Catalina Skrevet 22. juli 2022 #3 Skrevet 22. juli 2022 Den fysiske og psykiske helsa henger sammen, så ja det kan man.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #4 Skrevet 22. juli 2022 Ja tenkte det var slik. Noen som har noe artikkel om dette å vise til? Ts Anonymkode: 19f5b...2e1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #5 Skrevet 22. juli 2022 Hvorfor trenger du en artikkel når du har fått svar? Hvorfor skal andre Google det frem for deg? Anonymkode: 4c189...0a5
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #6 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor trenger du en artikkel når du har fått svar? Hvorfor skal andre Google det frem for deg? Anonymkode: 4c189...0a5 Har ikke bedt noen Google for meg, det kunne jo tenkes det satt en idretts pedagog her eller en som tilfeldigvis hadde noe lurt å dele. Jeez så surmaget du var da.... Ja har fått svar men jeg er tilfeldigvis skrudd sammen slik at jeg liker lese og forstå hvordan ting henger sammen mellom kropp og psyke. Men slapp av, har ikke bedt deg om noe som helst.... Anonymkode: 19f5b...2e1 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #7 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Hvorfor trenger du en artikkel når du har fått svar? Hvorfor skal andre Google det frem for deg? Anonymkode: 4c189...0a5 Wow, noen som har stått opp med feil bein i dag? Anonymkode: ea83e...7ab 1 2
Gjest Warrior Skrevet 22. juli 2022 #8 Skrevet 22. juli 2022 Ja. Jeg har i alle fall merket jeg blir enda mer deppa hvis jeg ikke får trent en dag eller to eller flere. Trener hver dag. Angsten og depresjonen er der uansett hos meg i alle fall men verre blir det uten. Så ja.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #9 Skrevet 22. juli 2022 Kan hende at boka Endorfin som Medisin av lege Aili Hannisdal hadde vært noe for deg Den går i dybden på dette her. Hun har også vært gjest på noen podcaster, bare å søke på Aili Hannisdal på f.eks Spotify så finner du. Anonymkode: 42ccd...5ca 1 1
Sandum.PT Skrevet 23. juli 2022 #10 Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Har ikke bedt noen Google for meg, det kunne jo tenkes det satt en idretts pedagog her eller en som tilfeldigvis hadde noe lurt å dele. Jeez så surmaget du var da.... Ja har fått svar men jeg er tilfeldigvis skrudd sammen slik at jeg liker lese og forstå hvordan ting henger sammen mellom kropp og psyke. Men slapp av, har ikke bedt deg om noe som helst.... Anonymkode: 19f5b...2e1 I got your back! ❤️ https://www.apa.org/monitor/2011/12/exercise#:~:text="The link between exercise and,help alleviate long-term depression. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2019.02145/full https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1470658/ https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5928534/ Spesielt denne siste har mange referanser du kan lese videre på 😊 1 1 4
Helene1982 Skrevet 23. juli 2022 #11 Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Har trent 2-3 ganger i uken siste halve året. Merker det har stor effekt på min psykiske helse. Begynte med å trene pga lege mente det var lurt, siden jeg har ptsd og trening kunne hjelpe på både depresjon og angst. Jeg merket i alle fall at jeg ble jevnt over gladere. Nå har jeg av forskjellige grunner ikke fått trent på tre uker og har fullstendig mistet humøret. Kan trening ha såpass effekt at man rett og slett mister humør når man ikke lenger får trent? Jeg innser jo isåfall at jeg må komme igang med trening igjen så fort jeg kan. Noen som vet om det er forsket på dette og kan vise til fakta? Anonymkode: 19f5b...2e1 Hva er grunnen til at du ikke kan trene som du pleier?
gretchenlowell Skrevet 24. juli 2022 #12 Skrevet 24. juli 2022 Tror det er ganske vanlig å bli deppa av å ikke få trene. Jeg trener normalt fem ganger i uken men har den siste måneden vært inaktiv pga skade. Depresjonen slo meg hardt i trynet på dag 3(!) og angsten lammet meg mer eller mindre i flere dager. Nå er jeg tilbake på trening (men må trene veldig mye lettere enn normalt) og psyken har det veldig mye bedre 🤍 1
Hoppetaujenta Skrevet 26. juli 2022 #13 Skrevet 26. juli 2022 Å jadda, man kan bli ganske underlig hvis man først er hekta på det å trene la oss si fire-fem ganger i uka. I min glansperiode som varte i mange år sammenhengende; hvis jeg ikke fikk trent til klokkeslettet som jeg skulle på morgenen, så virket det som at verden falt sammen og jeg kunne ikke konsentrere meg om andre ting jeg måtte gjøre. Jeg måtte trene!!! Kroppen måtte få dopet sitt med andre ord. Det har heldigvis gått over. Nå er jeg bare et helt vanlig menneske som småtrener av og til og går tur innimellom der igjen og da er det levelig.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #14 Skrevet 1. august 2022 Jeg blir nedstemt, grinete og irritabel om jeg ikke får trent, selv om det bare er snakk om noen få dager. Ved skader/sykdom o.l. prøver jeg alltid å få trent litt, med tilpassede øvelser (som i bytte ut løping med spinningsykkel e.l.). Anonymkode: 5d893...fdc
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #15 Skrevet 1. august 2022 Ja. Legen min fortalte meg at trening har like god effekt som antidepressiva på mild depresjon. Trening setter igang endorfiner og lykkehormoner, og har stor effekt på hjernen. Det er faktisk i praksis som en lykkeboost. Anonymkode: b2fb1...c53 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #16 Skrevet 1. august 2022 AnonymBruker skrev (På 22.7.2022 den 16.59): Har ikke bedt noen Google for meg, det kunne jo tenkes det satt en idretts pedagog her eller en som tilfeldigvis hadde noe lurt å dele. Jeez så surmaget du var da.... Ja har fått svar men jeg er tilfeldigvis skrudd sammen slik at jeg liker lese og forstå hvordan ting henger sammen mellom kropp og psyke. Men slapp av, har ikke bedt deg om noe som helst.... Anonymkode: 19f5b...2e1 Trenger ingen idrettspedagog for å finne ut av det. Nok av forskning på nett. Skriv f.eks inn "how working out effects the brain" eller "hva slags effekt har trening på serotonin og dopamin". Anonymkode: b2fb1...c53
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå