Gå til innhold

Ferie, barn og alkohol. Jeg syns det er trist å tenke på at så mange barn får ferier, helger og høytider ødelagt fordi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

..foreldre trenger alkohol for å kose seg. 

Dette er et gjentagende tema her inne, fordi det er så utrolig mange som går rett i forsvar og ikke klarer å ta innover seg hva alkohol kan gjøre mot barna som er tvunget til å leve i det.

https://www.klikk.no/foreldre/kommentarer/for-hoy-alkoholbruk-i-ferien-kan-vaere-skremmende-og-utrygt-for-barn-7178484

Anonymkode: 17c3a...b51

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For høyt ja, litt derimot gjør ikke skadd 

Anonymkode: f35bf...f89

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Enig. Senest forrige uke måtte vi melde et vennepar av oss til barnevernet, og avslutte vennskapet. Trist at foreldre setter alkohol foran barna. 

Anonymkode: b333e...22a

• Liker 5
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Fulle foreldre er aldri et vakkert syn, og tragisk for alle parter, men et glass vin til maten eller en øl ved solnedgang gjør ingen skade. Alt med måte.

Anonymkode: 15025...092

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har faktisk aldri sett det. Hvor ser dere alle disse fulle foreldrene?

Anonymkode: 6aa22...c19

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke disse jeg heller 🤷‍♀️ vi har som regel øl / vin til maten i ferien. Men det holder med 1-2 glass.

Anonymkode: af6df...a29

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Enig. Senest forrige uke måtte vi melde et vennepar av oss til barnevernet, og avslutte vennskapet. Trist at foreldre setter alkohol foran barna. 

Avslutte vennskapet faktisk...

Anonymkode: 494b8...347

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ferier, helger og høytider (og alle dager) ødelagt for barn grunnet alkohol er forferdelig. Når det diskuteres alkohol her inne, så er det neppe noen som sier at de er for rus som fører til fyll med barn involvert? Jeg mistenker at det du sidestiller med fyll er alkoholinntak uansett??

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Anonyme-meg
Skrevet

Hvor mye eller lite skal til før dere syntes det ødelegger ferien for barna? 🤔

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har faktisk aldri sett det. Hvor ser dere alle disse fulle foreldrene?

Anonymkode: 6aa22...c19

Dette handler om omgangskrets.  Jeg er som deg; har venner og kjente som er fornuftige og intelligente. Vin og øl nytes som en naturlig del av måltider,  uten at det er noe negativt ved det.

Andre er vant til å omgås litt.. enklere mennesker, og da skjønner jeg godt ønsket om å skjerme barna fra disse.

Anonymkode: 519ac...743

• Liker 2
Skrevet

Det er jo ikke bare fyll som er problemet, men den småbrisenheten og lukta. At man plutselig ikke kan kjøre heller, merker nok elleveåringene ganske kjapt. 

Synes det er tull at man skal drikke alkoholholdig drikke så snart anledningen byr seg. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Barn tåler fint at foreldre drikker et par glass vin til middagen. Det er mye mer synd på de barns dom får oppveksten ødelagt fordi foreldrene er helt uten økonomisk sans, og hverken har råd til nødvendige klær, mat, fritidsaktiviteter eller noe ekstra ved ferier. 

Anonymkode: a31df...45e

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Uglems said:

Det er jo ikke bare fyll som er problemet, men den småbrisenheten og lukta. At man plutselig ikke kan kjøre heller, merker nok elleveåringene ganske kjapt. 

Synes det er tull at man skal drikke alkoholholdig drikke så snart anledningen byr seg. 

Som jeg kommenterte over handler dette om omgangskrets. De som kommer fra hjem med litt mer møbler vet at dette ikke handler om "så snart anledningen byr seg", men med måte og slik at det beriker livet.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Avslutte vennskapet faktisk...

Anonymkode: 494b8...347

Ja, de virker ikke akkurat så interessert i noe videre vennskap når vi gikk til det steget å sende bekymringsmelding. Det var uansett ikke stort igjen av det vennskapet. Vi ønsker å være aktiv med ungene, de prioriterer alkohol og fyll. 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Som jeg kommenterte over handler dette om omgangskrets. De som kommer fra hjem med litt mer møbler vet at dette ikke handler om "så snart anledningen byr seg", men med måte og slik at det beriker livet.

Ok, beklager, men jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til hvorfor du snakker med meg om møblert hjem. Jeg kommentere hi. 

Uavhengig av om man kommer fra et møblert hjem eller ikke, mange barn blir nok negativt påvirket av at foreldrene drikker alkohol. Selv "godt utdannede, med god økonomi og ressurssterk" tar seg i noen perioder oftere et glass vin/rosévin/øl til maten/lunsj... Og selvom de er klare i hodet, merker barna det. Det blir bedre stemning for foreldrene. Dette er ikke fyll, og det de kamuflerer som "litt godt i glasset i trygge omstendigheter", skjer dette ganske ofte. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Uglems skrev (5 minutter siden):

Ok, beklager, men jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til hvorfor du snakker med meg om møblert hjem. Jeg kommentere hi. 

Uavhengig av om man kommer fra et møblert hjem eller ikke, mange barn blir nok negativt påvirket av at foreldrene drikker alkohol. Selv "godt utdannede, med god økonomi og ressurssterk" tar seg i noen perioder oftere et glass vin/rosévin/øl til maten/lunsj... Og selvom de er klare i hodet, merker barna det. Det blir bedre stemning for foreldrene. Dette er ikke fyll, og det de kamuflerer som "litt godt i glasset i trygge omstendigheter", skjer dette ganske ofte. 

Slutt med det røret. Det er et hån motiver stakkars barna som vokser opp i hjem med rusmisbrukere å hevde at det er traumatisk at foreldre drikker et glass vin til maten. Nei, det merkes ikke.

Anonymkode: 76d6e...415

• Liker 16
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Slutt med det røret. Det er et hån motiver stakkars barna som vokser opp i hjem med rusmisbrukere å hevde at det er traumatisk at foreldre drikker et glass vin til maten. Nei, det merkes ikke.

Jeg tror en del mennesker aldri har opplevd ansvarlig inntak av alkohol, så de får et slikt svarthvitt syn på det.

Selvfølgelig trist for de som det gjelder.

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Herregud, skjerp deg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Anonyme-meg skrev (30 minutter siden):

Hvor mye eller lite skal til før dere syntes det ødelegger ferien for barna? 🤔

Et glas vin eller to til maten er innafor, eller en kald øl på terrassen på ettermiddagen. Barn oppfatter veldig fort at mamma/pappa ikke er/høres ut som/lukter som vanlig. Jeg er ikke selv vokst opp med flatfyll, men mine foreldre kunne godt drikke et glass eller to for mye til at jeg ikke merket det, og de drakk ikke så veldig mye. Husker at jeg ikke likte det i det hele tatt, så jeg drikker veldig sjeldent noe mer enn et glass vin eller en øl - og som oftest ingenting i det hele tatt sammen med barna mine.

Anonymkode: baa11...e29

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Som nevnt i hi. Enkelte går rett i forsvar og tar ikke innover seg hva de risikerer å utsette barna sine for🤷‍♀️ Som flere her gjør.

Det er jo bare til å lese litt rundt om, det skal svært lite alkohol til, før barna merker endring hos foreldrene. Selv om det er god stemning og godt humør, så kan det kjennes utrygt for barn/a. 

Jeg skjønner ikke hvorfor så mange velger å risikere barnas trygghet, bare fordi de må ha den kosen?

Det er ikke bare grøftefylla som kan gi utrygghet, og andre ting, hos barn, som sagt en liten endring kan være nok. Og barna merker alkoholen tidligere enn den som drikker. 

En annen ting er noe jeg leste her en dag. Under korona er andelen barn som opplever foreldre som drikker økt, fordi de da måtte drikke hjemme, gjerne alene.

Med alt det skriverie til bla hver sommer, jul, påske osv, om barn og alkohol, så sier det seg selv at endel her inne er blant dem som drikker et glass, eller mer, for mye sammen med barna

Anonymkode: 17c3a...b51

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...