AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #1 Skrevet 22. juli 2022 Jeg fant ut at jeg er gravid for et par dager siden. Jeg skal ikke hjem før om en uke til, og leser at uken jeg er i (7) er kritisk og man må ta folsyre. Vet noen om en trygg folsyre i usa? Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal se etter, og vet det er mye tull i dette landet Anonymkode: 78dd4...a29
Tanuki Skrevet 22. juli 2022 #2 Skrevet 22. juli 2022 13 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg fant ut at jeg er gravid for et par dager siden. Jeg skal ikke hjem før om en uke til, og leser at uken jeg er i (7) er kritisk og man må ta folsyre. Vet noen om en trygg folsyre i usa? Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal se etter, og vet det er mye tull i dette landet Anonymkode: 78dd4...a29 Folic acid? Dra til lege, OB-GYN, og spør. Jeg oppdaget ikke at jeg var gravid før i uke 8, og tok folsyre fra da av, ingen nevnte at det var farlig at jeg ikke tok folsyre fra uke 7. Uansett, oppsøk lege, du har vel en forsikring?
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #3 Skrevet 22. juli 2022 Nei amerikanske apoteker er bedre enn norske. Bare gå til et apotek, si du er gravid og trenger folie acid, så får du det du trenger. Anonymkode: 2a13a...2d0 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #4 Skrevet 22. juli 2022 Trodde man måtte ta folsyre ganske lenge før en ev graviditet for at det skulle ha effekt? Anonymkode: b15ae...783 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #5 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Trodde man måtte ta folsyre ganske lenge før en ev graviditet for at det skulle ha effekt? Anonymkode: b15ae...783 Nei, det er fordel å begynne å ta i prøvefasen, men gjør man ikke det skal man begynne i 1. trimester. Det er tilstrekkelig for de fleste. Anonymkode: 2a13a...2d0
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #6 Skrevet 22. juli 2022 Har vært gravid to ganger, ikke tatt folsyre. Det har gått helt fint Anonymkode: 2ccf2...4fb 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #7 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Trodde man måtte ta folsyre ganske lenge før en ev graviditet for at det skulle ha effekt? Anonymkode: b15ae...783 Helt riktig. Rimelig bortkastet å starte i uke 7. Har man mangel er skaden kanskje allerede skjedd, får ikke fylt på de i løpet av noen uker. Anonymkode: 4fb0b...b41
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #8 Skrevet 22. juli 2022 Uke 7 er ikke spesielt mye mer kritisk enn de andre ukene før uke 12. Folsyre skal man egentlig gå på når man prøver å bli gravid, og minimum 3 mnd (første trimester). Men man kan fint forsette å ta folsyre igjennom hele svangerskapet. Tror dog at dette innlegget er tull. Anonymkode: 2dede...4c9
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #9 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Uke 7 er ikke spesielt mye mer kritisk enn de andre ukene før uke 12. Folsyre skal man egentlig gå på når man prøver å bli gravid, og minimum 3 mnd (første trimester). Men man kan fint forsette å ta folsyre igjennom hele svangerskapet. Tror dog at dette innlegget er tull. Anonymkode: 2dede...4c9 Takk for mange både betryggende og avskrekkende svar. Jeg tuller ikke, jeg lurer genuint fordi dette evt blir vårt første, veldig ønskede, barn og jeg ønsker at det skal gå bra. ts Anonymkode: 78dd4...a29
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #10 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for mange både betryggende og avskrekkende svar. Jeg tuller ikke, jeg lurer genuint fordi dette evt blir vårt første, veldig ønskede, barn og jeg ønsker at det skal gå bra. ts Anonymkode: 78dd4...a29 Om det er et veldig ønsket barn, hvorfor har du ikke startet på folsyre tidligere? Anonymkode: 4fb0b...b41 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #11 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Om det er et veldig ønsket barn, hvorfor har du ikke startet på folsyre tidligere? Anonymkode: 4fb0b...b41 Fordi vi har prøvd i snart to år og vi mista troa. Anonymkode: 78dd4...a29
Jøyemeg Skrevet 22. juli 2022 #12 Skrevet 22. juli 2022 Tror det er fryktelig mye hysteri rundt bla hva man bør få i seg når man er gravid. Ville heller fokusert på å nyte ferien og ikke stresse.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #13 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi vi har prøvd i snart to år og vi mista troa. Anonymkode: 78dd4...a29 Ok, vi var prøvere i 3 år, jeg klarte fortsatt å ta folsyre daglig. Mest sannsynlig går det helt fint, det er uansett ikke noe du får gjort noe med. Anonymkode: 4fb0b...b41 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #14 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Fordi vi har prøvd i snart to år og vi mista troa. Anonymkode: 78dd4...a29 Jeg er gravid nå, og vi prøvde riktignok "bare" 4 mnd, så jeg tok folsyre før befrukting også, men ikke religiøst hver dag. På helsestasjonen sa de at det i totalen er de færreste som gjør det, både fordi det er såpass mange som blir uplanlagt gravid, og også såpass mange som prøver veldig lenge, og derfor ikke orker å forholde seg til alle regler mens de prøver, og det er fullt forståelig. Som regel går dette helt fint. Folsyre er primært for å forhindre ryggmargsbrokk, som statistisk sett ikke forekommer veldig ofte i utgangspunktet. Grunnen til at det er anbefalt er at forskning har vist en enorm effekt av folsyre mtp. brokk, såpass at ryggmargsbrokk nesten er utelukket om du tar tilskudd fra starten av. Det er derfor sterkt anbefalt fordi man kan "kvitte seg" med et problem (men det er så klart hundre andre små ting som kan skje i graviditeten uten at man kan kontrollere det). I Norge har vi et veldig rigid forhold til dette, fordi vi får så mye informasjon fra myndighetene, og folk flest stoler så vanvittig på dem også. I de fleste andre land anser kvinner graviditet som mer privat, og noe de kan bruke skjønn på. Personlig synes jeg alt fokuset i Norge er stressende og litt overdrevet, og jeg tror de endelange diskusjonene om hva gravide, postpartum og nye mødre skal og bør foreta seg, medvirker til en totalt lavere fertilitet fordi det blir et "prosjekt". Jeg kjenner franske kvinner som tok et glass rødvin i tredje trimester, i tilsvarende situasjon i Norge hadde folk ringt barnevernet. /rant over. Husk at kvinner har gått gravide gjennom kriger og kriser, og født friske barn. Dette kommer til å gå helt fint. Henvend deg på et apotek så får du sikkert en pakke med alle tilskudd i ett. Lykke til Anonymkode: 2a13a...2d0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå