Gå til innhold

Er så tiltaksløs - orker ingenting -bare sitter i sofa eller sover. Trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har antageligvis en slags utmattelse etter alvorlig sykdom. Blodprøver etc er ok. Men alt er så himla tungt -orker ikke/gidder ingenting. Orker ikke trene eller noe. Er så redd for at dette er en negativ spiral hvor det bare blir verre og verre..

Noen som har vært i en slik situasjon og har noen tips? Hvordan komme seg tilbake til normal kropp/aktivitetsnivå?

Anonymkode: 7a666...ef1

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ha depresjon? 

Anonymkode: 9cb47...f31

AnonymBruker
Skrevet

Du MÅ ut en liten tur i dagslys hver dag. Øk på mer og mer. Tving deg sjøl. 

Tipper du er deppa. 

Anonymkode: 5bec9...a71

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke orker er det gjerne depresjon eller noe i den duren. 

Anonymkode: 80132...757

AnonymBruker
Skrevet

Du skriver at du har tatt blodprøver, men er du sikker på at de nødvendige er tatt? Vil du legge ut resultatene her?

Anonymkode: 72d6a...b26

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man skulle vente med å trene frem til man orket, så ville ingen trent.

Man må tvinge seg gjennom noen av treningsøktene. Det er tungt, det koster noe å lage nye vaner. Det hjelper enormt å ha god musikk på øret. Ved å trene regelmessig får man etterhvert mer energi.

Du behøver ikke gjøre tung trening hver dag, men få inn noe aktivitet. Gå en liten tur og bli litt god og varm. Eller gjør en annen aktivitet du liker bedre. Svømme, sykle, danse. Hva som helst.

Jeg støtter også den som sier at dagslys hver dag er viktig.

Anonymkode: 8f23c...305

AnonymBruker
Skrevet

Ts, jeg sliter selv med utmattelse etter sykdom og vet hvor frustrerende det er. Jeg gjør alt jeg kan for å være litt fysisk aktiv, går turer for eksempel. Men jeg har ikke opplevd at jeg blir gradvis sprekere, slik det var før. Likevel tenker jeg det er viktig for formen og trivselen å gjøre noe: man trenger ikke begynne på treningssenter eller drive med løping; men litt bevegelse er så mye bedre enn ingenting. Jeg prøver å se det an om jeg kan bli bedre med tiden, eller om jeg må forsone meg med at jeg er varig redusert.

Anonymkode: b8a3b...03c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

ingen gode råd- er ekstremt tiltaksløs selv. det å komme seg ut av huset tar gjerne en dag om det i hele tatt er mulig . 

Anonymkode: 314ad...527

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Kan jo ikke utelukke depresjon, men denne utmattelsen kom i etterkant av sykdom. Som en skriver - til tross for daglig tur og lett trening ble jeg ikke sprekere/bedre form. Men presset meg ut hver dag (til enkel tur etc) Men siste ukene har kroppen bare gitt opp og orker ingenting lenger.. 

Skal selvsagt ta det med legen, men hun har ikke ledig time før i slutten av august.. Og jeg blir så bekymret over dette. Livredd for å få ME feks og kjenner det tar på psykisk og ikke merke bedring, men heller tvert om..

Ifht blodprøver så var alt innen normalverdier. Stoffskifte og Hb ok osv

Anonymkode: 7a666...ef1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...