Gå til innhold

Barnesete regler

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Møtte en venninne utenfor senteret i dag, og da lurte hun på hvorfor sønnen min satt i fremsetet og ikke i barnesetet i baksetet. Hun mente at han var pliktig å bruke det siden det var i bilen, og at jeg ville fått bot om politiet hadde stoppet meg. Det stemmer at vi har et barnesete i bilen, men det er det yngstegutten som bruker. Jeg lo det bare bort, men når jeg sjekker på trygg trafikk ser jeg faktisk at man er pliktig å bruke godkjent barnesikring dersom det er i bilen. Sjekket også setet, og det er godkjent for bruk opp til 150cm og 36kg, og dermed godkjent for sønnen min (146cm og 34kg). 

Er det virkelig sånn at han lovlig kan sitte fremme i bilen når lillebror også er i bilen, men må sitte i barnesete når lillebror ikke er i bilen? Og kan man få bot for det? 

Anonymkode: c5217...031

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Etter hva jeg har forstått, så ja. 

Her sitter eldstemann fremme på bilpute når han er alene med meg i bilen. Han er 143 og 28 kg, så han burde jo egentlig ha sittet i beltestolen til lillebror som står montert i baksetet. 

Anonymkode: 7e73c...ff9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Møtte en venninne utenfor senteret i dag, og da lurte hun på hvorfor sønnen min satt i fremsetet og ikke i barnesetet i baksetet. Hun mente at han var pliktig å bruke det siden det var i bilen, og at jeg ville fått bot om politiet hadde stoppet meg. Det stemmer at vi har et barnesete i bilen, men det er det yngstegutten som bruker. Jeg lo det bare bort, men når jeg sjekker på trygg trafikk ser jeg faktisk at man er pliktig å bruke godkjent barnesikring dersom det er i bilen. Sjekket også setet, og det er godkjent for bruk opp til 150cm og 36kg, og dermed godkjent for sønnen min (146cm og 34kg). 

Er det virkelig sånn at han lovlig kan sitte fremme i bilen når lillebror også er i bilen, men må sitte i barnesete når lillebror ikke er i bilen? Og kan man få bot for det? 

Har aldri hørt om bamsete regler før, er det noe nytt? 

Anonymkode: 3fdd2...f0b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vet ikke hvor gammel denne regelen er. Jeg kom tilfeldigvis over den nå nylig når jeg søkte opp regler i forbindelse overgang fra beltestol til bilpute. 

Anonymkode: 7e73c...ff9

AnonymBruker
Skrevet

Står ganske greit forklart i lovverket, er det montert sikkerhetsutstyr som f.eks. barnesete så skal barn under 150 cm bruke det, hvis det ikke finnes slikt utstyr så kan barn over 135 cm bruke vanlig belte.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1979-09-21-7

Anonymkode: 72c29...7fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Står ganske greit forklart i lovverket, er det montert sikkerhetsutstyr som f.eks. barnesete så skal barn under 150 cm bruke det, hvis det ikke finnes slikt utstyr så kan barn over 135 cm bruke vanlig belte.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1979-09-21-7

Anonymkode: 72c29...7fc

Ser dette, men føler ikke det gir mening. Hvorfor er det trygt for han å sitte uten barnesete når lillebror er med eller han er i en bil uten barnesete, men plutselig ikke når han er i en bil med et ledig barnesete? 

Skrevet

Det er tryggere å sitte i barnesete enn å sitte i forsetet. Det betyr ikke at det er utrygt å sitte i forsetet med sikkerhetssele, men det er bedre å sitte i barnesete bak. Hvis barnet sitter i forsetet så bør du også tenke på om du skal slå av air bagen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Ser dette, men føler ikke det gir mening. Hvorfor er det trygt for han å sitte uten barnesete når lillebror er med eller han er i en bil uten barnesete, men plutselig ikke når han er i en bil med et ledig barnesete? 

Norske lover tar egentlig ikke veldig hensyn til hva som er trygt. Hadde de gjort det hadde bakovervendt sikring vært påbudt til hvertfall 4 år. 

Tror ikke denne loven blir håndhevet så veldig. De tar han neppe ut av bilen for å måle høyden ved en kontroll. 

Anonymkode: 1929a...1d5

AnonymBruker
Skrevet

Det gir ikke mening, men ja, sønnen din må faktisk sitte i det setet dersom det er ledig. Som den over nevnte vil det trolig ikke bli gjort måling av han, men hvorfor ta sjansen? 

Med tanke på høyden på sønnen din, du har nok brutt den en stund, så det kan nok gjøre overgangen til å møte bruke det iblant litt vanskeligere. Selv gikk vi for en mellomløsning der begge barna brukte sete til de var 140 (5 cm over grensen), og etterpå var streng med at det skulle brukes av noen dersom ikke alle var for store. På den måten ble det naturlig for storebror å sette seg der når lillebror ikke var i bilen. 

Noen tips jeg vil komme med:

1. La det bli en vane. Barn lærer fort, og før du vet ordet av det blir det naturlig for han å sette seg bake når det ikke er flere i bilen. 

2. Sjekk om noen av hans venner under 150 bruker barnesete til vanlig, og la i så fall de bruke setet når de sitter på. Ene kompisen til eldste hadde en veldig overbeskyttende mor, og sluttet derfor ikke med barnesete før største setene var for små. Hun satte veldig pris på at vi hadde barnesete i vår bil. 

3. Tro det eller ei, men noen synes det det er gøy å bruke "babysete". Et par av kompisene hans sluttet med det da de begynte på skolen, og for dem var det litt stas å sitte i barneseter. Når de satt på var det derfor ikke tvil om hvem som ville bruke barnesetet. 

Anonymkode: bd3b3...411

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Det gir ikke mening, men ja, sønnen din må faktisk sitte i det setet dersom det er ledig. Som den over nevnte vil det trolig ikke bli gjort måling av han, men hvorfor ta sjansen? 

Med tanke på høyden på sønnen din, du har nok brutt den en stund, så det kan nok gjøre overgangen til å møte bruke det iblant litt vanskeligere. Selv gikk vi for en mellomløsning der begge barna brukte sete til de var 140 (5 cm over grensen), og etterpå var streng med at det skulle brukes av noen dersom ikke alle var for store. På den måten ble det naturlig for storebror å sette seg der når lillebror ikke var i bilen. 

1. La det bli en vane. Barn lærer fort, og før du vet ordet av det blir det naturlig for han å sette seg bake når det ikke er flere i bilen. 

2. Sjekk om noen av hans venner under 150 bruker barnesete til vanlig, og la i så fall de bruke setet når de sitter på. Ene kompisen til eldste hadde en veldig overbeskyttende mor, og sluttet derfor ikke med barnesete før største setene var for små. Hun satte veldig pris på at vi hadde barnesete i vår bil. 

3. Tro det eller ei, men noen synes det det er gøy å bruke "babysete". Et par av kompisene hans sluttet med det da de begynte på skolen, og for dem var det litt stas å sitte i barneseter. Når de satt på var det derfor ikke tvil om hvem som ville bruke barnesetet. 

Øve på å sitte i barnese når han er 4cm eller 2kg fra å bryte grensa? Jeg liker sikkerhet, men tenker han er så nær grensa at det ikke er noe å bry seg med. Tips 2 og 3 derimot kan være greit å ta med seg. Både for å unngå bot og at det ikke gir mening å la plassen stå tom. 

Anonymkode: 9f4cd...565

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Øve på å sitte i barnese når han er 4cm eller 2kg fra å bryte grensa? Jeg liker sikkerhet, men tenker han er så nær grensa at det ikke er noe å bry seg med. Tips 2 og 3 derimot kan være greit å ta med seg. Både for å unngå bot og at det ikke gir mening å la plassen stå tom. 

Anonymkode: 9f4cd...565

4cm tar fort nesten et år, så jeg vil si det er verdt det. Spørs hvor gammel han er også. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Iallfall fra 2018, og ble ikke omtalt som ny den gang

Anonymkode: be764...b4a

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Iallfall fra 2018, og ble ikke omtalt som ny den gang

Feil quote.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Tips 4: slutt å bruk begrep som "babysete". Tviler for at skolebarn passer i en bilstol for babyer. Småbarnsstol er for barn mellom 1-4 eller 6 år og beltestol er for barn inntil 12 år. Selvsagt føles det teit å bruke beltestol så lenge som anbefalt hvis til og med voksne rundt barnet kaller det for en babystol. 

Anonymkode: a3c0b...17e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Tips 4: slutt å bruk begrep som "babysete". Tviler for at skolebarn passer i en bilstol for babyer. Småbarnsstol er for barn mellom 1-4 eller 6 år og beltestol er for barn inntil 12 år. Selvsagt føles det teit å bruke beltestol så lenge som anbefalt hvis til og med voksne rundt barnet kaller det for en babystol. 

Anonymkode: a3c0b...17e

Tror ikke du skjønte hva jeg mente. Jeg har bare kalt det setet eller stolen. Det var et par av kompisene hans som kalte det for "babysetet". Om de aldri hadde beltestol eller om de bare sluttet tidlig vet jeg ikke, men for dem var det flere år siden de hadde sittet i noe annet enn bilens vanlige sete. For dem var det derfor nesten noe eksotisk med å sitte i beltestol, og derfor ble det ofte til at de ville sitte der. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...