Gå til innhold

Hvor mye sparer ein El.bil miljøet i forhold til bensin / deiselbil ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skulle gjerne likt å sett regneskapet for hvor mye ein El.bil sparer både miljøet, og forbrukerne i forhold til en bensin / deiselbil. ?  Nå er eg såvist ikkje motstander av el. biler, men  savner en oversikt over hva en el.biler sparer miljøet / klimaet "ifra  produsent  til skraphandler". Den norske stat supsidierer idag   el.biler med en rekke avgiftskutt i forhold til bensin-og deiselbiler  som  momsfritak, bomavgifter, ferjeutgifter, etc.  Målsettingen er at alle på sikt  skal kjøre el.biler , og dette vil  føre til at  el. strømnettet får  merbelastning, og legge ytterliger press på  "vanleg folk" sin lommebok. Store deler av verden   har opplevd  en global  smertegrense for varmebølge i år, og verre skal det vist bli på sikt. 

 

Anonymkode: 4c8b4...ce0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Elbilen må vere oppegående i minst 12 år i gjennomsnitt. Enda vet vi ikke følgene av den gruvedriften som må til for å lage batteriene.

Anonymkode: ef4eb...404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Elbilen må vere oppegående i minst 12 år i gjennomsnitt. Enda vet vi ikke følgene av den gruvedriften som må til for å lage batteriene.

Anonymkode: ef4eb...404

Hvor mange vindmøller må etterhvert monteres for å  levere strøm til alle  alle El.bilene. Er det noe  vi ikkje har oversikt over så er det veret, og hvordan veret vil endre seg. I Norge har vi vert prisgjitt veret som har bidratt til fyllingsgarden  vannmagasina, men har endret seg.  Norge kan stenge strømtilførselen til utlandet, men det kan kanskje i neste omgang føre til igennytelse.   

Anonymkode: 4c8b4...ce0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husk også at dekkene produserer massevis (enorme mengder) mikroplast - uavhengig av om det er elbil eller fossilbil. 

Anonymkode: c64f6...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

El-bil er kun en relativt kortvarig teknologi. Heldigvis. Saltvann som energikilde til bil er allerede i bruk.. Problem solved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er ganske godt forklart her: 
https://tv.nrk.no/se?v=KMTE51001218&t=90s

Sp lenge en elbil går mer enn 30600 km er den mer miljøvennlig enn en fossilbil.

Anonymkode: 064f5...ee4

Norge er et av de få land i verden som kun har el.kraft  innenfor  husholdninger til  oppvarming. + vedfyring. Dei fleste land har m.a. gasskomfyrer, og gass til oppvarming , og de finnes det ikkje mange ac i Norge.  Tidligere var de fleste vedovner konstruert med  kokemulighetern som eit  supplemang til  mangel på el.kraft. ( vedovn med kokemuligheter , og derfor navnet "tilhengeren" på kjøkkenet).  Skulle det oppstå en energikrise på strøm, så må det prioriteringer til,og el. bilen er det første som må parkeres.  

Anonymkode: 4c8b4...ce0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
PITTY skrev (48 minutter siden):

El-bil er kun en relativt kortvarig teknologi. Heldigvis. Saltvann som energikilde til bil er allerede i bruk.. Problem solved.

Og til kortvarigere levetid eit produkt har -til større forurensningskilde vil det medføre, og "brukt og kast"  holdningen  vil akselerere .  Den mest effektive måten å ned miljøforurensningen på er "igjennbruk"  av klær, møbler, biler, og en rekke forbruksvarer.  

Anonymkode: 4c8b4...ce0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Norge er et av de få land i verden som kun har el.kraft  innenfor  husholdninger til  oppvarming. + vedfyring. Dei fleste land har m.a. gasskomfyrer, og gass til oppvarming , og de finnes det ikkje mange ac i Norge.  Tidligere var de fleste vedovner konstruert med  kokemulighetern som eit  supplemang til  mangel på el.kraft. ( vedovn med kokemuligheter , og derfor navnet "tilhengeren" på kjøkkenet).  Skulle det oppstå en energikrise på strøm, så må det prioriteringer til,og el. bilen er det første som må parkeres.  

Anonymkode: 4c8b4...ce0

Siden andre land har gass så må elbiler ikke lades ved strømkrise? 

Anonymkode: ec748...8b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Siden andre land har gass så må elbiler ikke lades ved strømkrise? 

Anonymkode: ec748...8b8

Sidan andre land har gass, el.kraft, og vedovner har de alternative oppvarmingskilder.  Norge er eit de få land som bygger boliger utan alternativ oppvarmingskilder utenom strøm. Skulle det oppstå energi krise (mangel på strøm) så  må  selvsagt  el. strøm til oppvarming, kokemuligheter, varmvann, varmepumper, vaskemaskiner  etc.  prioriteres foran el. bil lading. 

Det er ikkje få utenlanske borgere som har komt til Norge som har reagert på vårt forbruk av strøm, og at strømmen har vert så billig i Norge, og det er takket våre vannmagasin på høyfjellet.  Land som Danmark og store deler av europa er paddeflatt, og vindmøller,  dieselaggregater er strømkilde.  

Anonymkode: 4c8b4...ce0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Didnt ask, dont care, plus youre dumb. 

Kjører tesla og lader gratis på superlader på Norgesferie. Helt konge! Det eneste kjipe er at pleb-biler har begynt å kunne lade der også. wosh! hui! ha dere bort! hui!  

Anonymkode: 231bd...935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...