Gå til innhold

Noen som skal begynne på jusen til våren?

Gjest snart jusstudent

Anbefalte innlegg

Gjest snart jusstudent

Noen som skal begynne på jusen til våren i OSLO? :ironi:

1. Har dere fått tilsendt dato og timeplan?

2. Har dere bekreftet utdanningsplan på studentweb?(må man dette?)

3. Hva slags forventninger har dere?

4. Hva slags karakterer har dere fra VGS/tidligere?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg startet på jus nå i høst. Du må bekrefte undervisningsplanen på StudWeb, når går fristen ut? Har du fått passord? Pass på når du velger kursgruppe, spør deg for når det gjelder forelesere. Du kan evt. avvente til fadderuka hvis du ikke kjenner noen andre som skal begynne, kan være kjekt å være på samme gruppe som noen du kjenner litt ettersom det også blir kollokviegruppa di.

Dere blir delt inn i faddegrupper så da blir du jo kjent med noen med en gang. Kan anbefale E. Haaskjold i avtale/kjøpsrett, Ulf Hammer er vissnok ubrukelig i erstatningsrett, men du kan sitte inn på en annen kursgruppe når dette starter, er bare 6 forelesninger som regel.

Jeg ble overrasket over hvor lite undervising det er 1. avd, virker litt slappt. Jeg har hatt 6 forelesningstimer i uken + exphil, undervisningsstopp fra 17. nov til 10. jan så det blir jo netsen to "sommerferier", Ikke så rolig senere vissnok så nyt det.

Det var ekstrem fokusering på alkohol første uka fra studentforeningene, så hvis du ikke er et utpreget partymenneske kan det virke litt voldsomt. Bare spør om det e noe du lurer på, er her inne en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par ting til: du får egentlig ingen timeplan. Du velger en kursgruppe per semester og følger planen til denne. Undervisning går som regel enten 0815-1000, 1015 til 1200 eller 1215-1400, flere paralelle foreleninger i de ulike salene. Ca 20 personer per kurs, altså små grupper. Disse består igjen av mindre kollokviegrupper på rundt 6 personer. Anbefaler egentlig forelesning 1015-1200 med kollokvie og løsing av oppgaver to timer før så har dere stoffet klart for dere før gjennomgang. 0815 rt litt tidlig om du ikke er morgenfugl, og 1215 er litt sent.

Hvis du skal ha seminarundervisning i exphil blir du plassert på en gruppe som passer kurset ditt, ellers er det fellesforelesninger for de som velger selvstudiumsvarianten. Har du exphil fra før får du husleielov eller noe i stede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor satte du inn et ironiflagg?

En venninne av meg begynner på juss i Oslo i januar. Hun hadde et snitt på B fra videregående (eller 4,9-5) Hun har fått det bekreftet fra samordnet opptak og det kommer vel noe på student web etterhvert.

Litteraturlister og alt det andre finner man jo på nettet og hjemmesidene til UiO/jus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sikkert ikke alle som vet at det falgget heter akkurat det, det kan jo se ut som et "hei!!!"-flagg også...

Jeg skal begynne neste år kanskje, neste vår, altså om et drøyt år. Hvis de fagene jeg tar opp nå gjør jobben for meg ;)

Jeg har ikke skjønt en dritt av disse studentgreiene, så følger ivrig med her nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sikkert ikke alle som vet at det falgget heter akkurat det, det kan jo se ut som et "hei!!!"-flagg også...

Jeg skal begynne neste år kanskje, neste vår, altså om et drøyt år. Hvis de fagene jeg tar opp nå gjør jobben for meg ;)

Jeg har ikke skjønt en dritt av disse studentgreiene, så følger ivrig med her nå :)

"Studentgreiene"?

Du er sjef som ansetter nye folk i bedrift, er du ikke? :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gleder meg virkelig, tar selv exphil nå..for å bli ferdig med det, men merker jo helt klart at jeg ikke er klar. Ble veldig skuffet da jeg hørte at vi må ta "husleierett" istedet for exphil?? Litt vel urettferdig?Tar jo exphil nå for å SLIPPE et fag...

Det står ikke noe om frister på studentweb, tenkte jeg skulle sende mail å høre. Har mange venner som har begynt nå som trives! :). Men det er vel litt tidlig å begynne å velge seminargrupper osv?? Når er studiestart?står ikke noe om det på hjemmesidene til uio. ( 17 jan?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studiestart er rundt den 17. januar ja. Noen allierer seg allerede nå for samarbeidsgrupper. Men de offisielle gruppene blir satt opp av gruppeleder/seminarleder ved semesterstart, så det er bare å vente og ikke stresse.

Den tid kommer tidsnok. Konsentrer deg om å forstå pensum og ikke la deg forstyrre av kleskode-press, karakterjag, andre studenters hysteri osv.

Vær heller en ekte KG'er og få gode karakterer og toppjobb etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...