Avstand Skrevet 31. juli 2022 #41 Del Skrevet 31. juli 2022 Hunder har mye større skadepotensiale. Katter dreper små dyr som mus og fugler. Ikke like mye blodbad. Sjelden farlige for mennesker. Fleste katter som er redde mennesker løper fra en. En hund som vil drepe, ville drept katter, sauer, barn... altså har de mye større skadepotensiale. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #42 Del Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): At det var?!🤣 Du tror ikke hunder trenger å løpe og hoppe? Eller at ikke hunder har instinkter? Anonymkode: 2fcef...e4c Det var ikke det, brukeren mente. Slutt å spill dum. Anonymkode: f76b7...11f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 31. juli 2022 #43 Del Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 22.7.2022 den 19.04): Leste for få minutter siden om løskatter som var fanget inn fra en øy der de tydeligvis hadde bodd uten oppfølging. Forferdelige øyeproblemer og dårlig helse ble utfallet. Får vondt inni meg når folk skaffer seg dyr som de ikke tar seg av.. Anonymkode: f05e7...a38 Er det denne artikkelen du tenker på? Eller finnes det noen nyere med ny info? Det er helt forferdelig dyreplageri å ikke sørge for å få kontrollert kattebestanden på Røst. De er så innavlet at de er fulle av skader og sykdommer. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #44 Del Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det var ikke det, brukeren mente. Slutt å spill dum. Anonymkode: f76b7...11f Jo. At det er så mye verre for katten enn for hunden å få innskrenket sin fysiske utfoldelse? Anonymkode: 2fcef...e4c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Curiousine Skrevet 31. juli 2022 #45 Del Skrevet 31. juli 2022 (endret) Jeg har satt en bjelle på katten min sånn den ikke skal drepe minst mulig. Synes det hjelper Endret 31. juli 2022 av Curiousine 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #46 Del Skrevet 31. juli 2022 Jøyemeg skrev (2 timer siden): Hunder går vel mer etter sau, katter, kaniner, større dyr som folk faktisk eier? Båndtvangen er først og fremst for å verne vilt som har unger og hekker. Fugl, hjort, osv. Naboen fortalte at i sommer hadde han en kamerakasse med 8 blåmeisunger oppi. Nabokatten hadde sittet nedom kassa og drept en etter en etterhvert som se hoppet ut. Spiste dem ikke heller forøvrig. Anonymkode: 66115...058 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #47 Del Skrevet 31. juli 2022 Curiousine skrev (2 timer siden): Jeg har satt en bjelle på katten min sånn den ikke skal drepe minst mulig. Synes det hjelper Det er forsket på at det ikke hjelper noe særlig for kattene lærer seg å jakte med, men kanskje din katt ikke er kommet så langt. Det anbefales uansett ikke å ha bjelle på katten, det kan være skadelig for hørselen og om det ikke er det så er det veldig irriterende og en påkjenning for katten som har så god hørsel å høre på det. Google så kan du lese om det. Hvis du vil at katten skal jakte mindre så er det bevist at katter som får mye kjøtt/mat med høy kjøttprosent og blir lekt med mye (fjærstang for eksempel) fanger mye mindre/ingen dyr. Finnes masse flere tips på google. Anonymkode: 80be0...3f9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Curiousine Skrevet 31. juli 2022 #48 Del Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det er forsket på at det ikke hjelper noe særlig for kattene lærer seg å jakte med, men kanskje din katt ikke er kommet så langt. Det anbefales uansett ikke å ha bjelle på katten, det kan være skadelig for hørselen og om det ikke er det så er det veldig irriterende og en påkjenning for katten som har så god hørsel å høre på det. Google så kan du lese om det. Hvis du vil at katten skal jakte mindre så er det bevist at katter som får mye kjøtt/mat med høy kjøttprosent og blir lekt med mye (fjærstang for eksempel) fanger mye mindre/ingen dyr. Finnes masse flere tips på google. Anonymkode: 80be0...3f9 Katten min fikk tak i utrolig mye før den fikk bjelle. Etter hun fikk det ble det mye mindre . Katten får også bra mat og leker forsatt med fjærstang selv om hun er blitt 8 år. De gangene halsbandet forsvinner, øker også antall fugler og mus som hun kommer med så det hjelper en del Forresten så var det dyrelegen som anbefalte det. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Curiousine Skrevet 31. juli 2022 #49 Del Skrevet 31. juli 2022 Curiousine skrev (19 minutter siden): Katten min fikk tak i utrolig mye før den fikk bjelle. Etter hun fikk det ble det mye mindre . Katten får også bra mat og leker forsatt med fjærstang selv om hun er blitt 8 år. De gangene halsbandet forsvinner, øker også antall fugler og mus som hun kommer med, så det hjelper en del Forresten så var det dyrelegen som anbefalte det. Hun sa også at man måtte bruke lang tid på tilvenning noe jeg gjorde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #50 Del Skrevet 31. juli 2022 Curiousine skrev (32 minutter siden): Katten min fikk tak i utrolig mye før den fikk bjelle. Etter hun fikk det ble det mye mindre . Katten får også bra mat og leker forsatt med fjærstang selv om hun er blitt 8 år. De gangene halsbandet forsvinner, øker også antall fugler og mus som hun kommer med så det hjelper en del Forresten så var det dyrelegen som anbefalte det. Fint at det funker på dere. Men jeg ville likevel tatt meg en google runde for å lese om det. Anonymkode: 80be0...3f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #51 Del Skrevet 31. juli 2022 Jøyemeg skrev (9 timer siden): Katter tar vel i all hovedsak skadedyr (mus/rotter) pluss fugler som i gen eier. Hunder går vel mer etter sau, katter, kaniner, større dyr som folk faktisk eier? Katter er mindre og tar smådyr, mens hunder er større, voldsommere og som sagt tar dyr folk eier? Katter har vært holdt nettopp for å holde skadedyrbestanden nede. Det har vel neppe hunder blitt brukt som? Dette er feil. Det er båndtvang for hunder i hekkesesongen, for at de ikke skal forstyrre vilt, og fugler med unger. Men det kan man bare drite i, siden ingen eier viltet? Du tenker det er kriteriet for om det er greit å la kjæledyret ta livet av noe eller ikke? Om byttet som blir tatt er eid av noen? Katter er mindre sier du, men det er mange hunder som er like store som, eller mindre enn, katter. Da er det greit å la disse springe løse? Noen hunder er avlet for å ta skadedyr. Jeg har terriere, som er noen racere på å fange mus og rotter. Er det da greit å ha de løse, siden mus og rotter virker å være ok? Alt vilt i Norge er fredet. Fugler, både store og små, og mus og rotter også. Det er ikke lov til å ta livet av dem utenom dedikert jaktsesong, eller om de utgjør en fare for helse eller eiendeler. Altså er det lov til å ta mus som bor i veggen eller på låven, men IKKE mus som bor ute og ikke utgjør noen skade. Dermed tar katter potensielt mye vilt som det er ulovlig å drepe. Eller tenker du at katten vet forskjellen? Anonymkode: ab2ba...bf4 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 31. juli 2022 #52 Del Skrevet 31. juli 2022 Jøyemeg skrev (9 timer siden): Katter tar vel i all hovedsak skadedyr (mus/rotter) pluss fugler som i gen eier. Hunder går vel mer etter sau, katter, kaniner, større dyr som folk faktisk eier? Katter er mindre og tar smådyr, mens hunder er større, voldsommere og som sagt tar dyr folk eier? Katter har vært holdt nettopp for å holde skadedyrbestanden nede. Det har vel neppe hunder blitt brukt som? Riktig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #53 Del Skrevet 1. august 2022 PetterKanin skrev (7 timer siden): Riktig. Feil. Leser svaret som ble postet over innlegget ditt og begynn å ha katten din inne i hekkesesongen. Om ikke synes jeg terriereieren kan slippe hundene sine løs hele året også. Anonymkode: 66115...058 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #54 Del Skrevet 1. august 2022 Gindrig skrev (1 minutt siden): Man kan avlive både hund og katt selv. Hunden er enklest da man gir den mat og tar et nakkeskudd. Da dør hunden lykkelig. Men en hundeeier har mindre og stille opp med enn katteeieren hvis noen skyter kjæledyret dems. Katteierne får lov til å være ansvarsløse. Hundeeiere må ta ansvar for dyret sitt. Anonymkode: 66115...058 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jøyemeg Skrevet 1. august 2022 #55 Del Skrevet 1. august 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Dette er feil. Det er båndtvang for hunder i hekkesesongen, for at de ikke skal forstyrre vilt, og fugler med unger. Men det kan man bare drite i, siden ingen eier viltet? Du tenker det er kriteriet for om det er greit å la kjæledyret ta livet av noe eller ikke? Om byttet som blir tatt er eid av noen? Katter er mindre sier du, men det er mange hunder som er like store som, eller mindre enn, katter. Da er det greit å la disse springe løse? Noen hunder er avlet for å ta skadedyr. Jeg har terriere, som er noen racere på å fange mus og rotter. Er det da greit å ha de løse, siden mus og rotter virker å være ok? Alt vilt i Norge er fredet. Fugler, både store og små, og mus og rotter også. Det er ikke lov til å ta livet av dem utenom dedikert jaktsesong, eller om de utgjør en fare for helse eller eiendeler. Altså er det lov til å ta mus som bor i veggen eller på låven, men IKKE mus som bor ute og ikke utgjør noen skade. Dermed tar katter potensielt mye vilt som det er ulovlig å drepe. Eller tenker du at katten vet forskjellen? Anonymkode: ab2ba...bf4 Ok jeg kan ingenting om hunder. Jeg leser bare i ny og ne at de har tatt sau osv. Og trodde det var derfor. Jeg har opplevd en gang at en stor hund slet seg og overfalt et rådyr eller noe. Det var en ekstremt skremmende opplevelse. Den store hunden ute av kontroll og i full drepermodus, jeg ble lammet av skrekk. Eieren hadde ikke kontroll. Kanskje det er derfor det er ok at katter får gjøre det de gjør? Fordi di ikke er skumle når de jakter? Eller fordi katter er sin egen herre og aldri vil bli helt tamme? Man kan ikke dressere og herske over en katt slik som med hund. Jeg er ihvertfall fornøyd med at min katt holder skadedyrene unna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #56 Del Skrevet 4. august 2022 Vel, ser for meg en schæfer med jaktinstinkt løpe rundt i en park full av småbarnsfamilier... kan ikke være så trygt. En katt kan ikke gjøre like mye potensiell skade eller spre like mye redsel. En jeg kjenner har en grønlandshund. Den klarte å komme seg løs, og drepte nabokatta. Bra det ikke var et lite barn.. Anonymkode: 2aab2...ff3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #57 Del Skrevet 4. august 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Vel, ser for meg en schæfer med jaktinstinkt løpe rundt i en park full av småbarnsfamilier... kan ikke være så trygt. En katt kan ikke gjøre like mye potensiell skade eller spre like mye redsel. En jeg kjenner har en grønlandshund. Den klarte å komme seg løs, og drepte nabokatta. Bra det ikke var et lite barn.. Anonymkode: 2aab2...ff3 Poenget er vel ikke at hunder skal slippe båndtvang, men at katter også bør ha det. Anonymkode: 9d501...135 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 8. august 2022 #58 Del Skrevet 8. august 2022 Athena Catalina skrev (På 22.7.2022 den 13.26): Katter og hunder er ikke samme dyret, katter har en annen adferd og har andre behov enn hunder, for eksempel det å klatre, hoppe osv. Båndtvang på katt vil føre til at katten ikke får sine behov dekket. Derfor jeg lar setteren min jage opp fugl hele året, også i hekketiden. Den må jo få utløp for instinktene sine! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #59 Del Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (På 22.7.2022 den 13.30): Hunder dreper mye fugl hvis de får holde på. katter dreper millioner av fugler hvert år i Norge. Mange av dem rødlistede arter. De samme som er opptatt av å stenge vindmølleparker og verne fiskemåker sitter hjemme og klapper katten som skader hundrevis av sårbare fugler i året Anonymkode: 66115...058 Katten er det siste du skal se til om du er så opptatt av fuglelivet. Det er tross alt en helt annen art som driver på med masseutryddelser. Og denne arten liker veldig godt å skylde på andre. Anonymkode: 6b365...d67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #60 Del Skrevet 8. august 2022 Katter er tradisjonellt blitt brukt til å holde skadedyr unna. De er for små til å utgjøre noen reell trussel mot hverken husdyr eller mennesker. Hunder har et vesentlig større skadepotensiale. Både mot større dyr og mennesker. Derfor får katter gå løs. Anonymkode: 6b365...d67 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå