AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #21 Del Skrevet 22. juli 2022 Try2 skrev (5 minutter siden): Hunder -hvis de hadde blitt sluppet ut om natten og store delen av døgnet - eller ikke fått mat - hadde (mange av dem-ikke alle) jaktet på byttedyr. Saken er at i hundrevis år eller mer har katter fått holde på å drepe så mange byttedyr de ønsker. Men hunder skal altså holdes i bånd i fødselsesongen. Men ikke de verste morderene. Altså katter. Det henger ikke på greip. Enig i at det ikke henger på greip. Det som er ironisk er at de med katter som nekter sele eller kattegård er de som faktisk har minst kunnskap om hva katter faktisk trenger og hva de gjør med miljøet. Noe som er fint et at det blir mer og mer vanlig med innekatter og det blir økt forståelse på katters atferd og helse. Som igjen vil bli bedre for dyrelivet. Men akk hvor langt det er igjen… Anonymkode: 80be0...3f9 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #22 Del Skrevet 22. juli 2022 Katter dreper mindre dyr, hunder dreper mindre dyr, større dyr og i noen tilfeller mennesker. Hvert år blir rådyr og sauer bitt mer eller mindre ihjel av hunder som løper løs. Så det er en forskjell på hvor farlig en frittgående katt og frittgående hund er. Anonymkode: 11d90...f4b 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 22. juli 2022 #23 Del Skrevet 22. juli 2022 Dette blir vi garantert aldri enige om 😂 Det er et helt vanlig uttrykk for når to mennesker krangler: At de er som hund og katt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 22. juli 2022 #24 Del Skrevet 22. juli 2022 Katter dreper mus og fugler. Hunder, aggressive går løs på mennesker. Jeg foretrekker katter. Selv om de er seriemordere. Jeg ønsker ikke mus inni huset. Så det er helt ok at pusen tar den på utsiden. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #25 Del Skrevet 22. juli 2022 Helene skrev (2 timer siden): Jeg bodde i skogen tidligere. Kattene fanget mus. Jeg fikk ikke mus i huset. De la musene på trappa. De spiste ikke, men la dem fram, trofeet. Sikkert spissmus. Anonymkode: 9ef1c...7ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #26 Del Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det burde definitivt vært båndtvang på katter i samme tidsperiode som hunder slik at fugleunger og unger av smådyr som fødes på våren får være i fred. Faktisk er det viktigere å holde katter i bånd enn hunder når det gjelder dette. Mange, ofte de som har katt, har blitt vant til et liv der de slipper å følge opp kattene sine og selvsagt er helt imot at denne nå skal gå i bånd halve året slik som hundene må. Skjønner det godt, men det er ingen grunn til ulike regler her om man klarer å være objektiv! Hunder har også instinkter og mange hunder har et stor behov for å løpe fritt for å få uttrykk for sine instinkter og behov, og en hund er heller ikke en hund når det kommer til loven om båndtvang. En Chihuahua gjør ikke mer skade enn en katt... Jeg hadde også satt pris på å slippe å ha kattemøkk flere steder i hagen og kattehår i putene på utemøblene våre. Det er ikke alle som er like glad for at ørten naboer har katt som de slipper ut på andres eiendom. Jeg håper virkelig man får gjennom en mye strengere lov som forplikter dyreeiere i mye større grad, ikke bare katteeiere, men også for kaniner og smådyr. Krav om kurs for å skaffe seg dyr, påbud om chip på alle dyr og veldig strenge regler for avl og sterilisering av dyr man har skaffet seg. Leste for få minutter siden om løskatter som var fanget inn fra en øy der de tydeligvis hadde bodd uten oppfølging. Forferdelige øyeproblemer og dårlig helse ble utfallet. Får vondt inni meg når folk skaffer seg dyr som de ikke tar seg av.. Anonymkode: f05e7...a38 Signerer denne 100 %. Man snakker om skjørt dyreliv og streng båndtvang av hund, men hva med de hundretusenvis av kattene som går løse? Anonymkode: ba7c1...2f4 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #27 Del Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Katter dreper mindre dyr, hunder dreper mindre dyr, større dyr og i noen tilfeller mennesker. Hvert år blir rådyr og sauer bitt mer eller mindre ihjel av hunder som løper løs. Så det er en forskjell på hvor farlig en frittgående katt og frittgående hund er. Anonymkode: 11d90...f4b Helt enig. Men løsningen er å ha katter som innekatter eller i kattegård eller sele. Ikke at de skal gå fritt. Møkk lei av katter som driter i alle sandkassene på alle lekeplassene. Har tatt kattebæsj ut av munnen på ungene når de var små og kosa seg i sandkassa på lekeplassen, langt mer enn én gang 🤯😭 Anonymkode: ba7c1...2f4 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #28 Del Skrevet 23. juli 2022 Ghostface skrev (18 timer siden): Det er deres instinkt. Det er hundens innstinkt også. Hvis en hund kommer inn i naboens hønsegård og dreper kyllingene roper alle "avliv!" Hvis en katt dreper kyllingene har ikke kyllingens eier noen sak i det hele tatt. Er ikke dette litt rart? Anonymkode: 66115...058 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #29 Del Skrevet 23. juli 2022 PetterKanin skrev (18 timer siden): Fordi katter sørger for å ta skadedyr som mus og fugler. Hvilke fugler er skadedyr som kattene tar? AnonymBruker skrev (16 timer siden): Katter dreper mindre dyr, hunder dreper mindre dyr, større dyr og i noen tilfeller mennesker. Hvert år blir rådyr og sauer bitt mer eller mindre ihjel av hunder som løper løs. Så det er en forskjell på hvor farlig en frittgående katt og frittgående hund er. Anonymkode: 11d90...f4b Hvorfor er det værre at livssterke arter som sau og rådyr blir drept enn at rødlistede fugl og firfisler blir drept? Helene skrev (15 timer siden): Katter dreper mus og fugler. Hunder, aggressive går løs på mennesker. Jeg foretrekker katter. Selv om de er seriemordere. Jeg ønsker ikke mus inni huset. Så det er helt ok at pusen tar den på utsiden. Katter angriper også mennesker. Du skulle bare visst hvor mange som kommer inn og må ta stivkrampesprøyte pga bitt fra katter. Vi har sydd folk som har fått dype klor også. En annen ting er at de bæsjer rundt i hagene til folk som bor i området rundt. I kattebæsjen er det bakterier som er svært farlige for gravide, barn og syke mennesker. Når de bæsjer i barnas sandkasse og i kjøkkenhagene til folk (og graver ned bæsjen så man ikke ser den!) blir katten selv ett større skadedyr enn musene den fanger. De hadde aldri vært lovlig å innføre i Norge i 2022. De kan sammenlignes litt med mink egentlig. Anonymkode: 66115...058 10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 23. juli 2022 #30 Del Skrevet 23. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvilke fugler er skadedyr som kattene tar? Hvorfor er det værre at livssterke arter som sau og rådyr blir drept enn at rødlistede fugl og firfisler blir drept? Katter angriper også mennesker. Du skulle bare visst hvor mange som kommer inn og må ta stivkrampesprøyte pga bitt fra katter. Vi har sydd folk som har fått dype klor også. En annen ting er at de bæsjer rundt i hagene til folk som bor i området rundt. I kattebæsjen er det bakterier som er svært farlige for gravide, barn og syke mennesker. Når de bæsjer i barnas sandkasse og i kjøkkenhagene til folk (og graver ned bæsjen så man ikke ser den!) blir katten selv ett større skadedyr enn musene den fanger. De hadde aldri vært lovlig å innføre i Norge i 2022. De kan sammenlignes litt med mink egentlig. Anonymkode: 66115...058 Blant annet spurv. De kan sammenlignes med mink, men da ser man at de er svært ulike. Så må man kanskje lære seg å oppdra ungene til ikke å spise avføring før man setter de i en sandkasse. Endret 23. juli 2022 av PetterKanin 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #31 Del Skrevet 23. juli 2022 PetterKanin skrev (1 time siden): Blant annet spurv. De kan sammenlignes med mink, men da ser man at de er svært ulike. Så må man kanskje lære seg å oppdra ungene til ikke å spise avføring før man setter de i en sandkasse. Hahahaha oppdra en ett-toåring til å ikke spise bæsj. Det er det beste jeg har lest på lenge!!! Anonymkode: 1f79e...54e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #32 Del Skrevet 23. juli 2022 PetterKanin skrev (2 timer siden): Blant annet spurv. De kan sammenlignes med mink, men da ser man at de er svært ulike. Så må man kanskje lære seg å oppdra ungene til ikke å spise avføring før man setter de i en sandkasse. Du tror de får i seg avføringen fordi de plukker opp drua og putter den i munnen ja? At foreldrene ikke lærer opp toåringen sin? Det er nok ikke sånn det nødvendigvis skjer gitt 😅😅 Det kalles kryssmitte. La oss si lekespaden kommer i kontakt med driten. Spaden kommer i kontakt med buksa. Du kler av barnet og rører buksa og får det på fingrene, å så ruller ballen videre. Enda mer grisete er det når de driter i maten til folk med kjøkkenhage. Spurv er ikke skadedyr/skadefugl. - Og ikke måser heller før du begynner å dra fram dem. Selv om folk ikke liker dem. Den kan sammenlignes med mink i den forstand at den ikke hører til i norsk fauna, den er innført av mennesker. Den er svært overlevelsesdyktig og formerer seg i stort antall hvis den kan. Den jakter ned fugl og fugleunger, reptiler og smådyr - ofte uten å spise dem etterpå og de sprer sykdom med avføring som infesteres av sykdom som følge av alt de har jaktet på. Men utseendemessig er de selvsagt to ganske ulike dyr. Anonymkode: 66115...058 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 23. juli 2022 #33 Del Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hahahaha oppdra en ett-toåring til å ikke spise bæsj. Det er det beste jeg har lest på lenge!!! Anonymkode: 1f79e...54e Ganske vanlig det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #34 Del Skrevet 23. juli 2022 PetterKanin skrev (På 22.7.2022 den 18.58): Fordi katter sørger for å ta skadedyr som mus og fugler. Det gjør hunden min og. Anonymkode: ef9d3...27c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #35 Del Skrevet 31. juli 2022 Helene skrev (På 22.7.2022 den 21.25): Katter dreper mus og fugler. Hunder, aggressive går løs på mennesker. Jeg foretrekker katter. Selv om de er seriemordere. Jeg ønsker ikke mus inni huset. Så det er helt ok at pusen tar den på utsiden. mange katter som angriper folk også. for ikke å snakke om at de angriper andre katter og også hunder som går forbi. at katter bare sitter å ser på levende vesener som er større enn seg selv eller rømmer fra de, er veldig individbetinget. Anonymkode: d0d26...7d0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 31. juli 2022 #36 Del Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): mange katter som angriper folk også. for ikke å snakke om at de angriper andre katter og også hunder som går forbi. at katter bare sitter å ser på levende vesener som er større enn seg selv eller rømmer fra de, er veldig individbetinget. Anonymkode: d0d26...7d0 De få katteangrepene som forekommer er nokså ufarlige. De få hundeangrepene som forekommer har er det en relativt høy andel som er farlige av. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #37 Del Skrevet 31. juli 2022 Altså greit er det vel ikke men, det er jo sånn naturen fungerer. Jeg har en hund som hater katter. Vi bor i hus og mange av kattene som bor her liker å erte hunden min. Han er ute i hagen og de kattene balanserer på gjerdet vårt og irriterer hunden grenseløst. Et par stykker av dem har ramlet ned og hunden min har drept dem. Det er selvfølgelig ikke noe gøy, men det er naturens gang. Anonymkode: 4b8a8...d08 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 31. juli 2022 #38 Del Skrevet 31. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Altså greit er det vel ikke men, det er jo sånn naturen fungerer. Jeg har en hund som hater katter. Vi bor i hus og mange av kattene som bor her liker å erte hunden min. Han er ute i hagen og de kattene balanserer på gjerdet vårt og irriterer hunden grenseløst. Et par stykker av dem har ramlet ned og hunden min har drept dem. Det er selvfølgelig ikke noe gøy, men det er naturens gang. Anonymkode: 4b8a8...d08 Ja, liker egentlig nabolagets mons, men ikke noe særlig når den roter rundt i hagen hvor jeg bor. Den stakk hodet inn gangdøra en godværsdag og da ble det jaggu oppstandelse. Hadde hunden fått tak på katten og gjort skade er det vell jeg som hadde fått skylda for det siden jeg hadde hunden løs med åpen dør... Endret 31. juli 2022 av Anonymbruker*** 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jøyemeg Skrevet 31. juli 2022 #39 Del Skrevet 31. juli 2022 Katter tar vel i all hovedsak skadedyr (mus/rotter) pluss fugler som i gen eier. Hunder går vel mer etter sau, katter, kaniner, større dyr som folk faktisk eier? Katter er mindre og tar smådyr, mens hunder er større, voldsommere og som sagt tar dyr folk eier? Katter har vært holdt nettopp for å holde skadedyrbestanden nede. Det har vel neppe hunder blitt brukt som? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #40 Del Skrevet 31. juli 2022 Athena Catalina skrev (På 22.7.2022 den 13.26): Katter og hunder er ikke samme dyret, katter har en annen adferd og har andre behov enn hunder, for eksempel det å klatre, hoppe osv. Båndtvang på katt vil føre til at katten ikke får sine behov dekket. At det var?!🤣 Du tror ikke hunder trenger å løpe og hoppe? Eller at ikke hunder har instinkter? Anonymkode: 2fcef...e4c 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå