Gå til innhold

Toeggede tvillinger, arv

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dersom min oldemor, men da altså min mors farmor, fødte flere par toeggede tvillinger. Stemmer det da at hennes evne til å slippe to egg, ikke er arvet ned til meg og min mor?

Anonymkode: 1cc95...00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gener kommer fra både mors- og farssiden, så det er usikkert om tilbøyeligheten har gått videre. Kvinnene går jo stort sett gjennom færre svangerskap nå enn på din oldemors tid, så det er færre sjanser til å få "testet" det.

Det er også mange eksempler på "engangstilfeller" av toeggede tvillinger, altså slik at det skjer i én generasjon uten at det ser ut til å gå i arv.

Sjansen for toeggede tvillinger øker også litt med mors alder. Så det kan ha litt å si om man får barn sent eller tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Jeg er selv toegged tvilling og har derfor 5 ganger forhøyet sjangse for å få tvillinger selv.  Dette er et kjapt google søk unna. Historisk sett er det mye toeggede tvillinger i familien og slekten. 
Takk gud for at det har brukt å hoppe over en generasjon. Synst fremtiden ser lyser ut som bestemor til tvillinger enn som mor til tvillinger. Hot mess express. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...