AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #1 Skrevet 22. juli 2022 Når man blir bedt hos noen som vet at gjesten ikke tåler laktose, og enda så har de kjørt på med masse fløtesaus, gryterett og ost med laktose. Man merker faktisk ikke forskjell på f.eks en gryterett med eller uten laktose, bare man bruker fløte. Er lei av å bli syk nesten hver gang man er borte på noe og blir servert mat. Anonymkode: c11d0...bcd 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #2 Skrevet 22. juli 2022 Jeg spør enkelt og greit om retten er laktosefri. Er den ikke det så spiser jeg noe annet, tilbehør etc som ikke har melk i seg. Jeg gidder ikke å bli dårlig fordi intoleransen blir ignorert hos noen (men det har bare skjedd én gang som jeg kan huske), ellers kan jo glipper skje. Anonymkode: 48e35...ed7 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #3 Skrevet 22. juli 2022 Da må du si at enten MÅ de bruke det, eller så kan du ikke lenger komme på middag. Jeg har nesten gitt opp å spise hos andre , folk vil rett og slett ikke ta hensyn (jeg har ikke laktoseintoleranse men et annet problem). Anonymkode: afb68...061 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #4 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da må du si at enten MÅ de bruke det, eller så kan du ikke lenger komme på middag. Jeg har nesten gitt opp å spise hos andre , folk vil rett og slett ikke ta hensyn (jeg har ikke laktoseintoleranse men et annet problem). Anonymkode: afb68...061 Nei nettopp. Folk vil ikke. Skjønner ikke hvorfor. De blir ikke syke av det selv , men alle vet vel hvordan det er å få vondt i magen og akutt diare når det ikke passer seg? Anonymkode: c11d0...bcd 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #5 Skrevet 22. juli 2022 Har aldri opplevd at venner/familie ikke bruker laktosefritt når jeg ber om det. Den eneste forskjellen jeg har merket er at det tar 4-5 x så lang tid å piske laktosefri fløte. Ellers ingen forskjell. Vil si du har hensynsløse folk rundt deg, hadde ikke stolt på maten deres igjen 😕 Anonymkode: 23445...1d3 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #6 Skrevet 22. juli 2022 Jeg har lignende problem og svigerfar mente at litt må vel gå bra. Jeg forsøkte og jeg forpesta toalettet hans etterpå. Så ble jeg liggende på sofaen et par timer og måtte ta smertestillende til det roet seg. Etter det har han vært veldig forsiktig. Anonymkode: 35569...ad7 3
Grüner Skrevet 22. juli 2022 #7 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Når man blir bedt hos noen som vet at gjesten ikke tåler laktose, og enda så har de kjørt på med masse fløtesaus, gryterett og ost med laktose. Man merker faktisk ikke forskjell på f.eks en gryterett med eller uten laktose, bare man bruker fløte. Er lei av å bli syk nesten hver gang man er borte på noe og blir servert mat. Anonymkode: c11d0...bcd Laktosefritt kosthold er veldig lett å tilrettelegge for siden det finnes identiske melkeprodukter uten laktose, så jeg skjønner du blir oppgitt. Mht ost, så er det knapt laktose i vanlig hvitost som er den ostetypen som brukes mest i middagsretter, så det burde du tåle med mindre du har melkeallergi. 1 1
Gjest JegogVi2 Skrevet 22. juli 2022 #8 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har aldri opplevd at venner/familie ikke bruker laktosefritt når jeg ber om det. Den eneste forskjellen jeg har merket er at det tar 4-5 x så lang tid å piske laktosefri fløte. Ellers ingen forskjell. Vil si du har hensynsløse folk rundt deg, hadde ikke stolt på maten deres igjen 😕 Anonymkode: 23445...1d3 Da vi giftet oss laget jeg alle kakene, bortsett fra en, da jeg ikke tåler diverse ting, og jeg fant ut at hvis jeg satte bollen og vispene / vispen i frys et par 3-5 mi før jeg skulle piskelaktosefri kremen så gikk det så mye fortere, og klart når man skulle lage 17 kaker så sier det seg selv at det er viktig å spare tid der man kan.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #9 Skrevet 22. juli 2022 Kjøp laktasetabletter på apoteket og ta noen av dem før du spiser mat hos andre. Tablettene er ganske dyre, men man kan ikke stole på andre enn seg selv. Dessverre. Anonymkode: 45a9d...90e 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #10 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har lignende problem og svigerfar mente at litt må vel gå bra. Jeg forsøkte og jeg forpesta toalettet hans etterpå. Så ble jeg liggende på sofaen et par timer og måtte ta smertestillende til det roet seg. Etter det har han vært veldig forsiktig. Anonymkode: 35569...ad7 Noe av det samme skjedde meg en gang jeg fikk servert bolle med krem. Jeg forpestet også doen deres og måtte låne senga deres en stund fordi jeg ble dårlig. De mente også at det ikke var så nøye og jeg trodde at jeg kunne tåle en bolle liksom, men neida. Man føler seg ikke akkurat som en hyggelig gjest å ha på besøk da. Anonymkode: c11d0...bcd 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #11 Skrevet 22. juli 2022 Grüner skrev (6 minutter siden): Laktosefritt kosthold er veldig lett å tilrettelegge for siden det finnes identiske melkeprodukter uten laktose, så jeg skjønner du blir oppgitt. Mht ost, så er det knapt laktose i vanlig hvitost som er den ostetypen som brukes mest i middagsretter, så det burde du tåle med mindre du har melkeallergi. Jeg tenkte mer på når folk serverer ost og kjeks. Det er en veldig dårlig ide å spise om man ikke tåler laktose ihvertfall. Anonymkode: c11d0...bcd
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #12 Skrevet 22. juli 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Noe av det samme skjedde meg en gang jeg fikk servert bolle med krem. Jeg forpestet også doen deres og måtte låne senga deres en stund fordi jeg ble dårlig. De mente også at det ikke var så nøye og jeg trodde at jeg kunne tåle en bolle liksom, men neida. Man føler seg ikke akkurat som en hyggelig gjest å ha på besøk da. Anonymkode: c11d0...bcd Det er vel heller vertskapet som ikke er hyggelige, når de gjør gjestene syke. Anonymkode: 365d3...af0 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #13 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har lignende problem og svigerfar mente at litt må vel gå bra. Jeg forsøkte og jeg forpesta toalettet hans etterpå. Så ble jeg liggende på sofaen et par timer og måtte ta smertestillende til det roet seg. Etter det har han vært veldig forsiktig. Anonymkode: 35569...ad7 Så typisk den generasjonen 😡 Anonymkode: afb68...061
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #14 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Så typisk den generasjonen 😡 Anonymkode: afb68...061 Sånn sier min mor også, og hun er 83 år. jævlig irriterende. Anonymkode: 9413f...026
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #15 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Noe av det samme skjedde meg en gang jeg fikk servert bolle med krem. Jeg forpestet også doen deres og måtte låne senga deres en stund fordi jeg ble dårlig. De mente også at det ikke var så nøye og jeg trodde at jeg kunne tåle en bolle liksom, men neida. Man føler seg ikke akkurat som en hyggelig gjest å ha på besøk da. Anonymkode: c11d0...bcd For meg så er det egg som er problemet. De hadde det i sausen. Anonymkode: 35569...ad7
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #16 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Så typisk den generasjonen 😡 Anonymkode: afb68...061 Ja og så fort man er til legen med noe så er man hypokonder. Utrolig slitsomt. Kom også i bursdag hos svigerinne der hun mente hun hadde bakt uten egg. Toropose er ikke uten egg. Tør ikke spise noe selv om de mener at de har bakt uten. Anonymkode: 35569...ad7
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #17 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Kjøp laktasetabletter på apoteket og ta noen av dem før du spiser mat hos andre. Tablettene er ganske dyre, men man kan ikke stole på andre enn seg selv. Dessverre. Anonymkode: 45a9d...90e SÅ dyrt er det heller ikke. Jeg har alltid med meg et par av disse tablettene i veska hvis jeg skal spise borte eller ute. Problem løst. Anonymkode: 9fa3b...9f0
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #18 Skrevet 23. juli 2022 Jeg tar alltid hensyn til slikt. Men så tar jeg hensyn til alle, i grunnen. Ble litt utfordrende med vegan/glutenfri (og laktosefri, men det er jo vegansk uansett), men tok det som en utfordring og hadde strålende fornøyd besøk og en koselig uke. Verre med besøk som ikke gir beskjed, fordi de ikke vil være til bry, og som ender med å få meg til å føle meg elendig, fordi det visst ikke er noe de tåler. Men flott å bli påminnet hva man skal ta hensyn til. Jeg sliter litt med å huske hvem som ikke tåler/liker ditt og datt. Prøver å huske å spørre, men kan jo glemme det om invitasjonen blir spontan. Anonymkode: 2c34c...3c8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå