Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Må bare lufte noen tanker.. Har vært sammen med samboeren min i 2 år og alt har vært veldig bra, alle mine venner og familie syns han er helt topp. Han har en bra jobb, er sosial og hyggelig. MEN: i fjor når vi begynte å snakke om å kjøpe hus fant jeg ut at han hadde økonomiske problemer. Regninger går til inkasso hele tiden, han prioriterer å kjøpe uviktige ting fremfor å sette av til regninger (som feks hagemøbler før jeg visste om økonomien). En måned fikk han bonus på 2 to månedslønner og alt dette brukte han opp før måneden var over og satt igjen med så og si ingen penger. Han sløser ikke og bruker aldri penger på seg selv men lønna hans går til å betale inkasso og regninger som hoper seg opp.  Jeg har satt meg ned med han og laget budsjett men det virker som han ikke har noe økonomisk forståelse i det hele tatt. Han er nå 42 år og har aldri eid noe eller hatt en buffer selvom han tjener normalt/bra. Han har to barn så mye av pengene har gått til løpende utgifter og mat. Jeg kjenner jeg blir bekymret fordi det virker rett og slett ikke som han forstår noe som helst med økonomi. Vi var i en middag og det ble snakket om rentehevingene og han satt der som et spørsmålstegn.. Samtidig flyttet han hjemmefra som 16-åring og har aldri hatt noen voksenroller som har lært han disse tingene. Han er veldig oppegående på andre ting som engasjerer han. 
what to do..

Anonymkode: b2976...2ef

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Syns det høres rart ut å kalle han enkel fordi han er svak på det feltet, det interresserer han vel rett og slett lite. Men når det bekymrer deg så må du jo ta det opp med han hvordan dere kan løse dette på en måte som gjør at du er komfortabel med den delen av økonomien dere skal ha felles, og hva konsekvensen av at det ikke er i orden vil være. 

Anonymkode: e3985...5b9

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Han høres ut som meg. Jeg har elendig økonomisk forståelse, og aner ikke hva renta er på huslånet vårt. Eller hvor mye jeg har totalt i gjeld. 

Folk flest tror at jeg er veldig smart. Det overrasker meg hver gang folk spør meg til råds om ting. 

Og jeg ER smart. Bare ikke ift økonomi. 

Anonymkode: 3aa7f...774

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Min mann skjønner ingenting av penger. Og han har lav digital kompetanse. Så jeg tar alt. Vi er begge fornøyd med den løsninga. 

Anonymkode: 7fcd3...8f4

AnonymBruker
Skrevet

Alle kan havne i økonomisk trøbbel. Verre er det når de ikke forstår det og ikke evner og sette seg ned og se hva går til vanlige regninger og hvor mye går til inkasso sakene. Når det er kommet så langt som inkasso er det ille og veldig dyrt. Har selv vært sammen med en sånn fyr. Jeg rydda oppi sakene hans og hver gang rota han det til igjen. Holdt masse skjult for meg. Etter 9 år ga jeg opp, da var det ille. I tillegg så skjønte han ikke hva problemet var. 

Anonymkode: 33b6a...c97

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar 😊 Grunnen til at det bekymret meg er jo den dagen vi eventuelt sitter der med felles barn og huslån og han ikke har penger til faste utgifter fordi kontoen hans er tom. Vi skal på ferie nå og jeg har helt siden mai måttet passe på at han setter av penger til mat/drikke til ferien ellers hadde det endt med at jeg måtte legge ut for han og barna hans til han får lønn igjen. Han er veldig åpen til forslagene mine om at jeg «passer» på pengene hans, men jeg merker at det er utrolig slitsomt å dra det lasset alene og jeg bruker mye tid på å planlegge hans økonomi i forhold til planer / innkjøp vi sparer til eller skal senere.

AnonymBruker
Skrevet

Du må rett og slett velge om du orker å «dra lasset alene». Da mener jeg ikke at du skal stå for inntjening og betaling alene, men at du må ta det økonomiske ansvaret. Lag en avtale på at hans lønn, eller store deler av den, settes inn på din konto. Så har du oversikt og fikser nedbetalingsplan for gjelden hans, og han får lommepenger. Lag også en avtale om at han ikke kan opparbeide seg ny gjeld. Han kommer ikke til å endre seg, men lag uansett en avtale i banken om en gjennomgang sammen med rådgiver der.

Anonymkode: 9636a...454

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar 😊 Grunnen til at det bekymret meg er jo den dagen vi eventuelt sitter der med felles barn og huslån og han ikke har penger til faste utgifter fordi kontoen hans er tom. Vi skal på ferie nå og jeg har helt siden mai måttet passe på at han setter av penger til mat/drikke til ferien ellers hadde det endt med at jeg måtte legge ut for han og barna hans til han får lønn igjen. Han er veldig åpen til forslagene mine om at jeg «passer» på pengene hans, men jeg merker at det er utrolig slitsomt å dra det lasset alene og jeg bruker mye tid på å planlegge hans økonomi i forhold til planer / innkjøp vi sparer til eller skal senere.

Det er selvsagt noe slitsomt å styre begges økonomi, men hva er alternativet? 

Jeg er disponent på min manns kontoer. Jeg har alle hans regninger på avtale giro. Jeg har satt opp hans faste trekk. Og jeg setter summen vi har blitt enige om at han skal tulle bort på konto tilknyttet hans visa-kort. 

Det som er kjipt er å være eneansvarlig. Jeg alene på ta alle økonomiske avgjørelser. 

Det vil IKKE gå bra om jeg dør først. Han vil bruke det første året på å rote bort boligen og alle sparepengene våre. 

Så dette blir slitsomt. Du må spørre deg sjøl om du virkelig orker å være "verge"? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du skal jo ikke være"mora" hans. Hvis du må stresse med pengene hans bør du kanskje vurdere om det er slik du vil ha det. Å få barn, iiiik, røde flagg. At du må passe på pengene betyr at han tar ikke ansvar selv men dytter det over på deg, så slipper han. Har dere virkelig råd til og reise på ferie oppi alt dette?? Er man i økonomisk uføre så er ikke ferie en prioritet, sorry men sånn er det. Viktigste av alt, har han oversikt på alle inkasso sakene og hvor mye det blir, renta er skyhøy på sånne saker. I tillegg hvorfor i alle dager betaler han ikke regningene. Min x gjemte regninger for meg t.o.m med mine regninger. Heldigvis fikk jeg ingen saker. 

Anonymkode: 33b6a...c97

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Syns det høres rart ut å kalle han enkel fordi han er svak på det feltet, det interresserer han vel rett og slett lite. 

Det er vel bare klassisk kvinnelig selvbedrag det. De kan innbille seg at de er intellektuelt overlegne fordi de har mer "dannelse". Dama mi tror ofte hun er smartere enn meg hun og, selv om jeg har en mye mer krevende jobb og forstår ting som er helt utenfor hennes fatteevne. Hun leser nemlig litt raskere og klarer å huske på bursdager må vite.

Anonymkode: e870d...e4d

Skrevet

Jeg blir skeptisk når jeg hører om voksne mennesker som ikke klarer å forvalte egen økonomi. Han han oversikt over hvem han skylder penger til? Er han villig til å rydde opp i dette og ikke sette seg selv i denne situasjonen igjen? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har dere snakket om hans forrige ekteskap og hvorfor han ble skilt? Kanskje det var en faktor der?

Skal man etablere seg med noen som har vært gift og har barn fra før er det greit å vite hva de har lært - eller evt. ikke lært - fra hva som gikk skeis sist.

Anonymkode: 23a14...cca

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Syns det høres rart ut å kalle han enkel fordi han er svak på det feltet, det interresserer han vel rett og slett lite. Men når det bekymrer deg så må du jo ta det opp med han hvordan dere kan løse dette på en måte som gjør at du er komfortabel med den delen av økonomien dere skal ha felles, og hva konsekvensen av at det ikke er i orden vil være. 

Egen Økonomi burde være noe som alle voksne mennesker viser interesse for ellers går det åt skogen. Bare se på samboeren til ts.. luksusfellen neste.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har dere snakket om hans forrige ekteskap og hvorfor han ble skilt? Kanskje det var en faktor der?

Skal man etablere seg med noen som har vært gift og har barn fra før er det greit å vite hva de har lært - eller evt. ikke lært - fra hva som gikk skeis sist.

Godt og viktig spørsmål.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er vel bare klassisk kvinnelig selvbedrag det. De kan innbille seg at de er intellektuelt overlegne fordi de har mer "dannelse". Dama mi tror ofte hun er smartere enn meg hun og, selv om jeg har en mye mer krevende jobb og forstår ting som er helt utenfor hennes fatteevne. Hun leser nemlig litt raskere og klarer å huske på bursdager må vite.

Anonymkode: e870d...e4d

Og du , med klassisk mannlig arroganse, tror du er smartere enn henne fordi du har en krevende jobb og forstår vanskelig ting (må vite)? Livets harde skole?

Anonymkode: 9636a...454

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det å være i et parforhold TS, man er ikke like strukturert og flink i de samme tingene alltid. Og da blir det til at den ene tar ansvar for begge på det ene feltet, og den andre gjør det samme når det gjelder andre ting. Det handler om kompromiss. 

Dette er dog en 42 år gammel mann som ikke klarer å bli kvitt gjeld, så jeg hadde ventet med å planlegge huskjøp. Her må han bevise at han klarer å holde seg gjeldsfri først, syntes nå jeg. Og det med at du hjelper han, for hvis ikke forstår han jo ikke. Så du må lære han og hjelpe. Han er ikke "enkel" fordi han ikke har 100% kontroll på dette, det er ikke definisjonen av "enkel". 

Anonymkode: d42ba...5ce

Skrevet

Dere vil ikke få felles lån med hans bakgrunn. Det er nok få banker som tar risikoen på å tilby lån når historien hans ser slik ut. Og FERIE?? Når situasjonen er slik? Ferietur er ingen menneskerett. Opplevelser trenger ikke koste så mye om man bruker naturen og alt den har å by på. Her ville jeg tenkt meg nøye om.

Skrevet (endret)

Helt enig i dette, men er relativt få mennesker som klarer å være helt ærlig på dette. Ikke alle har selvinnsikten til å forstå hvorfor det blir brudd, eller å forstå hva dem selv gjør feil. 

Denne mannen er 42 år gammel, at han ikke klarer å styre sin egen økonomi høres bare dumt ut. At han har gjeld er en ting, og det har så og si alle i dag, men han sløser penger og betaler ikke for seg. Han er uansvarlig, med andre ord. Dere har bare vært sammen i 2 år, og du (TS) tenker på huskjøp med han? Vel, det hadde jeg ventet med til han klarte å bevise over tid at han klarer å ta økonomisk ansvar. Alle klarer det, bare dem gidder. Ingen har lært meg om økonomi, men jeg er i slutten av tyveårene og har lært meg nok selv. Det er jo et viktig tema som omhandler livene til alle mennesker, så selvfølgelig burde man forvalte pengene sine ansvarlig og planlegge. En 42 år gammel pappa burde vite bedre, og du (TS) tenker på eventuelle felles barn? 🙈 Høres litt sent ut, en godt voksen mann på 42 år er ferdig oppdratt! 

Endret av kraftwerk
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
kraftwerk skrev (10 minutter siden):

Helt enig i dette, men er relativt få mennesker som klarer å være helt ærlig på dette. Ikke alle har selvinnsikten til å forstå hvorfor det blir brudd, eller å forstå hva dem selv gjør feil. 

Denne mannen er 42 år gammel, at han ikke klarer å styre sin egen økonomi høres bare dumt ut. At han har gjeld er en ting, og det har så og si alle i dag, men han sløser penger og betaler ikke for seg. Han er uansvarlig, med andre ord. Dere har bare vært sammen i 2 år, og du (TS) tenker på huskjøp med han? Vel, det hadde jeg ventet med til han klarte å bevise over tid at han klarer å ta økonomisk ansvar. Alle klarer det, bare dem gidder. Ingen har lært meg om økonomi, men jeg er i slutten av tyveårene og har lært meg nok selv. Det er jo et viktig tema som omhandler livene til alle mennesker, så selvfølgelig burde man forvalte pengene sine ansvarlig og planlegge. En 42 år gammel pappa burde vite bedre, og du (TS) tenker på eventuelle felles barn? 🙈 Høres litt sent ut, en godt voksen mann på 42 år er ferdig oppdratt! 

8 av 10 fører ikke budsjett. Og vi har verdensrekord i usikra gjeld. De aller, aller fleste har lav kunnskap om privatøkonomi. 

TS sin mann er som de fleste. TS kan ta hovedansvar mens mannen bidrar etter evne. 

Slutt å skryt sånn av deg selv😉

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

8 av 10 fører ikke budsjett. Og vi har verdensrekord i usikra gjeld. De aller, aller fleste har lav kunnskap om privatøkonomi. 

TS sin mann er som de fleste. TS kan ta hovedansvar mens mannen bidrar etter evne. 

Slutt å skryt sånn av deg selv😉

Budsjett er nå én ting, men majoriteten av voksne i Norge eier faktisk bolig, og har noe penger på konto. 

Så som mann 42 med barn uten hverken egen bolig eller buffer, så er han faktisk et unntak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...