Gå til innhold

Politifolk som tar med jobben hjem- bor i blokk

Anbefalte innlegg

Gjest Suzanne
Skrevet

Jeg bor i en stor blokk i en stor by. Her bor det naturlig nok endel single politifolk også. De gjør ikke så mye ut av seg. Har derimot et ungt politipar som nærmeste nabo. De er prototyper på yrkesgruppen. Kjører ofte hjem i politibiler, og ser ut som de liker å vise seg frem i uniform. Greit nok.

De har nå fått baby (førstegangsforeldre), og jeg får hele tiden nye "instrukser om når babyen sover. Da må jeg liksom være stille. F.eks skulle jeg beskjære hekken en fredag kl 17ish. Da kom han over og lurte på om jeg kunne vente 2 timer fordi babyen skal sove. Han kom sikkert rett fra jobb, for han var i uniform. Jeg ble så satt ut at jeg sa ja😱. Etter det har normalen blitt å føye meg etter babyens søvnmønster.

Jeg skjønner at dette har utviklet seg feil, men han fyren er ganske arrogant. Jeg vil ikke komme på kant med dem. 

Hva ville dere gjort for å få tilbake bestemmelsen over egen bolig? Det føles helt latterlig, og jeg er litt flau over meg selv som ikke satte ned foten.

Jeg gjør ikke noe "utafor" ellers. Bortsett fra å ta en sig på verandaen av og til. Har forresten sluttet med det fordi de hater røyk osv. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En slik fjott til nabo hadde jeg fort gitt totalt blaffen i, barnet bør lære seg å sove selv om det er lyder i nærheten. Lar du slike som han fyren der få viljen sin, så blir ting verre og verre.

Anonymkode: 21abe...6fd

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

De har ikke lov til å bruke politibilen som privatbil. 

Anonymkode: 7224c...e7d

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor i all verden er dette? Politibil og uniform hjem, er det i det hele tatt lov? Mannen min er politi og har jobbet iallefall 4 ulike steder, og absolutt all skifting har forgått i garderoben på stasjonen. Jeg har på fem år aldri sett mannen min i uniform utenom når jeg møter på han i arbeidstiden, og jeg tror de frarådes ganske sterkt å "vise" seg som politi på privaten. Dette hørtes bare rart ut. 

Anonymkode: 0a794...d46

• Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette var en god ide, tror jeg skal skaffe en politiuniform til neste gang naboen bråker. Men venter med å banke på til det faktisk ikke er lov å bråke mer da, tar det ikke kl 17. 😄

Anonymkode: 337cb...74c

• Liker 1
Gjest Suzanne
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De har ikke lov til å bruke politibilen som privatbil. 

Anonymkode: 7224c...e7d

Sikkert ikke, men det har jeg ihvertfall ikke sagt noe på. Jeg bryr meg ikke så mye om den delen. Kan uansett ikke melde fra om det. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor på en liten plass, og når "Ola" har helgevakt så tar han også med politibilen hjem.

Ang hensyn til soving til de små, vet jeg om flere "her" har slitt pga hetebølgen.

Anonymkode: e69e9...14f

• Liker 1
Gjest Suzanne
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor i all verden er dette? Politibil og uniform hjem, er det i det hele tatt lov? Mannen min er politi og har jobbet iallefall 4 ulike steder, og absolutt all skifting har forgått i garderoben på stasjonen. Jeg har på fem år aldri sett mannen min i uniform utenom når jeg møter på han i arbeidstiden, og jeg tror de frarådes ganske sterkt å "vise" seg som politi på privaten. Dette hørtes bare rart ut. 

Anonymkode: 0a794...d46

Jeg er selvfølgelig enig i at det høres rart ut, men det har vært tilfelle. De har selv sagt at (under lockdown) at de jobbet så mye at de av og til brukte politibilen hjem for å hente noe, overlevere bilen fra hun til han osv.

Jeg tror muligens de er for unge i jobben. Det at de er 2, altså et politipar (begge er utrolig pene og godt trent) forsterker antageligvis "pondusen". Er i Oslo vest.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan du bo i blokk og ha veranda, men samtidig en hekk du skulle beskjære?

Anonymkode: ca5cd...5ba

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvordan kan du bo i blokk og ha veranda, men samtidig en hekk du skulle beskjære?

Anonymkode: ca5cd...5ba

Ikke uvanlig hvis man bor i første etasje i en blokk og har hageflekk.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det virker på grensen til misbruk av «makt» ved å stå i full politiuniform å be en nabo om noe som helt klart er i privat regi.. Klart man må få trimme hekken kl. 17, selv om naboen har baby.. verden står ikke stille selv om de syntes den bør det. Jeg hadde blitt like satt ut som du om en politibetjent kom til meg. 

Anonymkode: bcfd0...59c

• Liker 9
Gjest Suzanne
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ikke uvanlig hvis man bor i første etasje i en blokk og har hageflekk.

Ja, dette. Veldig vanlig å ha hekk ut mot hageflekk, evt som skille mellom naboene 👍

AnonymBruker
Skrevet

Man skal adlyde pene mennesker. Sånn er det. 

Anonymkode: 89d95...7e7

Gjest Suzanne
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man skal adlyde pene mennesker. Sånn er det. 

Anonymkode: 89d95...7e7

Det er nok uniformen og bilen jeg adlyder🤣. Det at de ser ut som et perfekt pent par forsterker muligens følelsen av å være "under" dem.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan jo forstå at man kan spørre en god nabo om å ikke klippe hekken sånn en gang kanskje, men når de er arrogante så er det kjedelig, og du kan selvsagt heller ikke styre livet ditt etter når baby skal sove. 

Der bor i en blokk og må da ta det bråket som kommer med. Akkurat som du kanskje må høre noe babygråt. 

Jeg tror jeg bare hadde levd som vanlig, for barn har jo sine leggetider i mange år de, det er ikke som om det bare er en liten fase. Det er de som heller må se an om de skal flytte, det ligger jo i kortene at de skal ut av blokk når ungene begynner å ploppe ut, de fleste pleier å komme seg ut av byen da.

Anonymkode: 0277d...1df

AnonymBruker
Skrevet

Typisk politifolk. Maktkåte mennesker. 

Jeg hadde også noen sånne i nabolaget når jeg var yngre. Hvis en gruppe satt på en veranda og pratet, og en fra politiet gikk forbi (til eller fra deres eget hjem) så fikk man garntert kjeft fordi vi "bråkte" alt for mye. Selv om vi bare satt rolig og pratet, ingen roping, høt musikk, eller noe som helst.  

Han kunne også finne på å sitte med "radar-kontroller" i ett slags kryss, kanskje førti eller femti meter fra der man svinger inn på hovedveien. Samtlige biler ble selvfølgelig stoppet, og anklaget for å ha kjørt alt for fort. Selv om man ikke hadde med seg noe som helst slags utstyr, og bare tok det på "øye"-mål" eller hva man nå enn skal kalle dette. Politi-stasjonen gav også blanke pokker, uansett hvor mange som klagde gjentatte ganger. 

Anonymkode: 71dcd...aea

Gjest Suzanne
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg kan jo forstå at man kan spørre en god nabo om å ikke klippe hekken sånn en gang kanskje, men når de er arrogante så er det kjedelig, og du kan selvsagt heller ikke styre livet ditt etter når baby skal sove. 

Der bor i en blokk og må da ta det bråket som kommer med. Akkurat som du kanskje må høre noe babygråt. 

Jeg tror jeg bare hadde levd som vanlig, for barn har jo sine leggetider i mange år de, det er ikke som om det bare er en liten fase. Det er de som heller må se an om de skal flytte, det ligger jo i kortene at de skal ut av blokk når ungene begynner å ploppe ut, de fleste pleier å komme seg ut av byen da.

De har allerede snakket om å flytte, så jeg regner med det løser seg av seg selv. Jeg tror de er i baby- sjokk- tåka😅. Livet blir jo snudd opp ned når man får barn. 

Lurer på om det er sånn at politifolk ofte blir kjæreste med andre som jobber i politiet...Det er sikkert mye de ikke kan dele fra jobben. Det er sikkert ikke bare greit å jobbe i politiet. Ikke akkurat noen "icebreaker" i sosiale sammenhenger. 

Uansett, takk for innspill. Aner jo ikke hva som er noenlunde normalen lenger i blokka (har bodd i rekkehus og enebolig tidligere).

AnonymBruker
Skrevet
Suzanne skrev (2 minutter siden):

De har allerede snakket om å flytte, så jeg regner med det løser seg av seg selv. Jeg tror de er i baby- sjokk- tåka😅. Livet blir jo snudd opp ned når man får barn. 

Lurer på om det er sånn at politifolk ofte blir kjæreste med andre som jobber i politiet...Det er sikkert mye de ikke kan dele fra jobben. Det er sikkert ikke bare greit å jobbe i politiet. Ikke akkurat noen "icebreaker" i sosiale sammenhenger. 

Uansett, takk for innspill. Aner jo ikke hva som er noenlunde normalen lenger i blokka (har bodd i rekkehus og enebolig tidligere).

Jeg har bodd i blokk i mange år.

Vi har regler om ro mellom 23-07 på hverdager og kanskje det er 24 i helger, hvis du har nachspiel etter det så lukk vinduene og ikke spill så høy musikk, og kanskje ikke bore i betongveggen på søndager. Det er standard ordensregler for blokk når det kommer til lyd, det er vel ingen borettslag/sameier som har som regel at man må ha rolige timer flere ganger om dagen fordi Emilian Alexander skal ta en nap. Du skal jo kunne leve.

Det er vel snarere noe du kunne klaget til styret på deres oppførsel enn motsatt.. 

Du får skrive det opp under babytåke og håpe de finner seg noe annet snart 😅

AnonymBruker
Skrevet

Ansatte i UP har bilen parkert hjemme, så det kan skje. Kanskje de selv ikke tenker over hvordan de fremstår eller hva andre tenker om de. 

Jeg jobber selv i politiet og har mer enn en gang overhørt naboer snakke til barna, feks "du må ha på hjelm, husk at naboen er politi". Jeg tenker jo ikke over det til vanlig. Jobb er jobb og fritid er fritid. 

Ser ikke heeeeelt problemet med at de ønsker ro rundt sovetid, det gjør absolutt alle førstegangsforeldre. Men tipper dere har litt dårlig kjemi og at måten det ble kommunisert på slo helt feil ut. Jeg ville ha respektert det på samme måte som jeg ville gjort med enhver annen, men ikke pga yrket. Bare fordi det er en hyggelig ting å gjøre for naboen i en kort periode. 

Å ta den "det skal være stille etter 23 så da klipper jeg gresset 22:59" er definisjonen av dårlig nabo. 

Anonymkode: 42d41...990

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Suzanne skrev (14 timer siden):

Jeg bor i en stor blokk i en stor by. Her bor det naturlig nok endel single politifolk også. De gjør ikke så mye ut av seg. Har derimot et ungt politipar som nærmeste nabo. De er prototyper på yrkesgruppen. Kjører ofte hjem i politibiler, og ser ut som de liker å vise seg frem i uniform. Greit nok.

De har nå fått baby (førstegangsforeldre), og jeg får hele tiden nye "instrukser om når babyen sover. Da må jeg liksom være stille. F.eks skulle jeg beskjære hekken en fredag kl 17ish. Da kom han over og lurte på om jeg kunne vente 2 timer fordi babyen skal sove. Han kom sikkert rett fra jobb, for han var i uniform. Jeg ble så satt ut at jeg sa ja😱. Etter det har normalen blitt å føye meg etter babyens søvnmønster.

Jeg skjønner at dette har utviklet seg feil, men han fyren er ganske arrogant. Jeg vil ikke komme på kant med dem. 

Hva ville dere gjort for å få tilbake bestemmelsen over egen bolig? Det føles helt latterlig, og jeg er litt flau over meg selv som ikke satte ned foten.

Jeg gjør ikke noe "utafor" ellers. Bortsett fra å ta en sig på verandaen av og til. Har forresten sluttet med det fordi de hater røyk osv. 

De har nok bare litt for mye apekatt i blodet når de vralter rundt slik. 😬 ingen krise, men veeldig usexy. 🙈

Anonymkode: 98c3d...1ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...