Gå til innhold

Noen som har opplevd disse symptomene? Diare i mange uker, vektnedgang, slapp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Alltid diare, aldri fast avføring, men de siste par månedene har jeg diare hver dag. Om jeg lar være å spise så slipper jeg smerter og diare som tar så mye energi fra meg. Jeg er på do hver natt med intense smerter, om jeg er heldig å få sove så har jeg det hele neste dag i stedet. 

Når smertene kommer så begynner det rett under magesekken, deretter ut i høyre side. Når jeg er på do så er smertene intense midt på ryggen og ut på sidene av ryggen. Jeg får også en slags krampe under føttene. 

Ellers er har jeg gått ned 10kg på 1 år uten å prøve på det. Jeg spiser vitaminer i håp om at det skal hjelpe, tar jern og multivitaminer. Drikker mye vann i løpet av dagen for at jeg føler meg tørr i munnen hele tiden. Spiser salat og grønnsaker hver dag, har økt mengden fiber per dag, men det hjelper heller ikke. 

Smertestillende hjelper noe, men smerten kommer bare igjen neste dag. Hodepinen er intens, følelsen av å være dehydrert, generelt slapp og sliten, alltid trøtt. Jeg hadde helt fri i to døgn så sov jeg konstant uten å føle meg noe mer uthvilt. 

I blant har jeg reagert på at hender og føtter føles hovne og at jeg er veldig svimmel. Så tilslutt ringte jeg legen for alt dette, etter å ha endret kosthold så alt blir riktig uten at det hjelper. Legen tok meg inn tvert og jeg venter nå på svar på en haug med prøver. På 2 mnd har jeg gått ned 3 kg til, helt uten å prøve og er på god vei til å bli undervektig. 

I løpet av dagen så spiser jeg frokostblanding med masse fiber og laktosefri melk, spiser kylling og ris til lunsj, har smoothie som mellommåltid to ganger om dagen, svinekjøtt med salat og poteter eller ris som middag. Jeg drikker 1 glass vann hver time og 6 glass vann til lunsj. Jeg har droppet kaffe og energidrikk fullstendig.

Vi bruker laktosefri fordi andre i familien har allergi så det er det som er i hus av produkter. I blant drikker jeg blåbærsaft/smoothie og spiser blåbæryoghurt i håp om at magen skal roe seg. Jeg lager mat fra bunnen av for å vite hva jeg får i meg. Jeg har droppet godis og takeaway for jeg er ofte dårlig etter å ha spist mat med mye fett. 

Noen som har opplevd lignende? 

Anonymkode: 34347...51c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og i tillegg kvalm og trøtt/slapp etter å ha spist.

AnonymBruker
Skrevet

Og enda ikke vært til lege?

at du orker 

Anonymkode: b7082...262

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville  gjettet på galleproblematikk. Smertene kan ligne på det, og også det at du blir dårlig av fet mat.

Kronisk diaré kan komme av ibs, eller chrons, ofte vanskelig å finne ut hvilken mat en tåler, samtidig som det også kan variere.

Jeg kan feks få gallesteinsanfall etter å ha spist noe som jeg vet jeg tålte godt før.

Hvis tarmen din er irritert fra før og sliter med å ta opp næring, kan det også faktisk være at du drikker for mye vann også.

Anbefaler at du fører en dagbok for å se om det er noe som tåles bedre enn annet. Legen bør også henvise til gastroskopi/coloskopi hvis ikke blodprøver gir et svar.

Håper du finner ut av det, for å ha det sånn i lengden er, bokstavlig talt, dritt…

Anonymkode: de362...dbc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Og enda ikke vært til lege?

at du orker 

Anonymkode: b7082...262

Tror du må lese bedre

AnonymBruker
Skrevet

Hadde det likt. Fikk tilslutt diagnosen IBS. Jeg sliter med å ta opp noen vitaminer på grunn av det. IBS er jo bare en sekkediagnose så egentlig vet de ikke nøyaktig hva som trigger magen min, men etter å ha eksperimentert med mat har jeg tilslutt funnet et kosthold jeg kan leve med. Eller tenker jeg dette kan skyldes problemer med galleblæren eller magesykdommer som chrons eller ulcerøs kolitt, men det finner du kun ut ved å ta koloskopi. Var for øvrig gjennom koloskopi sammen med symptomene mine at jeg fikk min diagnose. 

Anonymkode: c4815...d5a

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke prøve måtte du ta? Er i samme /lignende situasjon etter en matforgiftning. Går ikke over..

Anonymkode: a13a9...6af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...