Gå til innhold

Syden-garderobe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg skal til syden i ei uke, har lite/ingen klær som passer og må kjøpe alt nytt. Bor i nord så sommerklær har jeg ikke trengt i år.. 

Hva  trenger jeg? 

Anonymkode: f8077...9fb

AnonymBruker
Skrevet

Et par shortser, sju t-skjorter (en for hver dag) og ev et par singleter. Bikinier, minst to. Eller badedrakt om du foretrekker det.

Så til kveldsbruk om du skal ut og spise; noen kjoler og skjørt, og noen ensfargede, enkle topper (eller mønstrede om du foretrekker det) som passer til skjørtet. Jeg pleier å ha med ett kveldsantrekk pr dag, men du kan bruke noe to ganger om du vil. Jeg gjør ikke det fordi det er varmt og klamt og man svetter i det der nede.

Anonymkode: e93ea...a65

AnonymBruker
Skrevet

Et par bikinier / badedrakter, sandaler, 4-7 t-skjorter, et par shortser, 1-2 skjørt og/eller kjoler, jeans (reiser alltid i jeans så da trenger jeg ikke pakke den ned), litt finere sko, treningsklær og sko hvis du skal trene, en litt tynnere jakke feks dongerijakke til kvelden, 1-2 par sokker (spørs jo litt på skoene du har med om du trenger sokker), truser og bher nok til en ukes bruk

Anonymkode: 5ccca...21c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Et par bikinier / badedrakter, sandaler, 4-7 t-skjorter, et par shortser, 1-2 skjørt og/eller kjoler, jeans (reiser alltid i jeans så da trenger jeg ikke pakke den ned), litt finere sko, treningsklær og sko hvis du skal trene, en litt tynnere jakke feks dongerijakke til kvelden, 1-2 par sokker (spørs jo litt på skoene du har med om du trenger sokker), truser og bher nok til en ukes bruk

Glemte også et par finers topper/overdeler enn t-skjorter og så klart solbriller

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har pakket

Strandsandaler, kilehæler, hvite sko med høy såle. (Reiser i joggesko da jeg liker å gå mye)

En lang penkjole

4 korte kjoler

3 shortser

4 t-skjorter

2 skjørt

3 bikinier 

Veske til å ha på stranden 

Anonymkode: 02a99...f81

• Liker 3
Gjest fransine
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 22.7.2022 den 8.23):

Endret av fransine
AnonymBruker
Skrevet
fransine skrev (7 timer siden):

Skal selv til syden i 6 uker i september / oktober  og det eneste jeg har gått til innkjøp av er bikiner 😅 - resten av garderoben kjøper jeg der nede 😜 - men ellers så hadde jeg vel kjøpt et par sommer kjoler, noen t skjorter og kortbukser hvis du må ha garderoben klar før du drar.

Den smellen har jeg gått på selv. 🙈 Fant INGENTING å kjøpe der nede.

Anonymkode: a3efa...88f

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Jeg har nettopp vært ei uke i Hellas, og der som ble brukt var;

4 kjoler (til restaurant om kveldene)

1 strandkjole (til å ha på over bikinien på vei til/fra stranden+de gangene vi spiste lunsj på strandcafeen)

2 penere shortser 

1 koseshorts (typ litt slamsete shorts i bomull til å bruke etter at jeg sto opp og om kveldene etter at vi kom hjem til hotellet etter å ha vært ute å spist)

3 bluser 

2 tskjorter

2 singleter 

2 bikinier 

Truser+bh´er

2 par sokker (går mest barbeint) 

Badehåndkle (enkelte hoteller leier ut badehåndkle til basseng/strand)

1 treningsshorts+2 sportsbh´er+2 treningssingletter (powerwalk hver morgen, skylte opp treningstøyet etter bruk)

Sandaler (birkenstock)+treningssko

Reiste i en langermet kjole i bomull som går til under knærne+sneakers. 

Man trenger ikke mye klær for ei uke. Om dagene så går man jo mest i bikini/badedrakt, og klær blir ikke møkkete etter litt bruk om kvelden. Klær man bruker på utflukter/byturer blir fort svett, men på ei uke så er det begrenset hvor mange utflukter man drar på hvis hovedmålet er sol og bade-ferie. Får man flekker eller noe på klærne så får man kjøpt håndvaskemiddel sånn at man man vaske for hånd og henge til tørk på verandaen 

Hvis du skal til et typisk sydenland som Hellas, Spania, Italia osv så trenger du ikke ta med jakke til kveldene nå på høysommeren da kveldene er såpass varme der.

edit;

strandveske er også greit å ha :) men hvis du ikke har fra før så får du kjøpt det billig der du skal. Den vi har er i allefall 8 år gammel. Har også store klesklyper til å feste håndduken fast til solsengene som vi kjøpte på Kreta for mange år siden. Veldig kjekt på dager det blåser 

edit2; ved hjemreise så kan det være greit å ta høyde for at det ikke er sol og varmt når man kommer hjem… vanligvis så reiser jeg i jeans, overdel+har med en tynn strikkajakke i håndbagasjen. I år valgte jeg kjole pga det var så fint vær da vi dro, men heldigvis så var jeg smart nok til å legge jeans+strikkagenser i bilen (vi har noen timer i bil til flyplassen). Og det er jeg glad for at jeg gjorde, for vi kom hjem til 10g, regn og vind. Så det ble et kjapt klesbytte bak bilen i parkeringshuset på flyplassen😄

Endret av skruf
  • Liker 3
Gjest fransine
Skrevet (endret)

.

Endret av fransine
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg drar til syden så går det typisk i å ligge på stranda/bassenget på dagen og gå ut og spise på kvelden, samt et par utflukter. Så hver dag trenger jeg to antrekk, noe å ha over bikinien på vei til strand og evt til lunsj, pluss et til kvelden.

Nå er det så sinnsykt varmt at jeg vil gå for flflest mulig kjoler, da dette ofte er svalere enn shorts. Jeansshorts er ikke spesielt digg når det er over 30 grader. Det finnes også veldig svale shorts og bukser da, sånne i syltynt stoff a la denne https://cubus.com/no/p/shorts-i-viskose-gronn-shorts-dameklar/7335382_F740.

Det jeg går opp og ned til stranda i trenger ikke nødvendigvis byttes hver dag, det er ikke noe man har på særlig lenge uansett. Men etter en dusj så vil jeg ta på meg noe rent, så blir nytt kveldsantrekk hver kveld.

Ha med flere par sko som du kan bytte litt på, når man går rundt i sandaler i varme etter å ikke ha gjort det siden før covid omtrent, så kan det fort bli gnagsår og vondt. Ha med et par flippflopper som man bare kan tråkke rett inn i, til stranda, til bassenget, til å bare gå ut på verandaen. Reis i de sneakersene du synes er mest behagelige.

Et par bikinier/badedrakt er et must, ikke tenk at du skal kjøpe en der nede, for du vil rett på stranda og ikke rett på shoppingsenteret. Noen ganger finner man ikke noe heller. 

Hvis dere liker strandlivet så ta med en kjølebag til drikkevarer. Nille har halv pris på sommervarer nå, du får en kjølebag der til 20 kroner sikkert. 

Anonymkode: b99ff...0ac

• Liker 1
Skrevet
fransine skrev (5 minutter siden):

Vel, nå har jeg vært der før jeg da, og vet hvordan klær de selger 😄

Rart å ikke finne noen ting forresten, da må man være rimelig kresen i klesveien, eller så overvektig at middelshavs - størrelsene er for små alle sammen 🙄

Hva er vitsen med å svare noen så frekt og gå rett på å antyde at hun du siterer er overvektig? 

(de fleste land selger forøvrig også klær til overvektige) 

Ikke alle plasser har et godt tilbud i klær, det kommer an på hvor man reiser.

Vår faste plass på Kreta har ingen klesbutikker. Bortsett fra en stor matvarebutikk+noen mindre supermarkeder (som ikke selger klær, men typ matvarer, badeleker, pocketbøker, drikkevarer osv)+ ett apotek så er det fint lite butikker der. For å shoppe klær og andre ting så må man reise inn til nærmeste by. Noe jeg i allefall ikke hadde orker å gjøre første feriedagen bare pga jeg ikke hadde pakket med klær. Vi drar alltid inn til byen ila ferien, men ikke på dag 1.  

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
fransine skrev (10 minutter siden):

Vel, nå har jeg vært der før jeg da, og vet hvordan klær de selger 😄

Rart å ikke finne noen ting forresten, da må man være rimelig kresen i klesveien, eller så overvektig at middelshavs - størrelsene er for små alle sammen 🙄

Trenger ikke være overvektig for det, jeg er slank men over 1.80 høy og med en klassisk 85B/80C-byste og timeglassfigur, og det funker ikke spesielt bra i middelhavsstørrelser. De er den størrelsen vi kaller for "petite" i Norge, så det passer best for de kvinnene som er mindre enn snittet, sett med norske øyne.

Trenger ikke være særlig kresen heller - synes også de kan ligge litt bakpå stilmessig, akkurat som den kule kolleksjonen til HM er i Norge og overskuddslageret blir solgt på Playa del Britiske turister. 

I sløve badebyer har de jo også omtrent bare butikker som selger badeballer og "I love Crete"-t-skjorter.. 

Sjelden jeg har shoppet noe særlig i sydenland, selv når jeg har vært i de største byene.

• Liker 8
Gjest fransine
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 23.7.2022 den 10.41):

Trenger ikke være overvektig for det, jeg er slank men over 1.80 høy og med en klassisk 85B/80C-byste og timeglassfigur, og det funker ikke spesielt bra i middelhavsstørrelser. De er den størrelsen vi kaller for "petite" i Norge, så det passer best for de kvinnene som er mindre enn snittet, sett med norske øyne.

Trenger ikke være særlig kresen heller - synes også de kan ligge litt bakpå stilmessig, akkurat som den kule kolleksjonen til HM er i Norge og overskuddslageret blir solgt på Playa del Britiske turister. 

I sløve badebyer har de jo også omtrent bare butikker som selger badeballer og "I love Crete"-t-skjorter.. 

Sjelden jeg har shoppet noe særlig i sydenland, selv når jeg har vært i de største byene.

Vi har nok vært forskjellige steder og har ikke de samme erfaringer og preferanser.

Endret av fransine
AnonymBruker
Skrevet

De har fine klesbutikker på Kreta, men så sent i sesong kommer det an på.

Pakker lite. Sandaler til bassenget, noen pene høye hæler til kveld, lave sandaler som er litt pene til å gå med i byen og sneakers.

To skjørt, fire topper, to t-skjorter. En kort kjole, en midi kjole. Pareo. En finere shorts, men unngår helst p bruke shorts spesielt i Hellas. 
Et par BH-er, sju truser. To bikini. Strandhåndkle. 

Tar med Biotex og vrir opp klærne om kveldene. 

Anonymkode: 40962...634

• Liker 3
Skrevet

Anbefaler veldig løse, tynne strandkjoler til å bruke på dagen. Og gode slippers/sandaler som tåler vann/sand og bare kan kippes på. 

Gjest fransine
Skrevet (endret)
skruf skrev (På 23.7.2022 den 10.36):

Endret av fransine
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De har fine klesbutikker på Kreta, men så sent i sesong kommer det an på.

Pakker lite. Sandaler til bassenget, noen pene høye hæler til kveld, lave sandaler som er litt pene til å gå med i byen og sneakers.

To skjørt, fire topper, to t-skjorter. En kort kjole, en midi kjole. Pareo. En finere shorts, men unngår helst p bruke shorts spesielt i Hellas. 
Et par BH-er, sju truser. To bikini. Strandhåndkle. 

Tar med Biotex og vrir opp klærne om kveldene. 

Anonymkode: 40962...634

fransine skrev (2 timer siden):

Det kommer an på hvordan man tolker det man leser. Jeg har selv hatt med folk på tur som ikke kom inn i noen størrelser pga hvordan klesstørrelsene er der i forhold til de skandinaviske. Dette er Frankrike.

Der har de masse klær å velge i, så om man ikke finner noe så vil jeg påstå at man er spesielt kresen.

Men du har sikkert rett i at utvalget er annerledes alt etter hvor man reiser. Min erfaring er hvertfall at det er kjempelett og billigere å kjøpe klær der enn hjemme.

Større byer på Kreta, som feks Chania (som vi bruker å ta bussen til noen noen ganger for shopping) har vanlige klesbutikker som bl.a Zara, Pull&Bear, Bershka, HM, MaxMara osv, der finner man klær for de fleste fasonger :) da vi var der nå nylig så var det skikkelig bra salg også 

For de som er kjent i chania så ligger det en skikkelig bra klesbutikk med klær i økologisk bomull og lin, for alle fasonger :) litt stive priser, men veldig god kvalitet. De eldste plaggene mine som er kjøpt der er over 10 år gamle og godt brukt, men i like god stand 

https://www.google.no/maps/uv?pb=!1s0x149c7dbc396d8773%3A0x525d944e915a152a!3m1!7e115!4shttps%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2Fp%2FAF1QipMosNC1SAcNzOmLSbtChVjrm4tXEyTgi9PdLKs0%3Dw478-h320-k-no!5searth collection chania - Google-søk!15sCgIgAQ&imagekey=!1e10!2sAF1QipMosNC1SAcNzOmLSbtChVjrm4tXEyTgi9PdLKs0&hl=no&sa=X&ved=2ahUKEwiJg7SZ-o75AhUHQvEDHTKwAX8Qoip6BAhIEAM#

(Ikke klær, men chania har Sephora…dit må jeg alltid innom 😄)

• Liker 1
Skrevet

De færreste gidder vel basere seg på å handle en garderobe i ferielandet? Jeg har mer enn nok med å sole meg, bade osv og vil slettes ikke være avhengig av å finne klær i varmen. Kjøper gjerne nytt dog ved frivillig shopping. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg var nettopp i Spania, og angret på at jeg hadde pakket klær med meg. På lørdagsmarkedet der jeg var (vanlig i store deler av Spania) var det så mange lekre kjoler i alle former og farger at jeg hamstret. De fleste kostet også bare 5 til 10 euro. Kjøpte en nydelig som var "dyr", til 28 euro. 

Jeg bruker large, og har stor byste. E- cup. Det var ingen problem. Min venninne bruker xl og fant også mange nydelige kjoler på markedet. 

Gikk bare i nye kjoler, medbrakt bikini og nytt undertøy fra Primark. Med så store pupper som jeg har pleier jeg å slite med å finne bh' er som passer, og må gå på change og tilsvarende butikker, men Primark hadde rikelig utvalg i min størrelse. 

Syden er vel vagt. Antagelig store ulikheter i de ulike syden- land. 

Anonymkode: 09827...171

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig med mange over, jeg har ofte med en genser rundt livet som lan taes på om det blir kjølig på kvelden, og lange sokker om jeg går i shorts/ skjørt, som kan dras opp på kvelden. Ofte det blir litt vind som kjøler, særlig langs sjøen. Og gode sko. Gnagsår på ferie er pyton. 

Anonymkode: 1be76...80d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...