AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #1 Skrevet 22. juli 2022 Vi har et vennepar, men vi ser de ikke så ofte. Deres barn er født noen dager etter vårt, så de er akkurat like gamle. Begge blir 2 år i august. Vi traff hverandre i går, og både jeg og mannen ble litt satt ut! Barnet har ingen fast døgnrytme sover, de lar barnet sove når som helst på dagen, opp mot 2-3 ganger om dagen og legge seg for kvelden når som helst. Barnet har ikke begynt i barnehagen, og de har heller ikke sosialisert barnet. Så det hyler å skriker når han ser andre, er redd for alt. Barna våre prøvde å leke med deres barn, men barnet løp vekk helt hysterisk når vårt barn strakk frem en leke. Når vi skulle spise får barna våre vanlig mat, så de spiste kjøttkaker. Det ble de satt ut av, og de ga deres barn BABAY grøt. Vi spurte om det var for at han ikke ville spise annet, eller noe annet. Men nei, de syns han var for liten til å spise samme mat som voksne. Altså vi lager annen mat til barna våre også, men ikke babygrøt. Men som fiskepinner i wrap når vi spiser taco siden de ikke liker smaken på kjøttet. Barnet deres drikker heller ikke av kopp eller tutkopp, men av tåteflaske! Jeg vet at det er noen som ammer store barn men for meg er det rart. Jeg kan ikke forestille meg å skulle amme 2 åringen min, det for meg er unaturlig. De matet også barnet, så de satt å matet grøt med skje. Stakkars som skal starte i barnehage til høsten! De hadde heller ikke passende leker, men hadde en babygym fremme og andre babyleker. Vi hadde med litt som barna våre liker. Og når barna våre ikke var i samme rom kom barnet deres frem å var veldig interessert i å leke med deres leker. Altså dette kan da ikke være normalt, barnet har ingen diagnoser som kan være grunnen. Bare hysteriske foreldre kanskje. Det er jo deres første barn. Men vi har to, eldste er 3 men vi var ikke sånn med eldste selv om han var vår først. Jeg skjønner at de er bekymret for barnehagestart, tror det blir tungt for alle. Jeg bare forstår ikke hvorfor de behandler barnet som en liten baby! Ble langt dette, men er altså helt sjokket! Anonymkode: 369b1...b8a 2 1
Rucula Skrevet 22. juli 2022 #2 Skrevet 22. juli 2022 Høres ikke helt bra ut nei.. Heldigvis vil det jo plukkes opp når ungen begynner i bhg, og bhg vil også kontakte bv om nødvendig 9 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #3 Skrevet 22. juli 2022 De vet vel ikke bedre da? Hvem går rundt og vet sånt? De er jo førstegangs foreldre. Anonymkode: 705ac...dc0 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #4 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De vet vel ikke bedre da? Hvem går rundt og vet sånt? De er jo førstegangs foreldre. Anonymkode: 705ac...dc0 Vel vi behandlet ikke vår første på den måten, så det er ikke noe god forklaring egentlig. Eldste vår smakte på mat fra 4 måneder, og spiste selv fra eldste kunne holde i skjeen sin. Drakk fra vanlig kopp fra 1 og et halvt år. Hadde fast sovetid og døgnrytme fra 7 måneder og fikk nye leker etterhvert som han vokste fra de gamle. Det er jo aldersveiledning på de fleste leker nå. Anonymkode: 369b1...b8a 16
Veggdyret Skrevet 22. juli 2022 #5 Skrevet 22. juli 2022 Just now, AnonymBruker said: De vet vel ikke bedre da? Hvem går rundt og vet sånt? De er jo førstegangs foreldre. Anonymkode: 705ac...dc0 De aller fleste har da vært førstegangsforeldre en gang, uten å behandle barnet som baby i årevis? Jeg hadde både bøker og blader som jeg leste om barns utvikling og når de skulle klare ting selv - som å tygge mat, spise en brødskive, spise med skje selv, etc. Fikk også spørsmål rundt det meste som står her på helsestasjonen - hva spiser barnet, har dere prøvd med X og Y, hvilken sosial omgang har barnet, hvilke motoriske ferdigheter har barnet, etc. Samt kommentarer fra venninner og familien min - spesielt min mor var veldig på med "da du var så gammel så gjorde du X og Y" og sammenlignet barna mine med hvordan jeg og søsknene mine var som barn. Mitt barn på snart 3 år får flaske på kvelden for å få i litt ekstra næring da barnet er undervektig, men har ellers spist helt normal mat (riktignok delt druer i to og sånt) siden det var omtrent 1 år gammelt. Angående leker, så er det jo også der normalt å kjøpe leker barnet fatter interesse for, enten det er på besøk hos andre eller på lekebutikken? En 2-åring vil sjelden gå til babygymmen og biteringene, men finne biler, dukker, dyrefigurer og sånt.. 16
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #6 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): De vet vel ikke bedre da? Hvem går rundt og vet sånt? De er jo førstegangs foreldre. Anonymkode: 705ac...dc0 Det er da vanlig å få og søke etter informasjon. Går man ikke til lege eller jordmor liksom? Da er det ingen unnskyldning Anonymkode: f45f4...860 16
Hactar Skrevet 22. juli 2022 #7 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): De vet vel ikke bedre da? Hvem går rundt og vet sånt? De er jo førstegangs foreldre. Anonymkode: 705ac...dc0 Helsesøster, lege, bøker og Google. Man er ikke avskåret fra informasjon som førstegangsforelder. 23
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #8 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): De vet vel ikke bedre da? Hvem går rundt og vet sånt? De er jo førstegangs foreldre. Anonymkode: 705ac...dc0 Man har all mulig tilgang på informasjon i dag. Jeg er også førstegangs, men jeg ser jo at det der er helt feil fordi. heldigvis vil dette bli plukket opp i barnehagen Anonymkode: 06a76...ee6 7 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #9 Skrevet 22. juli 2022 Oi! Hørtes ikke bra ut. Håper det så verre ut enn det egentlig er. At han ille bare spiser babymat, at han har andre leker hjemme, at han bare er sjenert med nye mennesker han ikke er trygg på fra før.. 😬 Anonymkode: 14d46...83a 2
Maleficenta Skrevet 22. juli 2022 #10 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Vi har et vennepar, men vi ser de ikke så ofte. Deres barn er født noen dager etter vårt, så de er akkurat like gamle. Begge blir 2 år i august. Vi traff hverandre i går, og både jeg og mannen ble litt satt ut! Barnet har ingen fast døgnrytme sover, de lar barnet sove når som helst på dagen, opp mot 2-3 ganger om dagen og legge seg for kvelden når som helst. Barnet har ikke begynt i barnehagen, og de har heller ikke sosialisert barnet. Så det hyler å skriker når han ser andre, er redd for alt. Barna våre prøvde å leke med deres barn, men barnet løp vekk helt hysterisk når vårt barn strakk frem en leke. Når vi skulle spise får barna våre vanlig mat, så de spiste kjøttkaker. Det ble de satt ut av, og de ga deres barn BABAY grøt. Vi spurte om det var for at han ikke ville spise annet, eller noe annet. Men nei, de syns han var for liten til å spise samme mat som voksne. Altså vi lager annen mat til barna våre også, men ikke babygrøt. Men som fiskepinner i wrap når vi spiser taco siden de ikke liker smaken på kjøttet. Barnet deres drikker heller ikke av kopp eller tutkopp, men av tåteflaske! Jeg vet at det er noen som ammer store barn men for meg er det rart. Jeg kan ikke forestille meg å skulle amme 2 åringen min, det for meg er unaturlig. De matet også barnet, så de satt å matet grøt med skje. Stakkars som skal starte i barnehage til høsten! De hadde heller ikke passende leker, men hadde en babygym fremme og andre babyleker. Vi hadde med litt som barna våre liker. Og når barna våre ikke var i samme rom kom barnet deres frem å var veldig interessert i å leke med deres leker. Altså dette kan da ikke være normalt, barnet har ingen diagnoser som kan være grunnen. Bare hysteriske foreldre kanskje. Det er jo deres første barn. Men vi har to, eldste er 3 men vi var ikke sånn med eldste selv om han var vår først. Jeg skjønner at de er bekymret for barnehagestart, tror det blir tungt for alle. Jeg bare forstår ikke hvorfor de behandler barnet som en liten baby! Ble langt dette, men er altså helt sjokket! Anonymkode: 369b1...b8a oj. Det der høres ikke bra ut. 2
Maleficenta Skrevet 22. juli 2022 #11 Skrevet 22. juli 2022 Veggdyret skrev (10 minutter siden): De aller fleste har da vært førstegangsforeldre en gang, uten å behandle barnet som baby i årevis? Jeg hadde både bøker og blader som jeg leste om barns utvikling og når de skulle klare ting selv - som å tygge mat, spise en brødskive, spise med skje selv, etc. Fikk også spørsmål rundt det meste som står her på helsestasjonen - hva spiser barnet, har dere prøvd med X og Y, hvilken sosial omgang har barnet, hvilke motoriske ferdigheter har barnet, etc. Samt kommentarer fra venninner og familien min - spesielt min mor var veldig på med "da du var så gammel så gjorde du X og Y" og sammenlignet barna mine med hvordan jeg og søsknene mine var som barn. Mitt barn på snart 3 år får flaske på kvelden for å få i litt ekstra næring da barnet er undervektig, men har ellers spist helt normal mat (riktignok delt druer i to og sånt) siden det var omtrent 1 år gammelt. Angående leker, så er det jo også der normalt å kjøpe leker barnet fatter interesse for, enten det er på besøk hos andre eller på lekebutikken? En 2-åring vil sjelden gå til babygymmen og biteringene, men finne biler, dukker, dyrefigurer og sånt.. men hvorfor får han flaske når han kan drikke av vanlig kopp/glass? 2
Gjest kruspersilletaco Skrevet 22. juli 2022 #12 Skrevet 22. juli 2022 Ordner seg vel fort når han kommer i barnehagen. De kommer til å gi ham brødskiver og en kopp, og be om mer skiftetøy til han mestrer. Og de andre barna er jo der, hele tiden, og 3 barn per voksen? Så blir nok en tøff overgang, så får håpe han trives etter hvert.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #13 Skrevet 22. juli 2022 Unger trenger sosialisering. Hvis man ikke utfordrer barnet til å klare ting selv så setter de ungen tilbake. Min gutt spiste kun grøt fram til han startet i barnehagen (17mnd). Takket være barnehagen så fikk de han til å spise brødskive. Jeg skjønte fort at han ble behandlet mer som en baby jo mer han var hjemme med meg. Jeg innså det da. Nå er det min mor som behandler han som en baby. Hun gir han tutekopper enda og jeg måtte kaste alt. Man får litt tunellsyn når man er hjemme med ungene hele tiden. Anonymkode: 1878d...2db 1
Gjest Sprite Skrevet 22. juli 2022 #14 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): De vet vel ikke bedre da? Hvem går rundt og vet sånt? De er jo førstegangs foreldre. Anonymkode: 705ac...dc0 Ehm alle?! Alle har vært førstegangs og INGEN behandler et barn på 2 år sånn
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #15 Skrevet 22. juli 2022 kruspersilletaco skrev (23 minutter siden): Ordner seg vel fort når han kommer i barnehagen. De kommer til å gi ham brødskiver og en kopp, og be om mer skiftetøy til han mestrer. Og de andre barna er jo der, hele tiden, og 3 barn per voksen? Så blir nok en tøff overgang, så får håpe han trives etter hvert. Det ordner seg ikke så enkelt når de kommer i barnehagen, nei. Jeg har jobbet i en barnehage hvor vi hvert år fikk inn to- og treåringer som ikke kunne noen ting. De hadde ikke blitt stimulert eller aktivisert på noen måte og kunne f eks ikke spise selv. Da er det ikke bare å gi dem en brødskive, nei. Anonymkode: 0a3f9...dc8 8 1
Anciol Skrevet 22. juli 2022 #16 Skrevet 22. juli 2022 Var aldri sånn mot mine , de fikk grønnsakmos med kjøttdeig eller annet godt på den alderen og drakk av tutekopp. De fikk havregrøt iblant med melk på toppen . Fikk og skorpeløse brødskiver med leverpostei og annet godt. 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #17 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): De vet vel ikke bedre da? Hvem går rundt og vet sånt? De er jo førstegangs foreldre. Anonymkode: 705ac...dc0 Haha.. Ja, men da er det vel helt ok at det skal gå utover barnet 😂 Anonymkode: d83e3...c25 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #18 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har et vennepar, men vi ser de ikke så ofte. Deres barn er født noen dager etter vårt, så de er akkurat like gamle. Begge blir 2 år i august. Vi traff hverandre i går, og både jeg og mannen ble litt satt ut! Barnet har ingen fast døgnrytme sover, de lar barnet sove når som helst på dagen, opp mot 2-3 ganger om dagen og legge seg for kvelden når som helst. Barnet har ikke begynt i barnehagen, og de har heller ikke sosialisert barnet. Så det hyler å skriker når han ser andre, er redd for alt. Barna våre prøvde å leke med deres barn, men barnet løp vekk helt hysterisk når vårt barn strakk frem en leke. Når vi skulle spise får barna våre vanlig mat, så de spiste kjøttkaker. Det ble de satt ut av, og de ga deres barn BABAY grøt. Vi spurte om det var for at han ikke ville spise annet, eller noe annet. Men nei, de syns han var for liten til å spise samme mat som voksne. Altså vi lager annen mat til barna våre også, men ikke babygrøt. Men som fiskepinner i wrap når vi spiser taco siden de ikke liker smaken på kjøttet. Barnet deres drikker heller ikke av kopp eller tutkopp, men av tåteflaske! Jeg vet at det er noen som ammer store barn men for meg er det rart. Jeg kan ikke forestille meg å skulle amme 2 åringen min, det for meg er unaturlig. De matet også barnet, så de satt å matet grøt med skje. Stakkars som skal starte i barnehage til høsten! De hadde heller ikke passende leker, men hadde en babygym fremme og andre babyleker. Vi hadde med litt som barna våre liker. Og når barna våre ikke var i samme rom kom barnet deres frem å var veldig interessert i å leke med deres leker. Altså dette kan da ikke være normalt, barnet har ingen diagnoser som kan være grunnen. Bare hysteriske foreldre kanskje. Det er jo deres første barn. Men vi har to, eldste er 3 men vi var ikke sånn med eldste selv om han var vår først. Jeg skjønner at de er bekymret for barnehagestart, tror det blir tungt for alle. Jeg bare forstår ikke hvorfor de behandler barnet som en liten baby! Ble langt dette, men er altså helt sjokket! Anonymkode: 369b1...b8a Barnevernet. Noe alvorlig galt med disse foreldrene. De trenger veiledning og hjelp. Stakkars unge Anonymkode: e61a4...2e2 5 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #19 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): De vet vel ikke bedre da? Hvem går rundt og vet sånt? De er jo førstegangs foreldre. Anonymkode: 705ac...dc0 Tuller du?! Anonymkode: e61a4...2e2 6
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #20 Skrevet 22. juli 2022 Høres ut som foreldre med mentale issues 🙈 Det er nesten så jeg ikke tror hva jeg leser. Ville vært typisk troll og virkelig dra på Men: Ta det forsiktig opp neste gang dere møtes, at her er det mye som skiller dere og forklar litt. At en toåring flaskes, ville jeg ikke sett på som alarmerende, men kombinasjonen av alt er jo svimlende!. Det ligger mye omsorg i å forberede et barn på verden utenfor. Akkurat når det kommer til bhg start, kommer disse foreldrene til å få seg en smell. Ser for meg at disse skal bruke laaang tid, når de skal gå. Av alt foreldre kan få seg til å gjøre, vil barnehagen hélt sikkert ha en plan for den beste starten. De har opplevd barn med langt svakere utgangspunkt. Vi får håpe foreldrene tar seg sammen, når virkeligheten braser inn Anonymkode: be097...7a5 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå