AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #1 Skrevet 22. juli 2022 Dummeste jeg hører er når foreldre lærer barna sine å si tulleord som vovv-vovv (hund) og tutt-tutt (bil). Dette er nettopp tulleord og barna må jo da lære seg de riktige ordene seinere. Helt dust! Anonymkode: 6dfd4...539 8
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #2 Skrevet 22. juli 2022 🙈 Språklæring er en prosess Anonymkode: 96a7d...aae 8 3 4
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #3 Skrevet 22. juli 2022 Drømmehagen, da? Ninki noink istedet for tog 😄 Der har du noe å ergre deg over Anonymkode: 5a8c3...6b6 7 1 6
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #4 Skrevet 22. juli 2022 Bra for kognisjon! Slik lærer de koblingen mellom det de ser og hører, produksjon av lydord selv, og koblingen mellom lydord og annet ord Anonymkode: 40a54...25b 11 1 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #5 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Bra for kognisjon! Slik lærer de koblingen mellom det de ser og hører, produksjon av lydord selv, og koblingen mellom lydord og annet ord Anonymkode: 40a54...25b Ikke enig, barn som lærer disse tulleordene er gjerne de som er seinest ute med å snakke riktig, er min erfaring Anonymkode: 6dfd4...539 5 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #6 Skrevet 22. juli 2022 Det er prosess i språkutvikling, men en trenger ikke overdrive og bruke lyder for absolutt alt. Synest det er langt verre når voksne bruker babystemme til barna…. Anonymkode: be75a...147
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #7 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Dummeste jeg hører er når foreldre lærer barna sine å si tulleord som vovv-vovv (hund) og tutt-tutt (bil). Dette er nettopp tulleord og barna må jo da lære seg de riktige ordene seinere. Helt dust! Anonymkode: 6dfd4...539 Jeg tror de lærer å si de riktige ordene før de er blitt voksne, så ingen fare. Anonymkode: 14004...c0d 10 1 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #8 Skrevet 22. juli 2022 Teiteste jeg hører. 😅🙈 Anonymkode: b069a...8c5 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #9 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Dummeste jeg hører er når foreldre lærer barna sine å si tulleord som vovv-vovv (hund) og tutt-tutt (bil). Dette er nettopp tulleord og barna må jo da lære seg de riktige ordene seinere. Helt dust! Anonymkode: 6dfd4...539 Har aldri brukt babyspråk på mine barn og har til gjengjeld fått mye skryt for språket deres. Vi har alltid sagt hund, bil, etc. Når barna sier tydelige feil f.eks fiijuuujing til firhjuling så retter jeg på de til det sitter. Mange syns det er så søtt med babyspråk, men det er mye kulere med småbarn som sier de rette ordene med en gang. Husker ene min rettet på bestemor "det heter ikke basselusker, det heter bakterier." Og når bestemor sa henger så svarte barnet "det heter tilhenger." Om jeg spør 1.5 åringen min om han kan gå å kaste det i søppelet så går han å gjør det. Han forstår mye fordi vi aldri har rota oss borti noe babyspråk. Anonymkode: 89832...ac8 5 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #10 Skrevet 22. juli 2022 Men nesten alle du kjenner og møter har lært å snakke på denne måten. Om du trenger en kirurg har kirurgen lært å si pipp pipp i stedet for fugl og klart seg. Slapp av. Anonymkode: 5a8c3...6b6 20 2 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #11 Skrevet 22. juli 2022 Eldste var 1.5 år da hun sa "pappa mange biler." Forsto tidlig forskjell på inne, ute, oppå, bak, etc. Vi prøver også å ikke si "den" til alt, heller si navnet på tingen ellers blir alt "den." Anonymkode: 89832...ac8 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #12 Skrevet 22. juli 2022 Basselusker er fellesbetegnelse på bakterier og virus, så det har en funksjon. pedagogisk sett er det feil å terpe på uttalen til barnet. Repeter heller tydelig med riktig uttale. Så sitter det, språkutvikling er veldig individuelt, du kan ikke skylde på din tilnærming for at barnet dott er språksterkt. Mitt barn har lært vovva(hund) og gakk-gakk. Snakket i hele setninger ved 1,5. Det er sannsynligvis pga arv fordi jeg var lik. ungen lærer seg å snakke riktig uansett, slapp av med kjepphestene deres. Anonymkode: 4794c...539 24 1
Gjest Albbas Skrevet 22. juli 2022 #13 Skrevet 22. juli 2022 Quote – Også tulleord og det vi kaller diminutiver, altså der en forminsker og repeterer ord, er bra for spedbarn. Englund viser til forskning fra Skottland med den japanske forskeren Mitsuhiko Ota i spissen. Denne forskningen viser at tulleord, eller babyprat, og repetitive ord er viktige. – Et eksempel er at vi bruker tulleord som vov-vov i stedet for hund. Selv om vi gjør dette, vil barnet etterhvert lære seg å si hund. https://forskning.no/barn-og-ungdom-sprak/hvordan-bor-du-egentlig-snakke-med-babyer/1266542
Gjest Albbas Skrevet 22. juli 2022 #14 Skrevet 22. juli 2022 10 minutter siden, AnonymBruker said: Om jeg spør 1.5 åringen min om han kan gå å kaste det i søppelet så går han å gjør det. Han forstår mye fordi vi aldri har rota oss borti noe babyspråk. Anonymkode: 89832...ac8 Forskning er uenig med deg. Du prøver å argumentere for et snevert ordforråd (at barnet kun bør lære hund, i stedetfor vovva og hund). Hvorfor skulle det være bedre? Jeg brukte ikke slikt språk selv med barna, men det var fordi jeg også feilaktig trodde at det var dumt. 😛
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #15 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Har aldri brukt babyspråk på mine barn og har til gjengjeld fått mye skryt for språket deres. Vi har alltid sagt hund, bil, etc. Når barna sier tydelige feil f.eks fiijuuujing til firhjuling så retter jeg på de til det sitter. Mange syns det er så søtt med babyspråk, men det er mye kulere med småbarn som sier de rette ordene med en gang. Husker ene min rettet på bestemor "det heter ikke basselusker, det heter bakterier." Og når bestemor sa henger så svarte barnet "det heter tilhenger." Om jeg spør 1.5 åringen min om han kan gå å kaste det i søppelet så går han å gjør det. Han forstår mye fordi vi aldri har rota oss borti noe babyspråk. Anonymkode: 89832...ac8 Du bør virkelig ikke lære barnet ditt å gå rundt og rette på andre. Personer som går rundt og korrigerer andre blir dårlig likt. Anonymkode: 4404e...ef8 30 6
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #16 Skrevet 22. juli 2022 Jeg sa det på autopilot fordi ungen min sa pip pip f.eks. Selv om jeg hadde planlagt å ikke gjøre det. Det gikk fint likevel. Hun sa måke og due når hun var 1,5. og har vært langt fremme språklig siden 2 år. Bhg sier hun har et voksent språk (snart 4) og hva man kan forvente av en del eldre barn. Anonymkode: a77a7...fce 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #17 Skrevet 22. juli 2022 Det har jeg ikke hørt siden 70-80-tallet da jeg selv var barn. Tut-tut og vov-vov? Noen bruker jo egne ord om en enkelt ting eller to, som barnet selv har gitt navn og man syns det er søtt: grønn blomst om brokkoli, vovva om hund fordi faren har kalt det voffs, Mimmi om mormor eller noe slikt, tre ord begrenset ikke ordforrådet og hemmer ikke språkutviklingen. Men bevisst å innøve babyspråk til småbarn, det tror jeg det i stort sett er slutt på for lenge siden. Anonymkode: 4321a...a34 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #18 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Har aldri brukt babyspråk på mine barn og har til gjengjeld fått mye skryt for språket deres. Vi har alltid sagt hund, bil, etc. Når barna sier tydelige feil f.eks fiijuuujing til firhjuling så retter jeg på de til det sitter. Mange syns det er så søtt med babyspråk, men det er mye kulere med småbarn som sier de rette ordene med en gang. Husker ene min rettet på bestemor "det heter ikke basselusker, det heter bakterier." Og når bestemor sa henger så svarte barnet "det heter tilhenger." Om jeg spør 1.5 åringen min om han kan gå å kaste det i søppelet så går han å gjør det. Han forstår mye fordi vi aldri har rota oss borti noe babyspråk. Anonymkode: 89832...ac8 Men synes du dette er kult..? Jeg hadde sunket i bakken i ren skam om min unge fikk for vane å gå rundt som en bedreviter og rettet på folk for sånt smålig flisespikkeri. Her tror jeg du bør passe litt på om du synes ungen skal få seg venner. Og det er da helt vanlig å kalle det henger. Anonymkode: 35ab1...34d 21 4
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #19 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har aldri brukt babyspråk på mine barn og har til gjengjeld fått mye skryt for språket deres. Vi har alltid sagt hund, bil, etc. Når barna sier tydelige feil f.eks fiijuuujing til firhjuling så retter jeg på de til det sitter. Mange syns det er så søtt med babyspråk, men det er mye kulere med småbarn som sier de rette ordene med en gang. Husker ene min rettet på bestemor "det heter ikke basselusker, det heter bakterier." Og når bestemor sa henger så svarte barnet "det heter tilhenger." Om jeg spør 1.5 åringen min om han kan gå å kaste det i søppelet så går han å gjør det. Han forstår mye fordi vi aldri har rota oss borti noe babyspråk. Anonymkode: 89832...ac8 Hva blir det neste.. når bestemor sier ho skal ta hengerlappen så kommer det fra barnet: det heter ikke hengerlappen, det heter førerkort klasse BE! 😂 Høres ut som du er på vei til å oppdra en irriterende type her ja. Lykke til🙈 Anonymkode: c2881...c94 25 1 7
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #20 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke enig, barn som lærer disse tulleordene er gjerne de som er seinest ute med å snakke riktig, er min erfaring Anonymkode: 6dfd4...539 Å hvilken erfaring sitter du på? For barna er det lett å bruke fonologi (at de sier pip-pip, eller vov, mjau, bæ osv) i starten av språkutviklinga si, og gjerne går ordene igjen også som en samlebetegnelse (at de sier «bæ» til flere av dyrene for å konstantere at det er et dyr). De starter slik for å kommunisere. Derimot er det ikke sagt at det er vanlig at voksne lærer de dette, men at dette er det de får med seg av hva de oppdager. Hvis ett barn peker å sier «bæ» til meg når de ser en sau, så svarer jeg «ja, se sauen, den sier bæ» for da får de hele konteksten. Jeg har stikk motsatt erfaring som deg, og har vært pedagog på småbarnsavdeling i mange år 😏 det spiller ingen rolle om de sier «bæ, pip-pip, lam, fugl» så lenge voksne i rundt bader de i ord og snakker med de. Så ta deg en bolle. En stor en Anonymkode: 4d52e...188 8 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå