Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter ulønnet permisjon og samboer som surra til sin søknad så han fikk mye mindre enn hva han fortalte meg, er nå økonomien min skakkjørt.

Jeg får akkurat betalt regningene, ingenting mer eller mindre. 

Jeg vurderer nå å ta opp ett forbrukslån på 70.000-100.000kr, for å få samlet gjelden på en plass, ha en rente å forholde meg til. Så fort barnet begynner i barnehage får jeg forhåpentligvis større mulighet for å jobbe overtid, og tjene penger for å kjøre wet direkte inn på forbrukslånet.

Har ingenting å selge unna, det er allerede solgt. Sagt opp unødvendige abonnementer, kjører minst mulig.

Hvor blåst er det jeg tenker her? 

Anonymkode: 5aacb...99d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken søknad er det han har surret til?

Anonymkode: c15b6...0d0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvilken søknad er det han har surret til?

Anonymkode: c15b6...0d0

Søknaden om foreldrepenger.

Skrevet

Om det er lurt å samle alle smålån til ett kommer jo ann på hvor høy renten er på hvert enkelt smålån og hvor høy renten blir på det samlede lånet. Og så klart veldig viktig at du har nok til å betale inn det du skal.

Har du mulighet til å jobbe enkelte skift, eller være dagmamma en liten stund for noen så du kunne tjent inn nok till å betale ut helt ett og ett smålån så ville så klart det vært det beste.

• Liker 1
Skrevet

Så økonomien din er skakkjørt fordi samboeren din fikk mindre penger enn planlagt? Mener du at du forsørger ham, eller at han ikke forsørger deg? 

Uansett kommer det an på renten, og hva slags gjeld det er, om det er lurt å samle alle smålånene på ett sted. Jeg hadde heller prøvd å få utsatt betalingene enn å ta opp et rådyrt forbrukslån. 

AnonymBruker
Skrevet
ti10 skrev (2 minutter siden):

Så økonomien din er skakkjørt fordi samboeren din fikk mindre penger enn planlagt? Mener du at du forsørger ham, eller at han ikke forsørger deg? 

Uansett kommer det an på renten, og hva slags gjeld det er, om det er lurt å samle alle smålånene på ett sted. Jeg hadde heller prøvd å få utsatt betalingene enn å ta opp et rådyrt forbrukslån. 

Økonomien min er skakkjørt fordi jeg tok ut fem måneder ulønnet permisjon, hvor han da skulle "forsørge meg" i to av disse månedene, som han da ikke gjorde. Så fikk han utbetalt 15.000kr mindre enn vanlig da han gikk ut i permisjon, så da måtte jeg "forsørge han".

Hva er bra rente da? Renten jeg har fått tilbud på er 12,4%.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

12,4 er vel hverken bra eller dårlig. Sånn helt midt på for et forbrukslån. 

Anonymkode: af225...e05

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Økonomien min er skakkjørt fordi jeg tok ut fem måneder ulønnet permisjon, hvor han da skulle "forsørge meg" i to av disse månedene, som han da ikke gjorde. Så fikk han utbetalt 15.000kr mindre enn vanlig da han gikk ut i permisjon, så da måtte jeg "forsørge han".

Men at han fikk mindre penger i sin permisjon gjorde da ikke at han ikke kunne forsørge deg de to mnd av din permisjon, for da jobbet han vel som vanlig? Hvor mange måneder hadde han egentlig permisjon, og kunne ikke du jobbet ekstra da, for å kompensere?

Anonymkode: 9db0f...05a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

12.4% er passe bra. Men har du snakket med dagligbanken din? 

Om du klarer å ha stålkontroll heretter, kan du sette skatten din kraftig ned, og bruke disse pengene til å betale ned låna fortløpende. Start med det minste. 

Dere begge gjør dette. 

Restskatten betales da med feriepengene. 

Hadde dette vært mulig for deg TS? 

Anonymkode: e0b9f...e3e

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men at han fikk mindre penger i sin permisjon gjorde da ikke at han ikke kunne forsørge deg de to mnd av din permisjon, for da jobbet han vel som vanlig? Hvor mange måneder hadde han egentlig permisjon, og kunne ikke du jobbet ekstra da, for å kompensere?

Anonymkode: 9db0f...05a

Jobbet ikke du da han hadde permisjon? 

Btw - veldig mange får (mye) mindre utbetalt under foreldreperm enn vanlig pga «lang» perm med 80% av inntektsgrunnlaget, begrenset oppad til 6G. Med barn kommer kostnader, så egentlig en grei øving i å ha mindre tilovers. 

Forbrukslån kan være en løsning, men det kan også være starten på enda mer trøbbel.

Anonymkode: fe124...207

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Renten jeg har fått tilbud på er 12,4%.

Jeg synes det er for høyt. Hadde ikke gått for noe over 8. Hvor har du fått dette tilbudet?

Anonymkode: bb52f...986

AnonymBruker
Skrevet

Ville satt ned skatten, og hvis du har rett på studielån, melde deg opp som student ett semester eller to. Sånn kriseløsning. Slipper forbrukslån. Har venner som sliter pga forbrukslån den dag i dag, vi er i 40 årene🤨

Anonymkode: 76926...147

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville aldri tatt opp forbrukslån, med mindre jeg visste helt sikkert at jeg kunne betalt det ned i løpet av det kommende året. Ville heller satt alt annet på sparebluss, og gjort sparing og sparsommelig levesett til en kunst den nærmeste tiden. 

Anonymkode: 59b97...756

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags gjeld er det snakk om og hvor mye er den på? Jeg regner nesten med at det er inkassoselskaper det handler om, stemmer det? Hvis så kan du kontakte dem og prøve å få til en nedbetalingsplan. Jeg tror det blir billigere enn forbrukslån. 

Anonymkode: c49c4...ecf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke snakk om noe inkasso, og gjelden er på 40.000kr, og vil øke ettersom jeg ikke får betalt regningene etterhvert.

Om dere virkelig ikke skjønner at sammenhengen mellom min dårlige økonomi og hans fraværende evne til å holde en avtale og søke riktig, så er det ikke vits å utdype mer. Han betalte ikke det han skulle når jeg var i permisjon, og heller ikke når han var i permisjon.

Nå jobber begge 100%, og møtes bare i døra, har dermed ikke mulighet til å jobbe ekstra før barnet begynner i barnehage. Yrket mitt er ikke et kontor, så etter 1,5år i permisjon tok det tid før jeg kunne jobbe ekstra, men da var han alt ferdig i sin perm.

Gjest Some guy
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Etter ulønnet permisjon og samboer som surra til sin søknad så han fikk mye mindre enn hva han fortalte meg, er nå økonomien min skakkjørt.

Jeg får akkurat betalt regningene, ingenting mer eller mindre. 

Jeg vurderer nå å ta opp ett forbrukslån på 70.000-100.000kr, for å få samlet gjelden på en plass, ha en rente å forholde meg til. Så fort barnet begynner i barnehage får jeg forhåpentligvis større mulighet for å jobbe overtid, og tjene penger for å kjøre wet direkte inn på forbrukslånet.

Har ingenting å selge unna, det er allerede solgt. Sagt opp unødvendige abonnementer, kjører minst mulig.

Hvor blåst er det jeg tenker her? 

Ikke ta opp forbrukslån hvor avbetaling er basert på at noe skjer i framtiden. Eg. Mer jobb når barnet begynner i barnehagen. Det beste er nok å dra til nav for hjelp til å klare deg i denne korte perioden også heller satse på overtid etter det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er ikke snakk om noe inkasso, og gjelden er på 40.000kr, og vil øke ettersom jeg ikke får betalt regningene etterhvert.

Om dere virkelig ikke skjønner at sammenhengen mellom min dårlige økonomi og hans fraværende evne til å holde en avtale og søke riktig, så er det ikke vits å utdype mer. Han betalte ikke det han skulle når jeg var i permisjon, og heller ikke når han var i permisjon.

Nå jobber begge 100%, og møtes bare i døra, har dermed ikke mulighet til å jobbe ekstra før barnet begynner i barnehage. Yrket mitt er ikke et kontor, så etter 1,5år i permisjon tok det tid før jeg kunne jobbe ekstra, men da var han alt ferdig i sin perm.

Det er ikke rart at folk spør, sånn er det jo i et forum, og jeg må innrømme at siden det er på grunn av hans surr at du har dårlig økonomi, burde han også være involvert i å finne en løsning på det ...

Som jeg sa over her, hvis det er ny gjeld, vil jeg heller anbefale å be om å få utsatt betalingene/delt det opp. Folk er gjerne mer imøtekommende enn man tror når det gjelder sånt.

Forbrukslån bør i hvert fall  være sistevalget.

AnonymBruker
Skrevet

Altså, 40 000 kr er ikke såå mye gjeld. Hvis dere begge jobber 100% så burde dere klare å nedbetale dette. Hvor mye er det dere faktisk tjener hvis der går i 0 hver måned selv med begge personer i full jobb?

Anonymkode: 4de60...4ff

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Forsøk å få til betalingsavtaler eller utsettelse før regningene forfaller. 

Betale gjeld med ny gjeld er sjelden noen god ide. 

Noen ganger må man bare innse at man ikke har råd og at kassa er tom.. 

Anonymkode: 30eab...6da

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Forsinkelsesrente er gjerne 10% så å låne til 12% er dårlig butikk

Anonymkode: 30eab...6da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...