Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Starter med å si at jeg ikke drar alle over en kam. 
Enkelte jeg kjenner har gått til psykolog hele livet på DPS. 
Når du går der i 25 år pga traumer, er det ikke på tide å slippe taket å komme seg videre? 
Når psykologen går av med pensjon så er det full krise og må henvises til ny psykolog. Blir folk avhengig av psykologer? Tror de at det ikke går an å leve uten? 
når 25 års behandling for traumer ikke er nok? Så er det kanskje ikke vits å bruke mer tid på psykolog? Men heller finne noe annet som kan hjelpe? 
Det er syyykt mange som får avslag, men det er jo ikke rart når mange går der i over 20 år? 
det burde være ei grense for hvor lenge en får gå der, og heller bli overflyttet til kommunale sykepleiere eller annet tilbud når behandlingsdelen er jobbet gjennom. 
Nekter å tro at 1300 timer med psykolog er nødvendig for å komme over en voldtekt, da blir ikke timene godt brukt

Anonymkode: 46542...8a7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Når du går der i 25 år pga traumer, er det ikke på tide å slippe taket å komme seg videre? 
Når psykologen går av med pensjon så er det full krise og må henvises til ny psykolog. Blir folk avhengig av psykologer? Tror de at det ikke går an å leve uten? 
når 25 års behandling for traumer ikke er nok? Så er det kanskje ikke vits å bruke mer tid på psykolog? Men heller finne noe annet som kan hjelpe? 
Det er syyykt mange som får avslag, men det er jo ikke rart når mange går der i over 20 år? 
det burde være ei grense for hvor lenge en får gå der, og heller bli overflyttet til kommunale sykepleiere eller annet tilbud når behandlingsdelen er jobbet gjennom. 
Nekter å tro at 1300 timer med psykolog er nødvendig for å komme over en voldtekt, da blir ikke timene godt brukt

Bitter much?

Anonymkode: 8987b...53b

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Om noe, så sier det sitt om hvor mye det hjelper å gå på DPS. Hater at det private er bedre, men sånn er tingenes tilstand i vår kjære land. 

Anonymkode: 2490f...383

• Liker 2
Skrevet

Ingen får gå på DPS i «100 år» uten at det er reelle grunner til det og problemet med ventetid, avslag og hvem som får hjelp handler på ingen måte om de pasientene som har størst eller mest langvarig behov for hjelp.

De fleste pasienter vil etter utredning ha et forventa behov for hjelp men dette kan endres underveis. Det er ikke uvanlig at noen får henvisning for en ting for at det avdekkes større utfordringer. 
Går man lenge til behandling kan man også oppleve at behandling rett og slett ikke virker. Man har ikke behandlingsmulighet men man kan hjelpe pasienten med symptomtrykket for eksempel. 
Om personen du påstår å vere en venn av har gått til behandling i 25 år for traumer så er det neppe så enkelt som at hen bare kan gi slipp og gå videre.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Noen er faktisk så traumeskadde at de trenger psykolog livet ut. Mennesker som bruker over 20 år i behandling for voldtekt har gjerne ikke bare blitt utsatt for én voldtekt. De har gjerne blitt seksuelt misbrukt i årevis som barn. Gjerne av et familiemedlem, som en far. Og ofte fra helt tidlig alder, fra før de kunne gå eller snakke.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ja er helt enig. De som går i årevis er de som liker å være i offerrollen og som niholder på gamle traumer. Etter år i behandling så burde man ha lært metoder for å håndtere vanskene sine. 

Anonymkode: fa35f...765

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja er helt enig. De som går i årevis er de som liker å være i offerrollen og som niholder på gamle traumer. Etter år i behandling så burde man ha lært metoder for å håndtere vanskene sine. 

Hva tror du det gjør med et menneske å bli regelmessig voldtatt av sin egen far fra barnehagealder, eller enda tidligere? Dette er tilfellet for noen av de som går til psykolog i 20 år. Det handler ikke om at de er "i offerrollen". De er alvorlig traumatiserte. Det er ikke bare "å gi slipp". Traumene endrer hjernestrukturen og noen blir dessverre aldri fungerende igjen.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Mange som går på dps fordi nav krever at de skal gjøre det dersom de går på aap så er mye av det som er grunnen til at mange går der i årevis. Hadde de ikke vært i nav systemet så ville de fått avslag. 

Og ja det er litt trist at systemet er bygd opp sånn at de på aap kommer først i køen og får gå der i årevis mens de avklares hos nav, mens andre som er mye sykere får avslag. 

AnonymBruker
Skrevet
Tvillingsjel skrev (2 minutter siden):

Hva tror du det gjør med et menneske å bli regelmessig voldtatt av sin egen far fra barnehagealder, eller enda tidligere? Dette er tilfellet for noen av de som går til psykolog i 20 år. Det handler ikke om at de er "i offerrollen". De er alvorlig traumatiserte. Det er ikke bare "å gi slipp". Traumene endrer hjernestrukturen og noen blir dessverre aldri fungerende igjen.

Men da burde disse folkene heller flytte i omsorgsbolig eller bli overført til kommunen der de har bedre oppfølging. En psykolog vil kun gi en pasient metoder for å håndtere smerten og traumene. Jobben må du gjøre selv, med de verktøyene du har lært. Da hjelper det ikke å gå dit i 20 år (vet at ts bare sa et tall da men). Men noen steder i Norge er sikkert så øde at de ikke har andre tilbud enn dps. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men da burde disse folkene heller flytte i omsorgsbolig eller bli overført til kommunen der de har bedre oppfølging. En psykolog vil kun gi en pasient metoder for å håndtere smerten og traumene. Jobben må du gjøre selv, med de verktøyene du har lært. Da hjelper det ikke å gå dit i 20 år (vet at ts bare sa et tall da men). Men noen steder i Norge er sikkert så øde at de ikke har andre tilbud enn dps. 

Driver kommunen med traumebehandling? 

Noen trenger å gå dit i 20 år. For å overleve. Det er ikke alle som bare kan lære noen verktøy og så er alt fint. Noen mennesker er helt ødelagte, og den eneste grunnen til at de er i live er fordi de har en psykolog.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen går i evigheter til psykolog fordi det er det eneste som holder de utenfor sykehusavdelingene. Det blir ofte vurdert dit at det er mindre ressurskrevende totalt sett å støtte pasienten i å leve livet ute, versus at pasienten skal oppta en sengeplass på avdeling i 50 - 100 dager i året.

Blir du like forbanna på de som må gå i fysioterapi hele livet, eller dialysepasienter?

Blir nesten mer irritert på de som tror de er psykisk syke fordi det er «in» enn på de alvorligst syke som går til psykolog  i åresvis. Om du ikke får time på DPS har du antakelig ikke rett på hjelp fra spesialisthelsetjenesten - og kan få hjelp av lavterskel team, kommunepsykolog eller stå på venteliste for å komme inn hos en privatpraktiserende psykolog.

Anonymkode: b4ce1...0b1

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og hvordan vet du at det ikke hjelper for disse å gå til psykolog i 20 år? Det er vel psykologene som bestemmer varigheten på behandlingen, alt ettersom hva de anser som hensiktsmessig for den enkelte pasient?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Tvillingsjel skrev (1 minutt siden):

Driver kommunen med traumebehandling? 

Noen trenger å gå dit i 20 år. For å overleve. Det er ikke alle som bare kan lære noen verktøy og så er alt fint. Noen mennesker er helt ødelagte, og den eneste grunnen til at de er i live er fordi de har en psykolog.

Traumebehandling er ikke noe du bruker 20år på. Traumebehandling hos dps er vel rundt 1år i behandling og etter det skal du ha lært verktøy for å klare deg selv. Du kan ikke gå i traumebehandling livet ut som sagt og hvis du klarer deg så dårlig i livet så må du flytte i omsorgsbolig eller overføres til kommunen som har mye bedre oppfølging av langtidssyke. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 22.7.2022 den 1.49):

Traumebehandling er ikke noe du bruker 20år på. Traumebehandling hos dps er vel rundt 1år i behandling og etter det skal du ha lært verktøy for å klare deg selv. Du kan ikke gå i traumebehandling livet ut som sagt og hvis du klarer deg så dårlig i livet så må du flytte i omsorgsbolig eller overføres til kommunen som har mye bedre oppfølging av langtidssyke. 

Det er ikke noe fastsatt lengde på traumebehandling, og det er ikke uvanlig at det tar mange år. Det kan ta flere år bare å bli trygg nok til å åpne seg helt. Da sier det seg selv at traumebehandling kan ta mange år.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Problemet med DPS er at det ikke stilles krav til psykologene for å få klienter, som i det private. På DPS får man tildelt en klient, og om personen ikke er fornøyd med behandlingen blir det ekstremt lett å skylde på pasienten, som tross alt er syk.

I det private må man prestere for å få kunder/pasienter, og har gjerne mer frihet til å trives i jobben, samt vet at man må prestere for å få lønn. På DPS har de fastlønn, og er ekstremt styrt av firkantede bokser på alle plan.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes mange årsaker til at folk får gå så lenge på DPS. Selv om de har gått der i 20 år, kan de fortsatt nyttiggjøre seg av behandling. Hvis psykologen ser at pasienten gjør framskritt og er motivert, så vil de selvsagt få fortsette. Andre igjen, kan få gå der for målet er økt livskvalitet, men det avhenger helt av kapasitet.

Min erfaring er at mange som får avslag, ikke er motivert til forandring eller ikke har nytte av det DPS kan tilby dem. Eller at henvisningen er for dårlig skrevet. De faller mellom to stoler, og er ikke «viktig nok». Jeg har gått hos DPS i 5 år nå, men har vært inn og ut av psykiatrien i nærmere 10 år. Men jeg har vært der mange runder. Ved hver henvisning har jeg alltid lagt ved et eget vedlegg eller motivasjonsbrev. Har aldri fått avslag. I noen perioder har jeg vært fulltidsstudent. I andre perioder har jeg vært helt ute av skole og jobb. 

Mine behandlere har i hvertfall sett at det å behandle meg har vært nyttig, og at jeg kommer til å være nyttig for samfunnet på langsikt. Det er ikke før det siste året jeg har fått ordentlig god hjelp. En psykolog som har virkelig tatt meg på alvor.

Traumebehandling trenger ikke å ta 1 år. Mange må igjennom flere runder før de er ordentlig bra. Og det hjelper ikke å kaste noen som er halvveis, fordi sannsynligheten for at de kommer tilbake igjen er stor. Da er det mer nyttig å la de få den tiden de trenger. 

Er det en spesiell grunn for at du er så imot at folk får gå så lenge på DPS? 

Anonymkode: 0b646...700

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Mange av de som går i behandling i 20 år bor i omsorgsbolig - det drives ingen behandling i boligene. Det er folk på jobb hele døgnet for å holde ro, dele ut medisiner, aktivisere beboerne og se til de. Mange i omsorgsboliger er i tillegg mye innlagt og har hyppig behandling på DPS. En omsorgsbolig er et botilbud og ikke en psykolog/sykehusavdeling.

Anonymkode: b4ce1...0b1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Men det er jo systemet som ikke fungerer her da. Og det hjelper ikke å drive og få folk til å skamme seg, over at de trenger hjelp! 

Det er utrolig trist at folk ikke får hjelp raskt nok, eller kanskje ikke i det hele tatt..

Men det hjelper ikke å skylde på dem som får hjelp i lengre tid enn det som er vanlig. 

Dere vet ikke noe om hvorfor, og hva disse personene har opplevd. 

Det er kanskje lett å si at de bare «må ta seg sammen», for folk som ikke har opplevd det samme, og egentlig ikke aner hva de går gjennom.. Men det vil sannsynligvis ikke hjelpe. Og det er bare skikkelig vondt å høre, for de som sliter.

Anonymkode: 924c2...c96

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Tvillingsjel skrev (20 minutter siden):

Det er ikke noe fastsatt lengde på traumebehandling, og det er ikke uvanlig at det tar mange år. Det tok meg for eksempel 2 år hos spesialist i psykomotorisk fysioterapi å klare å åpne meg om overgrepene. Og jeg vet at mange har opplevd langt grovere overgrep, over et mye lengre tidsrom enn meg, og kanskje vil trenge enda mer tid for å klare å åpne seg. Vi som er traumeutsatte har store problemer med tillit til andre mennesker. Det kan ta flere år bare å bli trygg nok til å åpne seg helt. Da sier det seg selv at traumebehandling kan ta mange år.

Mulig du har vært heldig. Men å bruke 2 år på å åpne seg opp er som regel ikke noe det offentlige helsevesenet kan ta hensyn til. De hjelper de som selv ønsker hjelp og som klarer å nyttiggjøre seg av terapi, hvis en ikke vil snakke om det en kom dit for så er det ingen vits i å komme dit heller for da kan de ikke hjelpe deg eller dvs ja da kan det hende du må gå dit i 20år..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Problemet med DPS er at det ikke stilles krav til psykologene for å få klienter, som i det private. På DPS får man tildelt en klient, og om personen ikke er fornøyd med behandlingen blir det ekstremt lett å skylde på pasienten, som tross alt er syk.

I det private må man prestere for å få kunder/pasienter, og har gjerne mer frihet til å trives i jobben, samt vet at man må prestere for å få lønn. På DPS har de fastlønn, og er ekstremt styrt av firkantede bokser på alle plan.

Ja og for å legge til de flinkeste psykologene starter som regel sine egne firmaer heller enn å jobbe i en så stressende og tidspresset jobb som dps er med 6 pasienter daglig og de får såvidt plass til lunsjen sin. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...