AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #1 Skrevet 21. juli 2022 For å anonymisere så godt som mulig, så eier vi flere forretninger. Våre barn er under 13 år, men likevel vant til å komme og hjelpe til i butikkene. De kan dermed ikke motta vanlig lønn siden de er under 13 år. Vi ønsker å lære dem om arbeidsmoral og å være hardtarbeidende. Barna gjør det frivillig fordi de synes det er gøy. Ikke noe tvang eller at de MÅ slik som med gjøremål i hjemmet. Det MÅ gjøres, mens jobben er noe annet. Det er jo en fordel for oss også. De får selvsagt goder og har de med seg venner i én liten time så får deres venner også goder i form av kinobilletter/parkbilletter (vi får en del gjennom jobben) eller godteri/is osv alt ettersom hva foreldrene synes er ok. Vennene synes selvsagt det er lett-tjente penger og at det er spennende at de får bli med på jobben. Barna får ikke ta med seg venner hver dag, men innimellom. Det er kjekt for dem å føle seg nyttig og å tjene en ekstra slant. Det er mulig jeg får mange negative kommentarer her, men jeg er selv vokst opp med å arbeide fra jeg var 13 år. Uansett, til poenget. En av vennene til ett av barna våre er hos oss mye. De har veldig dårlig råd. Og nei, dette er ikke noe jeg antar, men mor har dessverre aldri kommet seg ut i arbeidslivet. Det har hun har fortalt selv. Siden vi er godt stilt tar vi ofte med barnet på ulike aktiviteter, ferier, hytten, ulike turer, parker osv så jeg vil ikke akkurat kalle oss gnien. Men mulig vi er det..? Dette barnet har sagt og spurt mange ganger om ikke hen kan få hjelpe til i butikkene. Det har ikke alltid passet siden en av oss må følge med og være med barna så de ikke foretar tunge løft, skader seg, forstyrrer ansatte osv. Derfor er det selvsagt mer stress enn hjelp når barna tar med seg venner, men vi ønsker jo at dem skal bli kjent med butikkene om dem ønsker det. Kanskje blir noen av dem en av våre arbeidstakere en dag? De får gjerne bli med på kontoret og printe ut ting til butikkene eller andre "superviktige sjefsting". I hvert fall, barnet vårt tok med seg denne vennen og de var på jobben i ca. én time. Vi alle vet at de færreste barn jobber når de er med på jobb. De fikk lov til å være på kontoret å printe ut ting. I tillegg til å fylle på noen varer under oppsyn. Barnet fikk det hen ønsket seg av slush, godteri, mat, drikke osv (dette synes mor er ok). I tillegg til en hundrings som takk for hjelpen. Fikk melding av mor seinere: "X fortalte meg hva hen tjente i dag. Trodde det var kødd?". Meg: "huh? Hva mener du?". "Hundre kroner for å jobbe??". Ble paff og usikker på hva hun mente, men hun synes altså at dette var gnient? Fikk melding seinere om at "X er for sjenert til å spørre selv, men skal hen ikke få mer i lønn?". Ble så satt ut at jeg vippset 200 kr. Jeg prøver å være reflektert her og ha selvinnsikt, men jeg synes dette er helt bak mål. Vil ikke fortelle dette til noen andre enn mannen siden jeg ikke ønsker å stille verken oss eller henne i dårlig lys. Mannen mener hun er fullstendig på bærtur og at "barnet aldri får bli med flere ganger på jobb, da hen fikk 300 kr for å henge på jobben vår og flere av de ansatte tjener ikke så bra i timen en gang". Derfor spør jeg om råd fra dere. Forresten, jeg mener virkelig ikke at ungen/moren skal betale for at vi har tatt hen med på tur og slikt, men jeg ønsker at dere skal se at vi på ingen måte prøver å være gnien. Ingen andre foreldre har reagert slik. Anonymkode: 87a77...2f6 2 19
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 Populært innlegg #2 Skrevet 21. juli 2022 Wow. Syns mor er på bærtur ja. Jeg hadde nok svart noe ala "Hei, de var med en time idag ja, ga de 100,- + fri tilgang på slush, godteri og div" Anonymkode: 5a48b...302 73 2
Raven.Writingdesk Skrevet 21. juli 2022 #3 Skrevet 21. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): For å anonymisere så godt som mulig, så eier vi flere forretninger. Våre barn er under 13 år, men likevel vant til å komme og hjelpe til i butikkene. De kan dermed ikke motta vanlig lønn siden de er under 13 år. Vi ønsker å lære dem om arbeidsmoral og å være hardtarbeidende. Barna gjør det frivillig fordi de synes det er gøy. Ikke noe tvang eller at de MÅ slik som med gjøremål i hjemmet. Det MÅ gjøres, mens jobben er noe annet. Det er jo en fordel for oss også. De får selvsagt goder og har de med seg venner i én liten time så får deres venner også goder i form av kinobilletter/parkbilletter (vi får en del gjennom jobben) eller godteri/is osv alt ettersom hva foreldrene synes er ok. Vennene synes selvsagt det er lett-tjente penger og at det er spennende at de får bli med på jobben. Barna får ikke ta med seg venner hver dag, men innimellom. Det er kjekt for dem å føle seg nyttig og å tjene en ekstra slant. Det er mulig jeg får mange negative kommentarer her, men jeg er selv vokst opp med å arbeide fra jeg var 13 år. Uansett, til poenget. En av vennene til ett av barna våre er hos oss mye. De har veldig dårlig råd. Og nei, dette er ikke noe jeg antar, men mor har dessverre aldri kommet seg ut i arbeidslivet. Det har hun har fortalt selv. Siden vi er godt stilt tar vi ofte med barnet på ulike aktiviteter, ferier, hytten, ulike turer, parker osv så jeg vil ikke akkurat kalle oss gnien. Men mulig vi er det..? Dette barnet har sagt og spurt mange ganger om ikke hen kan få hjelpe til i butikkene. Det har ikke alltid passet siden en av oss må følge med og være med barna så de ikke foretar tunge løft, skader seg, forstyrrer ansatte osv. Derfor er det selvsagt mer stress enn hjelp når barna tar med seg venner, men vi ønsker jo at dem skal bli kjent med butikkene om dem ønsker det. Kanskje blir noen av dem en av våre arbeidstakere en dag? De får gjerne bli med på kontoret og printe ut ting til butikkene eller andre "superviktige sjefsting". I hvert fall, barnet vårt tok med seg denne vennen og de var på jobben i ca. én time. Vi alle vet at de færreste barn jobber når de er med på jobb. De fikk lov til å være på kontoret å printe ut ting. I tillegg til å fylle på noen varer under oppsyn. Barnet fikk det hen ønsket seg av slush, godteri, mat, drikke osv (dette synes mor er ok). I tillegg til en hundrings som takk for hjelpen. Anonymkode: 87a77...2f6 * snip* Vet denne moren at de var på jobben i en time eller tror hun de var der lengre? Dette er viktig, fordi det handler om å lønne for tiden de har vært der, ikke nødvendigvis jobben de har gjort iløpet av den tida. Om barnet hadde vært der 7,5 time og det kom hjem med 100kr så er det feil. Selv om barnet ikke har jobbet produktivt i 7,5 time. Om barnet var med i en time og fikk «goder» i form av snop osv, så er 100kr mer enn nok. Jeg har selv vært barn i samme alder og jobbet i familiefirma. Jeg fikk også ha med venner. Det som jeg kan si videre er at det er viktig å avklare lønn og arbeidsoppgaver før arbeidet starter. Med en gang deres barn er på «jobb» og tar med venner, skal det ha samme behandling som voksne: det skal stilles krav men også være avklaring rundt hva betaling er. Det er den viktigste leksa du kan lære dem: Vær ryddig! Om barna skal jobbe, avklar hva det innebærer på forhand. At dere vippset 200kr til, så et barn under 13 år fikk 300kr i betaling for en time, er etter min mening helt sinnsykt, 300kr timen uten skatt for et barn under 13 år er alt for mye. Jeg ville heller forklart at barnet var kun på jobb i en time, og da er 100kr timen veldig bra betalt. Om barnet var på jobb lengre, uten å jobbe, er det fortsatt tiden som dere betaler for. Da er det greit å vippse de pengene, for 300kr for en full arbeidsdag er veldig bra betalt for et barn i den alderen. Men vær mer ryddig neste gang. (Kanskje skal de få øve på å skrive timelister også? Da må de faktisk dokumentere hva de har brukt tida på. Det måtte jeg ) 17 8
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #5 Skrevet 21. juli 2022 Ja, hun vet de var der i en knapp time. Barnet har vært hos oss på overnatting og mor har vært bortreist. Dersom vi ikke hadde hatt andre muligheter enn å ta med barna på jobb, skulle hen da også fått betalt? Vi kunne ikke sendt ungen hjem uansett siden mor kom hjem på ettermiddagen. Men takk for tips angående timeliste, det var lurt Veldig god trening i å følge med på riktig antall timer til riktig antall lønn. Vi hadde pratet på forhånd hva de skulle gjøre. Setter så klart mye strengere krav til egne barn, men dette barnet var med for første gang og da ville jeg heller ha litt omvisning med hen, i tillegg til at vi ikke skulle forstyrre de andre ansatte. Får prøve og være enda tydeligere neste gang. Har aldri hatt dette problemet før 😅 Anonymkode: 87a77...2f6 4
Raven.Writingdesk Skrevet 21. juli 2022 #6 Skrevet 21. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, hun vet de var der i en knapp time. Barnet har vært hos oss på overnatting og mor har vært bortreist. Dersom vi ikke hadde hatt andre muligheter enn å ta med barna på jobb, skulle hen da også fått betalt? Vi kunne ikke sendt ungen hjem uansett siden mor kom hjem på ettermiddagen. Men takk for tips angående timeliste, det var lurt Veldig god trening i å følge med på riktig antall timer til riktig antall lønn. Vi hadde pratet på forhånd hva de skulle gjøre. Setter så klart mye strengere krav til egne barn, men dette barnet var med for første gang og da ville jeg heller ha litt omvisning med hen, i tillegg til at vi ikke skulle forstyrre de andre ansatte. Får prøve og være enda tydeligere neste gang. Har aldri hatt dette problemet før 😅 Anonymkode: 87a77...2f6 Det er ikke alle barn dere trenger å ta med. Jeg tok med noen jeg ser i ettertid at ikke skulle blitt med. Barnet taklet ikke at det ble stilt krav, og jeg som barn synes dette var vanskelig og havnet i en «skvis». Hva mener du med at dere må ta de med på jobb? Om de er under 13 år antar jeg de er nære 13 (ikke 6,7 år) - altså over minst 10, og barn over 10 klarer fint å være hjemme alene uten at dere er der, tenker jeg. Du sier barnet fikk «omvisning» var dette da utenfor den timen du snakker om? Regner du en time som «i arbeid»? Eller var barnet en time totalt på arbeidsplassen og fikk da omvisning i løpet av denne timen? 5
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #7 Skrevet 21. juli 2022 Makan til frekkhet på hun moren! Dette skal dere ikke føle på, dere er så absolutt ikke gniene! Dessverre er det sånn at noen foreldre med dårlig råd forventer i hue og rævva av alle andre, men hvor er lommepenger til eget barn fra dem selv liksom? Skammelig at hun lot barnet ta i mot 200 kroner ekstra, her lærer hun barnet dårlige verdier! Anonymkode: 9f426...d50 15 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #9 Skrevet 21. juli 2022 Raven.Writingdesk skrev (2 minutter siden): Det er ikke alle barn dere trenger å ta med. Jeg tok med noen jeg ser i ettertid at ikke skulle blitt med. Barnet taklet ikke at det ble stilt krav, og jeg som barn synes dette var vanskelig og havnet i en «skvis». Hva mener du med at dere må ta de med på jobb? Om de er under 13 år antar jeg de er nære 13 (ikke 6,7 år) - altså over minst 10, og barn over 10 klarer fint å være hjemme alene uten at dere er der, tenker jeg. Du sier barnet fikk «omvisning» var dette da utenfor den timen du snakker om? Regner du en time som «i arbeid»? Eller var barnet en time totalt på arbeidsplassen og fikk da omvisning i løpet av denne timen? Omvisning var inni den timen Jada, de klarer seg alene noen timer, men det kan jo plutselig oppstå en situasjon som gjør at vi må være lengre på jobb enn antatt. Og da pleier barna å bli med på jobb. Det er vel ulempen med å drive bedrift sammen 😅 Jeg har egentlig ferie, men drar som regel innom jobben så lenge jeg er i samme by. Takk for tilbakemelding Anonymkode: 87a77...2f6 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #10 Skrevet 21. juli 2022 Frekk mor!! Hadde ikke tatt med den ungen igjen! Mange voksne over 18 år tjener under 200 kr i timen. Jeg er 40, har jobbet mange år, og har vel 240kr.... Anonymkode: 38c1a...873 16
Raven.Writingdesk Skrevet 21. juli 2022 #11 Skrevet 21. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Omvisning var inni den timen Anonymkode: 87a77...2f6 I såfall er den ungen overpriset noe sinnsykt! Veldig synd at dere ble utnyttet slik. Om hun vet at dere har god økonomi så forventer hun vel nesten at dere betaler godt. Jeg hadde blitt forbanna! AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er vel ulempen med å drive bedrift sammen 😅 Anonymkode: 87a77...2f6 Tja: jeg opplevde at via at de voksne styrte butikken selv fikk vi barna mer tid med de voksne nettopp fordi vi fikk bli med og kunne komme og gå litt som vi ville. Det kan ikke barna til forelde som ikke er arbeidsgiver selv. Så tenker det er mye mer pluss enn minus 6
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #12 Skrevet 21. juli 2022 Da får du sende satsen på, timelønn for de under 13år. Og legge på prisen til godteri og slush pluss den 100lappen. Anonymkode: 74c72...c05 4 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #13 Skrevet 21. juli 2022 Ts her: Ser ikke ut som om vi er helt på bærtur, i det minste. Ser at flere av dere mener det er frekt. Vi får bare droppe og ta med dette barnet på jobb fremover. Synd, egentlig. For hen hadde det veldig kjekt og spurte når hen kunne få jobbe igjen. Barnet er også utrolig høflig, lærer fort, er smart og veslevoksen. Ingenting vondt å si om barnet, i hvert fall evt kan jeg si neste gang at: "i dag skal dere jobbe i én time og da blir betalingen xxx kr", slik at det ikke oppstår noen misforståelser. Vi hadde jo ikke avklart betalingen på forhånd. Anonymkode: 87a77...2f6 16 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #14 Skrevet 21. juli 2022 Barnearbeid er en gråfin sone. Anonymkode: 2ffd5...3b6
altflyter Skrevet 21. juli 2022 #15 Skrevet 21. juli 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ts her: Ser ikke ut som om vi er helt på bærtur, i det minste. Ser at flere av dere mener det er frekt. Vi får bare droppe og ta med dette barnet på jobb fremover. Synd, egentlig. For hen hadde det veldig kjekt og spurte når hen kunne få jobbe igjen. Barnet er også utrolig høflig, lærer fort, er smart og veslevoksen. Ingenting vondt å si om barnet, i hvert fall evt kan jeg si neste gang at: "i dag skal dere jobbe i én time og da blir betalingen xxx kr", slik at det ikke oppstår noen misforståelser. Vi hadde jo ikke avklart betalingen på forhånd. Anonymkode: 87a77...2f6 Jeg syntes ikke du skal straffe barnet for å ha en blåst mor, så jeg syntes den siste løsningen din var mye bedre. Avklar tydelig på forhånd. Oppgaver og betaling. Da slipper du sure miner. Du kan jo evt spørre mor hva hun mener er rimelig betaling for et barn som rydder i noen hyller i en times tid er…. Og hvis tallet er på bærtur, så sier du som sant er at det er mer en voksne mennesker som betaler skatt av lønna tjener… 27 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #16 Skrevet 21. juli 2022 Jeg synes det hadde holdt med slush og godteri som betaling, jeg da. Anonymkode: 24c19...e2b 30 1
Raven.Writingdesk Skrevet 22. juli 2022 #17 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg synes det hadde holdt med slush og godteri som betaling, jeg da. Anonymkode: 24c19...e2b Når det er snakk om en time, så er jeg helt enig! 13 3
Raven.Writingdesk Skrevet 22. juli 2022 #18 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her: Ser ikke ut som om vi er helt på bærtur, i det minste. Ser at flere av dere mener det er frekt. Vi får bare droppe og ta med dette barnet på jobb fremover. Synd, egentlig. For hen hadde det veldig kjekt og spurte når hen kunne få jobbe igjen. Barnet er også utrolig høflig, lærer fort, er smart og veslevoksen. Ingenting vondt å si om barnet, i hvert fall Anonymkode: 87a77...2f6 Må bare tilføye: kan det være misforståelser ute å går her? Hvor lenge var barnet hos dere? Kan mor ha trodd at barnet jobbet lenger enn en time? 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #19 Skrevet 22. juli 2022 At en på rundt 12 tjener 100 kr på en time og i tillegg får servering av ting for minst like mye høres det ut som, så er det definitivt nok! Mor er på bærtur, og hvis hun aldri har kommet seg i jobb er det ikke sikkert hun har noe forhold til hva som er normal timelønn. Ville snakket rolig om høflig med mor om forventninger og normal timelønn (vise henne tariff om så) og forklart arbeidsoppgaver. Og så ville jeg spurt mor om hun synes det er ok at barnet blir med igjen, under disse forutsetningene, eller om hun ikke tillater det. Da kan du evt svare barnet at mor ikke synes det er ok, og at du derfor ikke kan ta ham med. Men nei, dere er ikke på trynet, det er det mor som er! Anonymkode: f3013...bf0 15 3
Gjest ti10 Skrevet 22. juli 2022 #20 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): At en på rundt 12 tjener 100 kr på en time og i tillegg får servering av ting for minst like mye høres det ut som, så er det definitivt nok! Mor er på bærtur, og hvis hun aldri har kommet seg i jobb er det ikke sikkert hun har noe forhold til hva som er normal timelønn. Ville snakket rolig om høflig med mor om forventninger og normal timelønn (vise henne tariff om så) og forklart arbeidsoppgaver. Og så ville jeg spurt mor om hun synes det er ok at barnet blir med igjen, under disse forutsetningene, eller om hun ikke tillater det. Da kan du evt svare barnet at mor ikke synes det er ok, og at du derfor ikke kan ta ham med. Men nei, dere er ikke på trynet, det er det mor som er! Anonymkode: f3013...bf0 Dette
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå