AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #1 Skrevet 21. juli 2022 Føler det er på tide å ta seg sammen å gå til denne blodbanken. Er alt for mange av mine nære og kjære som har måttet få blodoverføring de siste årene. Livene deres har blitt reddet pga. alle bloddonerene her til lands. Samtidig sitter jeg her, passe ung og frisk, men enda ikke ila. de 28 årene mine på baken fått dratt av gårde pga. frykten min for blod, angst for alt på innsiden av kroppen og det å besvime eller hyperventilere under blodgivningen (sånn typisk angst for angsten, mao. ). I tillegg høres 0,5 liter blod veldig mye ut? Synes det er ille nok å ta en helt enkel blodprøve. Er også redd for å bli svimmel og dårlig etter blodgivningen. Kan jeg dra på jobb etterpå (kontorjobb)? Vil gjerne høre deres erfaringer med blodgivning. Er det noen andre her som sliter helseangst, men likevel tok seg sammen og ga blod? Hvordan var det? Og i tillegg, er det innafor å ombestemme seg mitt under blodgivningen hvis man får panikkanfall eller liknende? Er det opplegg der for å snakke med noen av de ansatte om engstelsen rundt alt dette før blodgivningen? Anonymkode: 9c0e8...44a
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #2 Skrevet 21. juli 2022 Hvis du er så engstelig så bør du nok ikke gi blod før du har blitt friskere. Snakker du med psykolog? Anonymkode: 6ef9c...ae7 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #3 Skrevet 21. juli 2022 Har fått behandling til psykolog for dette (et halvt år). Fikk mange bra verktøy til å håndtere helseangsten, men den kommer nok aldri til å forsvinne helt. For ordens skyld så har jeg aldri fått panikkanfall eller besvimt når jeg har tatt blodprøve. Er bare redd for å få det. Det kan jo hende jeg eller noen av mine nærmeste blir lagt inn på sykehus i fremtiden, så da tenker jeg det er sunt for meg å eksponere meg for dette. Kanskje jeg blir mer rustet. Hovedgrunnen er jo selvsagt at jeg ønsker å bidra, + at jeg ikke har noen fysiske grunner til å la vær. Liker ikke tanken om at jeg tar det som en selvfølge at jeg skal få blodoverføring om jeg måtte trenge det i fremtiden, uten at jeg gidder å bidra med å gi blod tilbake. Anonymkode: 9c0e8...44a
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #4 Skrevet 22. juli 2022 Jeg meldte meg som blodgiver. Har også angst for blod/organer. Ble dårlig (svimmel, kvalm) allerede under intervjuet og måtte få hjelp til å legge meg ned så jeg ikke skulle svime av. Jeg fikk ikke lov til å ta blod. De sa at blodgivere må føle seg i god form når de skal gi blod. Hvis man opplever å være dårlig, selv fra angst, vil de ikke tappe deg. De må være helt sikker på at de ikke utsetter deg for noen risiko, og ikke forverrer helsen din på noen som helst måte (fysisk eller psykisk). Jeg setter pris på at de stoppet meg. Når jeg ble så dårlig allerede under intervjuet, så hadde jeg garantert svimt av under selve tappingen. Anonymkode: a6d7b...ea9 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #5 Skrevet 22. juli 2022 Hvorfor utsette deg for sånn angst når du er så livredd? La vær!! Du klarer ikke å "redde" verden alene. Anonymkode: 0a9a3...72d 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #6 Skrevet 22. juli 2022 For vanlige folk på rundt 65-80 kg er ikke en halvliter mye. Du kan fint gå på jobb etterpå. Jeg bruker å gi blod i lunsjen. Blodbussen stopper rett utenfor døren på jobben. Man kan til og med ta en lett treningsøkt samme dag.( gåtur, yoga, sykle) Jeg har gitt blod i 20 år, har ikke en eneste gang opplevd det som ubehagelig. Jeg liker ikke å ta blodprøver, virker som mange stikker litt i hytt og pine. Min erfaring i blodbanken er de veldig mye flinkere til å stikke, selv om nåla er tykkere. I tillegg ligger man og det er rolig stemning. Førte gang grudde jeg meg litt. Det gikk fort over, ble tatt i mot som en helt og veldig godt backet opp. Anonymkode: 83c15...fed
Ullvott Skrevet 22. juli 2022 #7 Skrevet 22. juli 2022 Jeg er enig i at det er en viktig og god gjerning å gi blod, men alle MÅ ikke gjøre det, likevel. Det høres ikke ut som din psykiske helse er helt klar for det, i alle fall ikke ennå. Blodgiving skal være trygt både for blodgiveren og mottakeren. Det rent fysiske og praktiske ved blodgiving skulle gå helt fint. Det er ingen ting i veien for å gå på jobb etter å ha gitt blod. De fleste tåler helt fint å gi en halvliter blod. Selv industriarbeidere kan gi blod i arbeidstiden og gå tilbake til en fysisk jobb. Det som er viktig er at man drikker godt med væske undervegs. Som personen over her sier er det veldig rolige forhold når man gir blod. Man sitter/ligger og har alle muligheter til å lukke øynene, puste dypt og gjøre fullstendig avspenning. Det finnes andre måter å gjøre noe godt for fellesskapet på: gi fast til Røde kors eller andre organisasjoner, gjør frivillig arbeid osv osv 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå