Gå til innhold

Depositum og sinnsykt krav fra utleier etter leieforhold

Pryce

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis det er så urimelig som du sier, så har du ingenting å frykte. 
Men akkurat riper i platetoppen, det vil jeg ikke si er normal slitasje. Det skal mye og uforsiktig bruk til for at det blir riper.

Anonymkode: 44e77...3fb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hadde jeg fått en sånn regning hadde jeg knust rutene og ropt: sug kukken min!

Anonymkode: 5c416...5fb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pryce skrev (9 timer siden):

Har en litt merkelig case.

Jeg og to venner flyttet ut fra en leilighet i slutten av mai og reiste krav til banken om utbetaling av depositum 1. Juni.

Under utflytting hadde utleier inspeksjon og påpekte noen ting de mente ikke var bra nok. Et par ting var forsjåvidt er normalt og greit, men i det store og hele var kravet(de kom med muntlig påpekning på der og da, men ingen konkret sum) veldig urimelig. 

Så på overleveringsprotokollen(hvor de forsjåvidt heller ikke skrev noen sum) krysset vi av på uenige.

Dagen etter, altså 1. Juni, reiste vi krav til banken.

Banken brukte 7 dager før de sendte varsel til utleier.

Etter 4 uker fikk vi tilsendt en rapport hvor de hadde de brukt en TAKSTMANN til å se på leiligheten og de mener at leiligheten skulle være SOM NY. Utleier brukte da 4 uker før de sendte en utfyllende takstrapport til banken. Og taksten var på over 112000kr!

3 små riper(et sammenlagt areal mindre enn lillefiner neglen min) i gulvet betydde at HELE gulvet måtte byttes. Slitt maling på dørkarmer(av åpning og lukking) betudde at alle dørene måtte byttes. Riper i stekeplaten(normale riper som oppstår når man bruker metallstekepanner på glass??) betydde at vi måtte erstatte stekeovn. Et lite hakk(typ, 2x2mm) i malingen på en vegg betydde at hele rommet måtte males opp av en maler.

Og massevis av slike krav. Alt måtte byttes av fagfolk, slik at det var "som nytt"

Så kravet var da på over 112000kr.

Jeg har leid i snart 15 år og jeg har ALDRI vært borti noe lignende. Det er alltids noe smått å pirke på, men dette er helt sinnsykt. De klaget til og med på vaskingen, noe jeg hadde personlig brukt over 40 timer på og vasket til samme nivå vi gjorde i forsvaret. Jeg hadde hatt null problem med å legge brødskiva mi på hvilken som helst overflate i den leiligheta.

De fikk til og med tilbud om at faren til en av de andre, som er snekkerlærer og bygginspektør, kunne komme og utbedre de små ripene/hakkene de påpekte. Men det var ikke bra nok.

Uansett.

Det gikk 4 uker før huseier sendte inn denne takstrapporten til banken. Men de har ennå ikke(altså snart 8 uker) reist sak i konfliktråd eller husleietvistutvalget. 

Etter purring via tlf. Fikk vi beskjed fra banken at depositumet var lagt til utbetaling, men nå får vi plutselig(etter snart 8 uker) beskjed om at vi må klage på kravet utleier har sendt.

Slik jeg forstår loven, så er det utleier som må gå til sak innen 5 uker etter varselet er mottatt når det er vi som har reist krav først. Dette har altså ikke skjedd og banken holder fortsatt tilbake depositumet etter snart 8 uker.

Jeg sliter med angst og kjenner at jeg begynner å bli sinnsykt stresset og engstlig over dette. Jeg har hatt flere panikkanfall på grunn av dette. Det første var direkte etter overleveringen hvor jeg måtte stoppe bilen på vei hjem. Og jeg har hatt flere de siste ukene. 

Jeg er fortvilet og ønsker råd her

Hvis det er parkett på gulvet og masse riper på et lite område,så er IKKE det å regne som normal slitasje,det er skade! Det er ikke bare å skifte en liten del i parkettgulv.

Anonymkode: 179f5...0a2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 hours ago, Pryce said:

Det er han.

Han skrev faktisk i rapporten at han hadde taksert huset for dem før de kjøpte det samt etter oppussing. 

Så det er klart at de kjenner hverandre - hvertfall til en viss grad. 

Sikker på at takstmannen tør stå inne for dette til en advokat da? 

Anonymkode: e755c...0a4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Men akkurat riper i platetoppen, det vil jeg ikke si er normal slitasje. Det skal mye og uforsiktig bruk til for at det blir riper.

Nei, blir hårfine riper av å snu og flytte på kasseroller og gryter. Hvem lager mat helt uten å røre på noe? 

Anonymkode: 03d6c...778

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, blir hårfine riper av å snu og flytte på kasseroller og gryter. Hvem lager mat helt uten å røre på noe? 

Ja enig☺️min komfyr som er 18 mnd gammel er full av riper…Stakkars ts; har virkelig treft en utleier fra helvete. Kjenner at jeg er veldig trygg på mitt valg om å leie airbnb i stedet for privat, på studiestedet mitt. Det er litt dyrere, men dog risikerer man ikke slik som dette😩

Anonymkode: 5e097...ea1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvis det er parkett på gulvet og masse riper på et lite område,så er IKKE det å regne som normal slitasje,det er skade! Det er ikke bare å skifte en liten del i parkettgulv.

Anonymkode: 179f5...0a2

Jeg har bodd i 14 forskjellige utleieenheter, av forskjellig kvalitet. 

Jeg har både hatt kontorstol rullende frem og tilbake på samme flekk og laget riper, jeg har hatt bikkje med meg som har laget sine spor og jeg har satt sammen IKEA-møbler rett på gulvet og laget hakk. Pluss en haug med andre småskader. 

Ikke en eneste gang har noen av de holdt igjen depositumet. De har sett over, sagt - ja vasken er nok bra, ser bra ut det her, fint, flott og lykke til videre.

Sånn er det når man leier ut. Det vil komme skader. Skader som neste leietaker lever helt fint med. 

Så når utleier begynner å fabulere om at enheten må pusses opp er det rett og slett bull shit. 

Hvorfor skal hen bruke tid og krefter på det? Utleier pusser ikke opp før leiligheten er i så dårlig stand at han ikke får den prisen hen ønsker. 

TS sin utleier er en kjeltring. 

Anonymkode: 8b6b6...373

• Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjeltring deluxe! gi ham noen år, så pusser han nok opp. Og trekker fra på skatten. Skal ikke husleie i utg.punktet dekke sliasje? Uansett, om utleier har for høyt lån/kostnader, er det ikke leietakers feil.

Anonymkode: 5e097...ea1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Riper blir det jo i en komfyr nesten med en gang. 

Jeg antar at ts snakker om normale riper, ikke dype hakk. Riper blir det så fort en flytter litt på ting, min komfyr er ikke et år en gang, og jeg har allerede fått fine/tynne riper i den. 

Anonymkode: cd916...378

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Riper blir det jo i en komfyr nesten med en gang. 

Jeg antar at ts snakker om normale riper, ikke dype hakk. Riper blir det så fort en flytter litt på ting, min komfyr er ikke et år en gang, og jeg har allerede fått fine/tynne riper i den. 

Anonymkode: cd916...378

I vår 13 år gamle platetopp finnes ikke en eneste ripe, og jeg har både ungdommer og barn som bruker den. På den gamle komfyren (keramisk topp) før der igjen, var det ingen riper da vi solgte den. Ikke engang på jobben min, med 15 uforsiktige mannfolk er det riper i platetoppen…

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

I vår 13 år gamle platetopp finnes ikke en eneste ripe, og jeg har både ungdommer og barn som bruker den. På den gamle komfyren (keramisk topp) før der igjen, var det ingen riper da vi solgte den. Ikke engang på jobben min, med 15 uforsiktige mannfolk er det riper i platetoppen…

Ikke induksjonstopp da sikkert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ikke induksjonstopp da sikkert. 

Joda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Dette blir en meningsløs diskusjon.  Jeg har også en induksjonskomfyr som ikke har en eneste ripe på platetoppen. Før min nåværende komfyr hadde jeg en annen som derimot fikk riper. Jeg brukte begge på nøyaktig samme måte. Til og med de samme kjelene. 

Glasset på toppen har ulik kvalitet. Det trenger ikke ha noe med uforsiktighet å gjøre. Noen platetopper riper enkelt og greit lettere enn andre. 

Endret av altflyter
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde lignende erfaring med en jeg leide av. Er visst typisk blant noen huseiere å bli drittsekker når det kommer til depositum. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har bodd i 14 forskjellige utleieenheter, av forskjellig kvalitet. 

Jeg har både hatt kontorstol rullende frem og tilbake på samme flekk og laget riper, jeg har hatt bikkje med meg som har laget sine spor og jeg har satt sammen IKEA-møbler rett på gulvet og laget hakk. Pluss en haug med andre småskader. 

Ikke en eneste gang har noen av de holdt igjen depositumet. De har sett over, sagt - ja vasken er nok bra, ser bra ut det her, fint, flott og lykke til videre.

Sånn er det når man leier ut. Det vil komme skader. Skader som neste leietaker lever helt fint med. 

Så når utleier begynner å fabulere om at enheten må pusses opp er det rett og slett bull shit. 

Hvorfor skal hen bruke tid og krefter på det? Utleier pusser ikke opp før leiligheten er i så dårlig stand at han ikke får den prisen hen ønsker. 

TS sin utleier er en kjeltring. 

Anonymkode: 8b6b6...373

Er det ikke vanlig å legge en beskyttelsesmatte under kontorstol og et pledd under montering av møbler? 

Anonymkode: e755c...0a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utleier har jo tråkket i salaten når han har skrevet i kravet at han vil ha standarden tilbakeført som "som ny". 

Juridisk har en ikke belegg for det - det står i loven at man må forvente normal slitasje. Derfor vil de fleste oppegående mennesker ikke legge nytt gulv før de får inn leietakere f.eks., evt. kjøpe tepper.

Ellers håper jeg du klarer å senke skuldrene litt. Depositum er deres penger - det er derfor utleier som må rettferdiggjøre hvorfor han har rett på disse pengene, ikke dere som må forsvare hvorfor dere skal ha dem. Bevisbyrden ligger hos ham.

Han kan uansett ikke kreve mer enn depositum, så han slenger bare ut 112,000 fordi han da håper at dere godtar at han tar depositum for å "møtes på midten". Det er bare tull. Jeg har vært borti en slik situasjon selv som leietaker, da utleiefirma satte et krav på 60,000 men var "villige til å godta" bare depositumet på 20,000.

Jeg ville kontaktet Leieboerforeningen og gitt dem informasjonen du har gitt her.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ts, var i en situasjon hvor min tidligere utleier krevde betalt strøm pga økte strømpriser lenge etter jeg hadde flytta ut. Fikk gratis hjelp av advokat fordi jeg var medlem i naturviterne,hvis du er medlem hos en tilsvarende fagforening kan du få gratis hjelp. Jeg sendte huseier mail med det advokat sa til meg og hørte aldri noe mer fra dem. Så anbefaler deg å gjøre det samme.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke nødvendig å melde seg inn i leieboerforeningen. De hjelper uansett ikke til med eksisterende konflikter før man melder seg inn. 

Dette løses enkelt og greit i Husleietvistutvalget/forliksrådet. Og dersom TS sin fremstilling er korrekt kan han ta det med knusende ro, for de kommer til å vinne så det synger etter. Så lenge de har passet på å ta bilder av leiligheten. Selv uten bilder, skal det mye til før utleier vinner fram med sine krav. Utleier har her gjort så mange feil i fremgangsmåten at kravene kommer til å bli avvist blankt av Husleietvistutvalget. 

Har dere spørsmål så kontakt Husleietivstutgvalget. De rettleder partene om saksgang og gir råd og tips. 

Et tips fra meg er å ikke tilby utleier noen ting. Avvis kravene blankt. Vanlig slit og elde må man regne med som utleier. Ingen hadde godtatt en bilutleier som krever bilen tilbake med nye dekk og null km på klokka. Det ville jo vært helt tullete. 

Anonymkode: ee382...b18

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...