Pryce Skrevet 21. juli 2022 #1 Del Skrevet 21. juli 2022 (endret) Har en litt merkelig case. Jeg og to venner flyttet ut fra en leilighet i slutten av mai og reiste krav til banken om utbetaling av depositum 1. Juni. Under utflytting hadde utleier inspeksjon og påpekte noen ting de mente ikke var bra nok. Et par ting var forsjåvidt er normalt og greit, men i det store og hele var kravet(de kom med muntlig påpekning på der og da, men ingen konkret sum) veldig urimelig. Så på overleveringsprotokollen(hvor de forsjåvidt heller ikke skrev noen sum) krysset vi av på uenige. Dagen etter, altså 1. Juni, reiste vi krav til banken. Banken brukte 7 dager før de sendte varsel til utleier. Etter 4 uker fikk vi tilsendt en rapport hvor de hadde de brukt en TAKSTMANN til å se på leiligheten og de mener at leiligheten skulle være SOM NY. Utleier brukte da 4 uker før de sendte en utfyllende takstrapport til banken. Og taksten var på over 112000kr! 3 små riper(et sammenlagt areal mindre enn lillefiner neglen min) i gulvet betydde at HELE gulvet måtte byttes. Slitt maling på dørkarmer(av åpning og lukking) betudde at alle dørene måtte byttes. Riper i stekeplaten(normale riper som oppstår når man bruker metallstekepanner på glass??) betydde at vi måtte erstatte stekeovn. Et lite hakk(typ, 2x2mm) i malingen på en vegg betydde at hele rommet måtte males opp av en maler. Og massevis av slike krav. Alt måtte byttes av fagfolk, slik at det var "som nytt" Så kravet var da på over 112000kr. Jeg har leid i snart 15 år og jeg har ALDRI vært borti noe lignende. Det er alltids noe smått å pirke på, men dette er helt sinnsykt. De klaget til og med på vaskingen, noe jeg hadde personlig brukt over 40 timer på og vasket til samme nivå vi gjorde i forsvaret. Jeg hadde hatt null problem med å legge brødskiva mi på hvilken som helst overflate i den leiligheta. De fikk til og med tilbud om at faren til en av de andre, som er snekkerlærer og bygginspektør, kunne komme og utbedre de små ripene/hakkene de påpekte. Men det var ikke bra nok. Uansett. Det gikk 4 uker før huseier sendte inn denne takstrapporten til banken. Men de har ennå ikke(altså snart 8 uker) reist sak i konfliktråd eller husleietvistutvalget. Etter purring via tlf. Fikk vi beskjed fra banken at depositumet var lagt til utbetaling, men nå får vi plutselig(etter snart 8 uker) beskjed om at vi må klage på kravet utleier har sendt. Slik jeg forstår loven, så er det utleier som må gå til sak innen 5 uker etter varselet er mottatt når det er vi som har reist krav først. Dette har altså ikke skjedd og banken holder fortsatt tilbake depositumet etter snart 8 uker. Jeg sliter med angst og kjenner at jeg begynner å bli sinnsykt stresset og engstlig over dette. Jeg har hatt flere panikkanfall på grunn av dette. Det første var direkte etter overleveringen hvor jeg måtte stoppe bilen på vei hjem. Og jeg har hatt flere de siste ukene. Jeg er fortvilet og ønsker råd her Endret 21. juli 2022 av Pryce 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #2 Del Skrevet 21. juli 2022 Meld deg inn i Leierboerforeningen og få hjelp der. Hvor mye er depositumet på? Jeg er en ingen ekspert, men utifra det jeg leser her så høres det helt sinnsykt urimelig ut å komme med disse kravene for noe som er normal slitasje. Siden dere har notert at dere er uenige på protokoll også og ikke fått mulighet til å utbedre selv, tenker jeg dere har en svært sterk sak. Må til slutt si at jeg blir sint når jeg leser sånt som det her. Høres ut som en utleier som prøver å utnytte dere til å få fikset leiligheten sånn at den får større verdi. Anonymkode: c588c...df2 14 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #3 Del Skrevet 21. juli 2022 Er det du som har laget en tråd her før om denne saken? Anonymkode: 35f20...54c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pryce Skrevet 21. juli 2022 Forfatter #4 Del Skrevet 21. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er det du som har laget en tråd her før om denne saken? Anonymkode: 35f20...54c Jeg har ikke laget noen tråd om denne saken tidligere. Annet enn et spørsmål om vasking i forkant av utflytting. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #5 Del Skrevet 21. juli 2022 Pryce skrev (Akkurat nå): Jeg har ikke laget noen tråd om denne saken tidligere. Annet enn et spørsmål om vasking i forkant av utflytting. Ok, da var det noen andre som opplevde omtrent akkurat det samme. Blir sjokkert og sint når jeg hører hvor frekke enkelte utleiere kan være. Meld dere inn i leieboerforeningen med en gang å få juridisk hjelp derfra. Ikke la noen slippe unna med slik utnytting og svindel. Anonymkode: 35f20...54c 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #6 Del Skrevet 21. juli 2022 Endel utleiere forsøker å «rane» leieboere for depositumet. Dette går vel innunder vanlig bruksslitasje kanskje? Det kommer riper på komfyr når en bruker den. Noen riper kommer også på gulv osv.. Hvis de ikke vil ha bruksmerker får de heller la vær å leie ut og la det stå tomt. Kan skjønne det hvis det er store og dype riper i gulvet og slike ting, men er det kun det en anser som bruksslitasje så går det ikke an å komme med slike krav. Igjen, da må de heller la det stå tomt. Anonymkode: 14f05...af5 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pryce Skrevet 21. juli 2022 Forfatter #7 Del Skrevet 21. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Meld deg inn i Leierboerforeningen og få hjelp der. Hvor mye er depositumet på? Jeg er en ingen ekspert, men utifra det jeg leser her så høres det helt sinnsykt urimelig ut å komme med disse kravene for noe som er normal slitasje. Siden dere har notert at dere er uenige på protokoll også og ikke fått mulighet til å utbedre selv, tenker jeg dere har en svært sterk sak. Må til slutt si at jeg blir sint når jeg leser sånt som det her. Høres ut som en utleier som prøver å utnytte dere til å få fikset leiligheten sånn at den får større verdi. Anonymkode: c588c...df2 Depositum er forøvrig på 45000(3 mnd). Ja, dette føles som at utleier bare ønsker å kvise oss for så mye som mulig. Utleier er et par, hvor mannen har gjort mesteparten av byggingen av garasje og øvrig oppussing på huset selv. Så for meg virker det som regelrett løgn at de sier fagfolk skal komme å utbedre. Jeg føler at hans plan er å evt. plastre sammen det han kan selv og putte resten i lomma.. Eller bare leie ut til neste "as is" og putte alt i lomma. For det er jo normal slitasje jeg ikke engang hadde kommentert dersom jeg var neste leietaker inn.. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #8 Del Skrevet 21. juli 2022 Høres ut som de har gått over med lupe for å finne feil. Håper du står på ditt om at dere skal ha tilbake depositumet og at det er urimelig krav, eller at dere krever å få det utbedret selv. De kan ikke nekte dere å fikse det selv. Det har også som du sier, tatt urimelig lang tid. Anonymkode: 7f43e...921 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pryce Skrevet 21. juli 2022 Forfatter #9 Del Skrevet 21. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Endel utleiere forsøker å «rane» leieboere for depositumet. Dette går vel innunder vanlig bruksslitasje kanskje? Det kommer riper på komfyr når en bruker den. Noen riper kommer også på gulv osv.. Hvis de ikke vil ha bruksmerker får de heller la vær å leie ut og la det stå tomt. Kan skjønne det hvis det er store og dype riper i gulvet og slike ting, men er det kun det en anser som bruksslitasje så går det ikke an å komme med slike krav. Igjen, da må de heller la det stå tomt. Anonymkode: 14f05...af5 Ikke sant. De merkene som har kommet er i min mening ikke nevneverdige. Det er ikke snakk om grov uaktsomhet, men feks at man har mistet en kjøkkenkniv i gulvet, noe jeg misstenker er årsaken til det ene merket. Som jeg ville beskrevet som på størrelsen med en I på et tatatur.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #10 Del Skrevet 21. juli 2022 Pryce skrev (6 minutter siden): Depositum er forøvrig på 45000(3 mnd). Ja, dette føles som at utleier bare ønsker å kvise oss for så mye som mulig. Utleier er et par, hvor mannen har gjort mesteparten av byggingen av garasje og øvrig oppussing på huset selv. Så for meg virker det som regelrett løgn at de sier fagfolk skal komme å utbedre. Jeg føler at hans plan er å evt. plastre sammen det han kan selv og putte resten i lomma.. Eller bare leie ut til neste "as is" og putte alt i lomma. For det er jo normal slitasje jeg ikke engang hadde kommentert dersom jeg var neste leietaker inn.. Mulig takstmannen de har brukt er en bekjent også. Synes det høres veldig rart ut å bruke takstmann for å se over noen småskader i en leilighet. Takstmann er dyrt. Anonymkode: 35f20...54c 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pryce Skrevet 22. juli 2022 Forfatter #11 Del Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Mulig takstmannen de har brukt er en bekjent også. Synes det høres veldig rart ut å bruke takstmann for å se over noen småskader i en leilighet. Takstmann er dyrt. Anonymkode: 35f20...54c Det er han. Han skrev faktisk i rapporten at han hadde taksert huset for dem før de kjøpte det samt etter oppussing. Så det er klart at de kjenner hverandre - hvertfall til en viss grad. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #12 Del Skrevet 22. juli 2022 Dette er så hinsides at dere fint kan gå til media. Kontakt alle store aviser først, men sørg for å ha bilde av ripene (viktig) og kravet slik at journalisten kan lage en ekte sak. Anonymkode: 5ad3c...223 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #13 Del Skrevet 22. juli 2022 Gå til media slik at utleieren henges ut og gjør seg til skam for en hel nasjon. Anonymkode: 214ae...4d9 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pryce Skrevet 22. juli 2022 Forfatter #14 Del Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Dette er så hinsides at dere fint kan gå til media. Kontakt alle store aviser først, men sørg for å ha bilde av ripene (viktig) og kravet slik at journalisten kan lage en ekte sak. Anonymkode: 5ad3c...223 Hah, hadde det ikke vært for at det ville medført enda større grad av angst og stress for min egen del så skulle jeg gjerne gjort det! Takstmannen har jo tatt bilder som vedlegg i rapporten, og ha brukt lommelykt og nærbilder for å fremheve ting😂 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #15 Del Skrevet 22. juli 2022 Du har angst, som du sier. Kanskje utleier har lukta at her er det noen som kommer til å betale, heller enn å stå opp for seg selv. Utspekulert svindel. Anonymkode: ddb00...675 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #16 Del Skrevet 22. juli 2022 Dette er noe av det jævligste jeg har hørt om på ei stund. Er du medlem noe sted som enten gir deg en time gratis juridisk rådgivning eller rimelig advokat. Hva med rådgiver i banken din? Kunne du ha snakker med hen? Og bestill time hos fastlege slik at du får pratet ut om hvordan dette påvirker psyken din. Fy faen utleiemarkedet er råttent! Anonymkode: 8b6b6...373 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #17 Del Skrevet 22. juli 2022 Pryce skrev (7 timer siden): Har en litt merkelig case. Jeg og to venner flyttet ut fra en leilighet i slutten av mai og reiste krav til banken om utbetaling av depositum 1. Juni. Under utflytting hadde utleier inspeksjon og påpekte noen ting de mente ikke var bra nok. Et par ting var forsjåvidt er normalt og greit, men i det store og hele var kravet(de kom med muntlig påpekning på der og da, men ingen konkret sum) veldig urimelig. Så på overleveringsprotokollen(hvor de forsjåvidt heller ikke skrev noen sum) krysset vi av på uenige. Dagen etter, altså 1. Juni, reiste vi krav til banken. Banken brukte 7 dager før de sendte varsel til utleier. Etter 4 uker fikk vi tilsendt en rapport hvor de hadde de brukt en TAKSTMANN til å se på leiligheten og de mener at leiligheten skulle være SOM NY. Utleier brukte da 4 uker før de sendte en utfyllende takstrapport til banken. Og taksten var på over 112000kr! 3 små riper(et sammenlagt areal mindre enn lillefiner neglen min) i gulvet betydde at HELE gulvet måtte byttes. Slitt maling på dørkarmer(av åpning og lukking) betudde at alle dørene måtte byttes. Riper i stekeplaten(normale riper som oppstår når man bruker metallstekepanner på glass??) betydde at vi måtte erstatte stekeovn. Et lite hakk(typ, 2x2mm) i malingen på en vegg betydde at hele rommet måtte males opp av en maler. Og massevis av slike krav. Alt måtte byttes av fagfolk, slik at det var "som nytt" Så kravet var da på over 112000kr. Jeg har leid i snart 15 år og jeg har ALDRI vært borti noe lignende. Det er alltids noe smått å pirke på, men dette er helt sinnsykt. De klaget til og med på vaskingen, noe jeg hadde personlig brukt over 40 timer på og vasket til samme nivå vi gjorde i forsvaret. Jeg hadde hatt null problem med å legge brødskiva mi på hvilken som helst overflate i den leiligheta. De fikk til og med tilbud om at faren til en av de andre, som er snekkerlærer og bygginspektør, kunne komme og utbedre de små ripene/hakkene de påpekte. Men det var ikke bra nok. Uansett. Det gikk 4 uker før huseier sendte inn denne takstrapporten til banken. Men de har ennå ikke(altså snart 8 uker) reist sak i konfliktråd eller husleietvistutvalget. Etter purring via tlf. Fikk vi beskjed fra banken at depositumet var lagt til utbetaling, men nå får vi plutselig(etter snart 8 uker) beskjed om at vi må klage på kravet utleier har sendt. Slik jeg forstår loven, så er det utleier som må gå til sak innen 5 uker etter varselet er mottatt når det er vi som har reist krav først. Dette har altså ikke skjedd og banken holder fortsatt tilbake depositumet etter snart 8 uker. Jeg sliter med angst og kjenner at jeg begynner å bli sinnsykt stresset og engstlig over dette. Jeg har hatt flere panikkanfall på grunn av dette. Det første var direkte etter overleveringen hvor jeg måtte stoppe bilen på vei hjem. Og jeg har hatt flere de siste ukene. Jeg er fortvilet og ønsker råd her Overlat alt til en advokat så slipper du å bære dette selv. Anonymkode: b1ac4...edd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #18 Del Skrevet 22. juli 2022 Alt det du nevner går under vanlig brukerslitasje som må forventes under utleie. Tipper utleier vet det selv også, men spekulerer i at leieboere blir så skremt av kravet at de bare frasier seg helet eller deler av depositumet for å slippe unna. Takstmannen (har du googlet at det er et reelt selskap?) er nok med på det, en seriøs en hadde ikke kommet med et slikt regnestykke. Hadde ikke gitt meg på denne, og går saken videre får de nok ikke en krone. Anonymkode: 797d9...3e0 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #19 Del Skrevet 22. juli 2022 Dette er grunnen til at man eier istedenfor å leie. Anonymkode: 1025c...b57 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 22. juli 2022 #20 Del Skrevet 22. juli 2022 Gå til advokat. Det vil koste deg mindre enn evnt alternativet her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå