AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #1 Skrevet 21. juli 2022 Hei, Jeg har nå de siste 7 uker hatt en kraftig hoste. Det startet med at jeg mista stemmen og ble syk og forkjøla. Noe redusert på jobb. Sånn holdt jeg det gående i 3 uker litt fra og til. De siste 3,5 ukene har jeg hatt ferie. Hele ferien er bortkasta føles det ut som nå. Jobb igjen på mandag allerede. Jeg har kunne gjort noe i ferien, men alle planer jeg har hatt er gått i vasken. Jeg skulle på kanotur med venner, hengekøyeturer, utdrikningslag, sommerfesten, osv. Men det som er at jeg sover ræva, er sliten og gåen hele dagen, hoster i ett sett og andre ønsker meg ikke rundt dem da de er redde for smitte. I tillegg forverres hosten av aktivitet. Jeg er egentlig ikke syk syk, men likevel syk nok til at jeg går glipp av alt. Ganske bittert. Har vært hos legen flere ganger, som stadig nevner at pga astmaen blir dette verre for meg. Skriver ut slimløsende og hostesaft. Hostesaft er det jo manko på, så kommer ikke langt med den. Nå er det bikket over 1,5 mnd. Jeg har ny legetime til mandag hos en annen enn fastlegen. Jeg vet ikke om hun kan gjøre noe mer eller annet men jeg er så fryktelig fortvila. Så, noen ulike spørsmål her: 1. Noen flere i lignende situasjon? 2. En bekjent tipsa meg om å be lege om sykemelding tilbake i tid for å kunne ta igjen noe ferie. Er det innafor å gjøre? Er det noe legen gjør? Har vært i kontakt med legen tidligere som sagt. 3. Hva tenker ledelse om dette, hvis jeg ber om sykemelding tilbake i tid? Er det sært? Jeg har jo ikke vært sengeliggende. Men samtidig ikke kunne gjort særlig heller. 4. Bør jeg spørre om sykemelding fremover i tid? Min jobb er ikke fysisk utfordrende, men jeg jobber jo rundt folk. Og hoster som sagt mye. Men, jeg er jo ikke syk syk. Fint i stand til å gjøre jobben min egentlig. Bare så utrolig sliten av mangel på søvn og konstant hoste. Hoster somregel hele dagen. Mye. Kanskje en eller to kvelder i uken hoster jeg til jeg spyr. Ikke brekker meg, men spyr. Altså kommer dagens siste måltid i retur. Hunden får lite tur, særdeles lite sosial kontakt, ferieplaner og reiser i vask (kun innad i Norge altså, dvs hadde dog en tur til Danmark. Danmarkstur ble gjennomført, men det endte med at vi måtte sove på hver vårt rom for å kunne få søvn da jeg hoster og er våken store deler av natta og derfor igjen ble aktivitetene justert deretter. Hva gjør jeg? Jeg er jo litt syk, men tja. Anonymkode: 42c4a...d6d
Grüner Skrevet 21. juli 2022 #2 Skrevet 21. juli 2022 Du kan dessverre ikke få sykemelding tilbake i tid; bare framover i tid. 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #3 Skrevet 21. juli 2022 Tilbakedatert sykemelding er ikke lovlig. Unntaksvis kan legen tilbakedatere max 2-3 dager om det kan dokumenteres at du har tatt kontakt og oppgitt symptomer men at det ikke var noen ledige timer den dagen du ringte. Dette må legen begrunne på sykemeldingen. I praksis skjer dette svært sjelden og typisk fra fredag til mandag om det er dokumentert at du ringte fredag og ikke fikk time før mandagen, eller du ringte på tirsdag og fikk ikke time før onsdag, men i slike tilfeller bruker man egenmelding. Du vil ikke få sykemelding tilbakedatert i ditt tilfelle. Og er du ikke syk skal du heller ikke ha sykemelding. Dette vil du nok få forklart av legen, som sannsynligvis ikke vil sykemelde deg da legen kan miste retten til å skrive sykemeldinger om det jukses med det. Anonymkode: 536a6...7c7 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #4 Skrevet 21. juli 2022 Huff, jeg kjenner meg igjen. Er veldig plaget med hoste etter en forkjølelse. En gang hostet jeg i 9 måneder(!?). Tok røntgenbilde av lungene, spirometri, brukte hostesaft som skulle dempe hosterefleksen, gikk til halsspesialist som stakk et skop ned i svelget via nesen, tok mr av strupen etc. Ved en tidligere hosteperiode tok jeg gastroskopi for å utelukke reflux. Fant ikke ut noe. Men hosten har som sagt pleid å oppstå etter en forkjølelse. Og så har den til slutt forsvunnet like fort som den har oppstått. Det eneste som hjelper er å suge på fisherman friends-pastiller. Det bedøver liksom litt. Det hjelper også å legge seg på siden. Dette har gjort at jeg faktisk også har fått fred om natten når jeg sover. Men å ligge på ryggen går ikke. Den perioden jeg gikk i 9 måneder, dro jeg til slutt til en lungespesialist på Volvat. Der fikk jeg konstantert lettere astma. Men noe som var en svært viktig oppdagelse, var at legen fant ut at jeg led av noe som kalles postnasalt drypp. Dvs. at væske fra nesen beveget seg bakover i nesen og havnet i «vrangstrupen». Da falt brikkene på plass for meg. Det er jo akkurat slik jeg føler det når jeg har denne hosten. Det er som om jeg har satt noe i halsen. Slik som man f. eks. føler når man har satt spytt i halsen. Det er nok også årsaken til at hosten gir seg når jeg ligger på siden. Jeg fikk en astmaspray som tas gjennom nesen. Den tørket opp nesen. Tror du at det er noe slikt du har? Håper du finner ut av det. Hoste er forferdelig slitsomt!! Jeg har forøvrig lest at om man har hoste som ikke gir seg, og man har fått utelukket alt annet, så bør man mistenke enten reflux av syre fra magen eller postnasalt drypp. Anonymkode: cbc4b...1e0
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #5 Skrevet 22. juli 2022 Hvordan kan du være frisk nok til å være på jobb, men ikke frisk nok til å ha ferie? Men nei, som andre sier kan ikke en sykmelding tilbakedateres utover noen få dager på vilkår. Du skulle kontaktet lege med en gang, nå er det for sent. Anonymkode: e5e50...a1f 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #6 Skrevet 22. juli 2022 Del av livet. Sånn er det av og til bare. Anonymkode: 3021f...bd5
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #7 Skrevet 22. juli 2022 Jeg hostet kraftig og ofte i ukesvis tidligere i år, skikkelig ille. Brukte egenmelding noen få dager, planlagt avspasering og helligdag, og så var jeg på jobb selv om formen fortsatt var dårlig. Etter over en uke siden symptomstart er man vel ikke smittsom lenger. Enig at det er kjipt når man "går glipp av" lenge etterlengtet ferie og avslapning, og det eneste man klarer er å være på jobb (mens resten av døgnet går med til å hoste, hvile og forsøke å sove), men sånn er nå engang livet... Når du ikke har blitt sykemeldt allerede, så er det nok for sent. Anonymkode: 48515...68e
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #8 Skrevet 26. juli 2022 Kan ikke svare på det med sykemelding, men jeg vet akkurat hvordan du har det. Jeg gikk med ukontrollert, kraftig, astma i 6 måneder ganske nylig. Jeg våkna opp i mot 10 ganger hver eneste natt, hosta til jeg kasta opp daglig, hosta i ett sett på jobb, og skjemtes over det. Jeg forklarte de på jobb hvorfor jeg hosta, og beklaga at jeg bråkte. Alle tok der veldig fint, og viste forståelse. Droppa nesten alt av sosiale sammenkomster og fysisk aktivitet, og hata å være i offentlige rom fordi jeg hosta hele tiden. Det ordnet seg med riktig medisinering for meg, men det tok dessverre litt tid å komme dit. Når jeg blir forkjøla så får jeg likevel rundt 5 uker med kraftig slimhoste, og ingenting hjelper mot det, annet enn tid. Fikk i grunn sommerferien min spolert av det, jeg også, fordi jeg også ble syk rett før ferien. Du høres ut som du er flink til å dra til legen. Hvorfor behandler ikke legen astmaen? Hør med om du kan prøve en annen type astmamedisin hvis du allerede går på en, eller evt steroidtabletter. Jeg ville vært forsiktig med hostesaften hvis jeg var deg. Jeg fikk det sammen med slimløsende når astmaen stod på som verst, bare så jeg kunne sove litt. Hvis du hoster opp slim om nattet, så kommer ikke dette opp hvis du tar hostesaft. For meg så resulterte dette i de verste astmaanfallene jeg noen gang har hatt, omtrent hver natt så lenge jeg tok hostesaften. Jeg skal aldri ta hostesaft som hemmer hosterefleksen igjen. Ser jeg er litt seint ute mer svar, men hvordan gikk det i går? Håper det går over snart. Anonymkode: 24c6f...0fb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå