Gå til innhold

Mangel på hukommelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ei 24 år gammel jente, ung kvinne kan jeg vel også si. Jeg studerer på universitet, har klart meg fint gjennom barne/ungdomskole og videregående. Det med hukommelse har jeg følt har vært et problem og en byrde i hverdagen helt siden jeg kan huske. På barneskolen leste jeg fort, og lærte meg og lese i relativt ung alder men leseforståelsen var vel ikke helt på plass. Slik oppfatter jeg det i hverdagen nå også, jeg leser en ting, forstår det der og da, også glemmes det bort. Jeg kan ikke prate om ting jeg har lest, det samme med faget jeg studerer fordi jeg glemmer det bort. Dette er så plagsomt i voksen alder at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Jeg blir flau over meg selv, og folk rundt meg, hvertfall nye mennesker må tro jeg har lavere IQ enn det jeg har. Jeg føler jeg bli helt klein i samtaler også. Selv om jeg forstår hva den andre parten prater om, men da ordet blir mitt har jeg ikke noe å si. Dette er så vanskelig og forklare. Det jeg lurer på er om noen har opplevd det samme? Hva kan hjelpe meg? Hjelper det og lese bøker, og trene hjernen med hjernetrim? Må jeg få profesjonell hjelp, eller er dette noe jeg kan klare selv? Har det noe med selvtillit og gjøre? Kjenner jeg bare er klar til å bli kvitt dette problemet. Dette er så utmattende og ekstremt frustrerende.... 

Alle tips tas uansett imot uansett om du har opplevd dette selv eller ikke 😃

Anonymkode: 26e16...5f3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Samme her avertil glemmer jeg ordet på helt værdagslige ting. Som i sta jeg skulle finne vaselin husket åssen boksen ser ut men ikke navnet så måtte se den får meg får å kunne lese av i hukommelsen😂 har veldig detaljert hukommelse da 😂 vanelig langtidshukommelse er veeeldig god derimot men korttidshukommelsen er tull å jeg er ett surrehode 😂

Anonymkode: ba631...a98

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Samme her avertil glemmer jeg ordet på helt værdagslige ting. Som i sta jeg skulle finne vaselin husket åssen boksen ser ut men ikke navnet så måtte se den får meg får å kunne lese av i hukommelsen😂 har veldig detaljert hukommelse da 😂 vanelig langtidshukommelse er veeeldig god derimot men korttidshukommelsen er tull å jeg er ett surrehode 😂

Anonymkode: ba631...a98

Ord også kan jeg glemme, men føler ikke det er det største problemet mitt selv om det til tider er ekstremt plagsomt 😂 Har du alltid hatt detaljert hukommelse? Kan huske gode minner fra barndommen, og tidligere i livet men når det kommer til ting jeg har lært detter det ut med en gang. Ett surrehue kan man si jeg også er 🤪 

Anonymkode: 26e16...5f3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner meg veldig igjen! Er kunnskapsrik og elsker å lære, men glemmer bort så mye... andre ting husker jeg godt. Det er så rart. Kan se filmer om igjen fordi jeg har glemt av handlingen etter noen måneder/år. Det samme gjelder bøker, eller informasjon jeg prøver å erverve meg angående filosofer, historie, begreper osv. En del begreper må jeg lese om flere ganger for å huske, og likevel glemmer jeg det etter kort tid igjen.

Har lest at hjernen er selektiv, og man glemmer bort ting som den ikke føler er viktig nok til å huske. Vet ikke om det er årsaken for min del, eller om det er at jeg bruker svært mye hjerneaktivitet på unødvendige refleksjoner angående med selv og situasjoner jeg er i osv. 

Glemmer også bort ord, selv midt i samtaler, eller kan plutselig uttale ord feil. Akkurat som om hjernen hikker...

Anonymkode: b5935...24f

AnonymBruker
Skrevet

Du har kanskje forsøkt deg litt frem med ulike metoder å lære på?

Noen lærer best ved å lese, andre ved å skrive eller lytte. Kan hende materialet ville sitte bedre hvis du tok lydopptak av dem? Da måtte du lest dem høyt for deg selv først og så høre gjennom notatene dine senere når du skal repetere.

Dette var bare ett eksempel, det finnes mange ulike metoder man kan prøve ut.

Anonymkode: a25bc...36c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...