Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Babyen sover bare 45 minutters hvil om dagen, med ca 2 timers våkenvindu i mellom hver hvil. Av og til, som i dag, så kort som er 30 minutter. Hvis barnet vekkes (ikke med vilje) etter 10 minutter, sovner han ikke igjen før etter 2 timer, enda han egentlig er veldig trøtt. Storesøsteren var helt lik. Av og til, en sjelden gang, slår han til med en 2-3 timers dupp - uten at vi har gjort noe annerledes. Av og til (en sjelden gang...) før jeg til å forlenge hvilen med pupp. 

Enten sovner han ved amming i senga (spiser va hver tredje time på dagen, så spise før han skal ha dupp) eller så trilles han i søvn. 

Hva gjør vi feil? Jeg har lest om søvnsyklus etc, men det hjelper ikke å være klar etter 40-45 minutter til å vugge/amme/bysse i søvn igjen. Han våkner og er LYS våken 😅

Anonymkode: d669e...eea

AnonymBruker
Skrevet

Synes det høres mye ut om han sover hver 2 time på dagen?  Våre rota veldig med søvn rundt 5-6 mnd alder og vi gikk da ned fra 2 til 1 dubb. Da ble denne ene dubben lenger.

hadde forsøkt maks 2 dubber pr dag i denne alderen. Tøft i starten men etterhvert som dere kutter ned så vil lengden på dubben øke. 

håper det går seg til uansett🥰

Anonymkode: d8566...916

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke du gjør noe feil. Slik var mine to og, begynte først med lengre lurer i ett-årsalder. Noen barn er bare sånn, helt normalt, men slitsomt for mor.. Tenker det er altfor tidlig å gå ned til en lur om dagen, det hadde vært det for mine i hvertfall.

Anonymkode: d8317...ec5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det bare er sånn :) Min første sov 28 minutter fra 3,5 mnd tom 8 mnd. En sjelden gang ble det lengre dupper. Hadde tidvis 5-6 dupper i løpet av dagen. Å kutte dupp hjalp ingenting. Hadde våkenvindu på 1,5-2 timer på samme alder. 

Anonymkode: e84d7...ea0

AnonymBruker
Skrevet

Min sov tre dupper på 30-40 minutter i den alderen, og var storfornøyd med det. Han hadde ikke lest fasiten på hvordan en baby visstnok skal sove 🤷‍♀️

Så lenge baby er fornøyd er det ikke feil, følg baby sine behov du :)

Anonymkode: 3c793...6b7

AnonymBruker
Skrevet

Min sov heller ikke lengre enn 20-30 minutter per dupp, husker jeg ble bekymret for hvert minutt som bikket over 30 en sjelden gang.

Kan si jeg ble sjalu på min kollega som la ut bilder av alt hu bakte hver dag mens babyen sov på sin 2. og 3. time…

Men jeg liker å tenke på at vi kanskje får igjen for det senere, jeg har hvertfall en 2 åring som sover kjempebra på natt, men fortsatt litt behov for søvn på dagtid. Så her er det dupp på omtrent 30min-1time et par ganger i uka bare.

Anonymkode: 88be6...8fa

AnonymBruker
Skrevet

Min på 8 månader er heilt lik, spesielt også på det med at viss han sovner og sover meir enn 2 minutter, så teller det som ein dubb og han får ikkje sovna igjen før om 2-3 timer. Han sover på minuttet 45 minutter pr dubb (om noko ikkje vekker han før).

Fekk eit tips tidligare om å forlenge våkentida hans for å få lenger dubber. Det fungerte i 2-3 veker med herlige 1,5 timer søvn, men no har han visst tilpassa seg den nye rytma og er tilbake til 45 min. Det går heilt greit så lenge han faktisk sover 45 min, verre når søvnen blir avbrutt etter 20 min. Tenker som andre seier her, at nokon barn berre er sånn. 

Anonymkode: baa40...abe

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Synes det høres mye ut om han sover hver 2 time på dagen?  Våre rota veldig med søvn rundt 5-6 mnd alder og vi gikk da ned fra 2 til 1 dubb. Da ble denne ene dubben lenger.

hadde forsøkt maks 2 dubber pr dag i denne alderen. Tøft i starten men etterhvert som dere kutter ned så vil lengden på dubben øke. 

Han sover hver tredje, med ca 2 timers våkenvindu mellom. Det er den eneste tingen jeg er trygg på, noe mer og han blir et utrivelig lite troll å ha med å gjøre 😅 Kunne nok ha hatt lengre tid mellom ved lengre dupper, men selv de gangene han klinker til og sover 2-3 timer så er det 2 timer før han viser alle trøtthetstegn og sovner lett. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min på 8 månader er heilt lik, spesielt også på det med at viss han sovner og sover meir enn 2 minutter, så teller det som ein dubb og han får ikkje sovna igjen før om 2-3 timer. Han sover på minuttet 45 minutter pr dubb (om noko ikkje vekker han før).

Fekk eit tips tidligare om å forlenge våkentida hans for å få lenger dubber. Det fungerte i 2-3 veker med herlige 1,5 timer søvn, men no har han visst tilpassa seg den nye rytma og er tilbake til 45 min. Det går heilt greit så lenge han faktisk sover 45 min, verre når søvnen blir avbrutt etter 20 min. Tenker som andre seier her, at nokon barn berre er sånn. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min sov heller ikke lengre enn 20-30 minutter per dupp, husker jeg ble bekymret for hvert minutt som bikket over 30 en sjelden gang.

Kan si jeg ble sjalu på min kollega som la ut bilder av alt hu bakte hver dag mens babyen sov på sin 2. og 3. time…

Men jeg liker å tenke på at vi kanskje får igjen for det senere, jeg har hvertfall en 2 åring som sover kjempebra på natt, men fortsatt litt behov for søvn på dagtid. Så her er det dupp på omtrent 30min-1time et par ganger i uka bare.

Anonymkode: 88be6...8fa

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min sov tre dupper på 30-40 minutter i den alderen, og var storfornøyd med det. Han hadde ikke lest fasiten på hvordan en baby visstnok skal sove 🤷‍♀️

Så lenge baby er fornøyd er det ikke feil, følg baby sine behov du :)

Anonymkode: 3c793...6b7

Det bare er sånn :) Min første sov 28 minutter fra 3,5 mnd tom 8 mnd. En sjelden gang ble det lengre dupper. Hadde tidvis 5-6 dupper i løpet av dagen. Å kutte dupp hjalp ingenting. Hadde våkenvindu på 1,5-2 timer på samme alder. 

Anonymkode: e84d7...ea0

Tror ikke du gjør noe feil. Slik var mine to og, begynte først med lengre lurer i ett-årsalder. Noen barn er bare sånn, helt normalt, men slitsomt for mor.. Tenker det er altfor tidlig å gå ned til en lur om dagen, det hadde vært det for mine i hvertfall.

Anonymkode: d8317...ec5

Takk for svar. Godt at det ikke er uvanlig i hvertfall 😅 Vi er heldigvis frelst med grei nattesøvn (til vanlig, i natt var tortur), så vi bør egentlig ikke klage. Men når han våkner kl 05-06, til tross for å ha sovet gjennom 10 timer med 3 amminger, så trenger jeg å hente meg litt inn løpet av dagen. Det er umulig med 45minutters hvil... 🥹

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Én lur ved 5 mnd høres jo helt vilt ut 😅 vår baby også er trøtt etter ca to timer.

Han sover av og til lenge i bæresele. I seng eller vogn er det samme 30-45 min lurer her.  Har aldri fått til å forlenge den med trilling eller amming heller. Litt godt å høre at det er så mange i samme båt!

Anonymkode: 3f358...c84

AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for svar. Godt at det ikke er uvanlig i hvertfall 😅 Vi er heldigvis frelst med grei nattesøvn (til vanlig, i natt var tortur), så vi bør egentlig ikke klage. Men når han våkner kl 05-06, til tross for å ha sovet gjennom 10 timer med 3 amminger, så trenger jeg å hente meg litt inn løpet av dagen. Det er umulig med 45minutters hvil... 🥹

Heilt likt med oss, gutten har hatt døgnrytme frå 6 veker gammal, sover (stort sett) godt om natta. Men ja, ei muligheit til å hente seg inn på dagen hadde vore såååå gull! I starten dreiv eg og satte på klesvask osv i dei 45 min, no er eg rett ned på sofaen det øyenblikket han sovner. Anbefaler å gjere det samme, få slappa av der du kan! 

AnonymBruker
Skrevet

Sånn var vår også😅 husker ikke hvor mange dupper vi hadde ved 5 mnd., men de varte på slaget 45 minutter😅 blir nok lengre når babyen blir større og dere begynner å kutte ned pø dupper, nå er vår 11 mnd. og sover to ganger på 1,5 time hver 😛

Anonymkode: ed15e...275

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke dere gjør noe feil. Har to barn hvor ene sov som din, andre kunne sove 3 timer i strekk for så å sove 2-3 timer til i den alderen. Babyer er bare forskjellige❤️

Anonymkode: 1015e...688

AnonymBruker
Skrevet

Vi har enten 3 eller 4 lurer nå. Enten 4 på 40 minutter, eller 3 om den i midten varer i to timer. Så det høres ikke ut som at du gjør noe galt, tror det bare er sånn. Ikke snakk om at jeg holder henne våken mer enn 2 timer, da er det bare sutring 😅

Anonymkode: 2d57b...df2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du gjør ikke noe galt. Jeg har barn sov sover veldig lite og et som sov mye i den alderen. Akkurat nå baler vi med tredjemann, som varierer mellom 30 minutter og to timer, og jeg klarer ikke en gang finne ut hvor lenge han kan være våken før han trenger å sove. Våkentid er alt fra halvannen time til tre timer. Se an barnet og gjlr det som passer best.

Anonymkode: 67ee4...841

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

De aller, aller fleste barn trenger flere lurer når de er fem måneder. Det er vanlig å gå ned til én lur når barnet er rundt et år gammelt.

Det er sikkert unntak, men jeg ville aldri anbefalt andre å kutte til én dupp i den alderen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvor sover babyen da? Jeg hadde babyer som sov lenge. Men førstemann kun ved trilling i vogn. Jeg trillet og trillet og trillet i permisjonen. 

Anonymkode: 9f60b...e51

AnonymBruker
Skrevet

Min sover som regel 25 minutter, nesten 5 mnd 😄 Dagens første dupp er ofte lenger da, 1 til 1,5 time, da sover i sammen i senga. Og iblant sover hun plutselig så lenge andre dupper også, men vanligvis ikke. Noen ganger funker det å få henne til å sove lenger om vi triller eller vugger vogna men hender også hun våkner pang etter 25 minutter og er lys våken.

2 timer våkentid er vel helt normalt ved 5 mnd. Min blir fort grinete om det er lenger våken og blir ikke nødvendigvis noe lenger dupp heller av å ha blitt holdt våken lenger før legging på dagen, ofte tvert i mot synes jeg det virker som..

Anonymkode: e3c62...555

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De aller, aller fleste barn trenger flere lurer når de er fem måneder. Det er vanlig å gå ned til én lur når barnet er rundt et år gammelt.

Det er sikkert unntak, men jeg ville aldri anbefalt andre å kutte til én dupp i den alderen.

Nei men det er forskjell på 1 lur og hver 2 time. Om barnet er opp kl 7 så bli det ca 3 -4 dubber pr dag og det er mye igjen. Bedre med 2 lange enn mange små. Som sagt, tøft i starten men om en gir det litt tid så vi dubbene bli gradvis lengre. F eks 2 dubber a 1.5 -2 timer kontra 4-5 stk a 45 min. Antall timer søvn blir likt, men mer levelig for både foreldre og barn.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei men det er forskjell på 1 lur og hver 2 time. Om barnet er opp kl 7 så bli det ca 3 -4 dubber pr dag og det er mye igjen. Bedre med 2 lange enn mange små. Som sagt, tøft i starten men om en gir det litt tid så vi dubbene bli gradvis lengre. F eks 2 dubber a 1.5 -2 timer kontra 4-5 stk a 45 min. Antall timer søvn blir likt, men mer levelig for både foreldre og barn.

Men dette er jo bare synsing. Det er ikke gitt at duppene blir lenger bare fordi barnet blir overtrøtt, heller ikke om man holder på med det en stund. 

Det du beskriver høres helt normalt ut, TS. Men jeg skjønner godt at det kunne vært deilig med litt lenger «pause» i blant..

Anonymkode: 24f1d...0b2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...