Gå til innhold

Kan man få fantomsmerter av selvskading?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet tidligere med selvskading, hvor jeg kuttet opp armene. Alle sårene er grodd og det er bare små lyse arr igjen. Over 4 år siden jeg skadet meg sist. Likevel kan jeg oppleve at det er akkurat som om armene svir, selv om det ikke er noen sår eller kutt. Kan kroppen ha lagret smerteresponser fra selvskadingen, altså en form for fantomsmerter? For er jo veldig rart at armene skal svi uten at man har noen risp eller sår 🤔

Anonymkode: c72d1...79e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har nok skadet nervene. 

Og godt jobba! 

Anonymkode: 99d66...9b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du har nok skadet nervene. 

Og godt jobba! 

🙄

Ellers, det kan hende ja, at jeg har skadet nervene. Det er bare innimellom at det svir, ikke hele tiden. Så det er ikke et problem. Jeg har bare stusset på det.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om det hjelper noe, men bare sånn, med skadde nerver og slikt.

Jobbet i et grisefjøs for 3 år siden og da var det en 95kg tung gris som trampet på tåa mi. Var uten følelse i 1 helt år. Så begynte følelsen å komme tilbake, men av og til føltes det som at jeg hadde slått tåa i stolbenet. Og så gikk det over.. men så snublet jeg i en trapp og vrikka foten og mista følelsen igjen (eller den kjennes rar ut, som om den er bedøvet)

Anonymkode: 2ec9b...9bb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt en operasjon, satt inn hofteprotese, og jeg kjenner at det svir og stikker liksom litt nedover i låret. Ikke akkurat i arret, men nedover på siden av der de skar. Tenker at det er nervene som er skadet. Jeg har imidlertid hørt at det kan gå over med tiden. 

Anonymkode: 36f28...ae4

AnonymBruker
Skrevet

Hei TS, jeg driver med selvskading. Mine gamle arr både svir og brenner noen ganger. Har antakeligvis skadet nerver, sier legen.. 

Anonymkode: 1268b...b60

AnonymBruker
Skrevet

Noen arr gjør vondt 

Anonymkode: 5a8cb...56a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

🙄

Ellers, det kan hende ja, at jeg har skadet nervene. Det er bare innimellom at det svir, ikke hele tiden. Så det er ikke et problem. Jeg har bare stusset på det.

TS

Det var ment positivt, at du hadde klart 4 år. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei TS, jeg driver med selvskading. Mine gamle arr både svir og brenner noen ganger. Har antakeligvis skadet nerver, sier legen.. 

Anonymkode: 1268b...b60

Jeg driver og med selvskading, men jeg kutter ikke så dypt (maks 1 mm) og jeg legger alltid Compeed rett på så jeg ikke får så synlige arr. Har aldri skadet nerver. Kjenner heller ingenting. Med mindre man ser godt etter ser man ikke arr på meg.

Anonymkode: c29bd...c3e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et opperasjonsarr etter keisersnitt. I følge legen var det vanlig med både nummenhet, ømhet og smerter i lang tid, grunnet skade på nerver i huden. Over tid vil ting bli mer normalt, men ikke helt som før.

For å synse helt uten fagkunnskap vil jeg anta det samme kan skje også ved grunnere kutt. Man har jo følelse i overflaten av huden, så de nervene kan helt sikkert skades ved mindre kutt.

Ut i fra egen erfaring vil jeg tro det også er en psykisk faktor. Jeg har et arr etter selvskading som stikker når jeg er stresset. 

Gratulerer med 4 år med sunnere reaksjonsmønstre!

Anonymkode: 31159...8bf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det var ment positivt, at du hadde klart 4 år. 

Beklager, da misforstod jeg :) ❤️

Gjest Suzanne
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg slet tidligere med selvskading, hvor jeg kuttet opp armene. Alle sårene er grodd og det er bare små lyse arr igjen. Over 4 år siden jeg skadet meg sist. Likevel kan jeg oppleve at det er akkurat som om armene svir, selv om det ikke er noen sår eller kutt. Kan kroppen ha lagret smerteresponser fra selvskadingen, altså en form for fantomsmerter? For er jo veldig rart at armene skal svi uten at man har noen risp eller sår 🤔

Det du beskriver er symptomatisk med nevropatiske smerter. I ditt tilfellet sannsynligvis som følge av skader i en liten nerve eller nervegren. Da har du kuttet over en eller flere små nerver i armen, og den stikkende følelsen er merkbar fra arr og kan f.eks stråle nedover. Har selv ødelagte nerver i den sensoriske delen av huden etter alvorlig ulykke for mange år siden. Det begynte med stikking, brenning 1 år etter operasjonen. Da var smertene uutholdelige. Ble behandlet på smerteklinikk i 2 år. Behandlingen besto av aksept av situasjonen/ smerte, pusteøvelser, avledningsteknikker og gruppeterapi. Jeg har i dag ingen følelser i huden på armen. Det er snart 10 år siden, så jeg har en permanent nerveskade. Man må lære seg å leve med det.

Du vil antageligvis bli bedre, men det kan ta lang tid. Hvis det berørte området sprer seg nedover til håndledd eller andre steder, burde du ta kontakt med fastlegen for hjelp. 

Det viktigste for unngå tynnfibernevropati etter skade er å stryke over arrene flere ganger om dagen med tekstiler. Dette kan vekke nervene igjen, og må gjentas flere ganger om dagen. Jeg begynte med silke og sluttet med grov ull. Jeg begynte imidlertid for seint da jeg ikke taklet berøring av arret. 

Du virker ikke spesielt plaget. Det er bra. Nerveskader er så og si umulig å "fikse". Det må gå over av seg selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...