AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #1 Skrevet 21. juli 2022 Jeg må bare skrive dette her fordi jeg er forbanna. Jeg hadde søkt på sykepleien nå til høsten og kom ikke inn fordi jeg ikke hadde 3 i matte på vg1 eller realfagsmatte, men jeg kom inn på vernepleien fordi der er det ikke noe krav om 3 i matte eller realfagsmatte. Det jeg lurer på er hvilken betydning har dette? Er ikke legemiddelhåndtering på sykepleien og vernepleien kliss lik? Eller har jeg misforstått? Ikke bare det, men de har fortsatt ledige studieplasser på sykepleien der jeg søkte, men jeg kan ikke søke etter ledig plass da jeg ikke er kvalifisert. Anonymkode: 3a17f...4ab
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #2 Skrevet 21. juli 2022 Hm, er dette noe nytt med mattekrav for å komme inn på sykepleien? Aldri hørt om før..... Og ja, tror medikamentregning er den samme, uansett samme formler som brukes. Forstår din frustrasjon....😢 Anonymkode: 78c0f...d69
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #3 Skrevet 21. juli 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg må bare skrive dette her fordi jeg er forbanna. Jeg hadde søkt på sykepleien nå til høsten og kom ikke inn fordi jeg ikke hadde 3 i matte på vg1 eller realfagsmatte, men jeg kom inn på vernepleien fordi der er det ikke noe krav om 3 i matte eller realfagsmatte. Det jeg lurer på er hvilken betydning har dette? Er ikke legemiddelhåndtering på sykepleien og vernepleien kliss lik? Eller har jeg misforstått? Ikke bare det, men de har fortsatt ledige studieplasser på sykepleien der jeg søkte, men jeg kan ikke søke etter ledig plass da jeg ikke er kvalifisert. Anonymkode: 3a17f...4ab Har også hørt fra andre at det er ganske mange som dropper ut tidlig fra sykepleien. Jeg vet at jeg har kommet til å fullføre studiet. I tillegg er jeg utdannet Helsefagarbeider og har 4 år med praktisk erfaring. Skulle ønske det var lettere for Helsefagarbeidere å komme inn på sykepleien når det er et så skrikende behov etter flere sykepleiere. Anonymkode: 3a17f...4ab 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #4 Skrevet 21. juli 2022 Just now, AnonymBruker said: Hm, er dette noe nytt med mattekrav for å komme inn på sykepleien? Aldri hørt om før..... Og ja, tror medikamentregning er den samme, uansett samme formler som brukes. Forstår din frustrasjon....😢 Anonymkode: 78c0f...d69 De begynte med mattekravet for noen år siden da det er mange som sliter med medikamentregning, men hvis det er helt likt på begge studier så skjønner jeg pokker meg ingenting Anonymkode: 3a17f...4ab 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #5 Skrevet 21. juli 2022 Mattekravet på sykepleien er et tåpelig krav. På sykepleien skal en lære medikamentregning, og det er ikke der samme som matte på vdg. Før kravet kom var det få i hvert kull som ikke klarte å forstå medikamtr. - nå etter mattekravet er det helt håpløst🙈 Et krav om gode norskkunnskaper er vesentlig i forkant av studiet, men medikamtregning lærer en på studiet. Anonymkode: d99f6...e6c
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #6 Skrevet 21. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): De begynte med mattekravet for noen år siden da det er mange som sliter med medikamentregning, men hvis det er helt likt på begge studier så skjønner jeg pokker meg ingenting Anonymkode: 3a17f...4ab Javel, et merkelig krav... Jeg er absolutt ingen racer i matte, men bestod medikamentregning på første forsøk. Ville egentlig bli bioingeniør, men det ble sykepleier pga ingen mattekrav for å komme inn (den gang). Kontakt skolen du søkte på og be om plass (restplass) mot at du forbedrer mattekarakteren - dvs tar privatisteksamen til jul.... Anonymkode: 78c0f...d69 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #7 Skrevet 21. juli 2022 Du burde bare være glad du slapp å komme inn 😅 Anonymkode: 0f8b0...e98 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #8 Skrevet 21. juli 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Du burde bare være glad du slapp å komme inn 😅 Anonymkode: 0f8b0...e98 Hæ hvorfor skal jeg være glad for det når drømmen min er å bli sykepleier? Anonymkode: 3a17f...4ab 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #9 Skrevet 21. juli 2022 14 minutter siden, AnonymBruker said: Javel, et merkelig krav... Jeg er absolutt ingen racer i matte, men bestod medikamentregning på første forsøk. Ville egentlig bli bioingeniør, men det ble sykepleier pga ingen mattekrav for å komme inn (den gang). Kontakt skolen du søkte på og be om plass (restplass) mot at du forbedrer mattekarakteren - dvs tar privatisteksamen til jul.... Anonymkode: 78c0f...d69 Er det mulig da? Jeg snakka med ei dame på tlf som var ansvarlig for inntak også sa hun at jeg måtte ta opp matteeksamen som privatist, men hun sa at jeg måtte enten gjøre det før studiestart eller vente til neste år Anonymkode: 3a17f...4ab
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #10 Skrevet 21. juli 2022 Men altså... Krav om 3? Er det så merkelig da? Høres heller utsolgt om det burde være krav om 3 i matte på vernepleier også. Feil medikamentdosering kan vel bety døden.... Og på en skala hvor 1 er stryk og 6 er best så syns jeg faktisk at 3 er et skikkelig minimumskrav. Anonymkode: eaf3b...0cd 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #11 Skrevet 21. juli 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Har også hørt fra andre at det er ganske mange som dropper ut tidlig fra sykepleien. Jeg vet at jeg har kommet til å fullføre studiet. I tillegg er jeg utdannet Helsefagarbeider og har 4 år med praktisk erfaring. Skulle ønske det var lettere for Helsefagarbeidere å komme inn på sykepleien når det er et så skrikende behov etter flere sykepleiere. Anonymkode: 3a17f...4ab Sykehusene burde heller ha ansatt en tjukk bråte med helsefagarbeidere. Man må ikke ha bachelor i sykepleie for å dusje en pasient, for å mobilisere en pasient, for å servere mat eller for å hjelpe en pasient med å pakke kofferten når hen skal overflyttes. Jeg er selv sykepleier og har mange ganger tenkt *hva i helvete* når jeg har blitt brukt til alt fra å henge opp julegardiner på pasientrommene til å re opp senger. Dette kan faktisk en flott yrkesgruppe med lavere utdanning ta seg av. Det er en stor skam at det ikke er helsefagarbeidere/hjelpepleiere på sykehuset. Mens køene vokser seg årelange og sykepleierne slutter én etter én pga for stor arbeidsbelastning. Det er en stor skam! Anonymkode: eaf3b...0cd 13 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #12 Skrevet 21. juli 2022 53 minutter siden, AnonymBruker said: Men altså... Krav om 3? Er det så merkelig da? Høres heller utsolgt om det burde være krav om 3 i matte på vernepleier også. Feil medikamentdosering kan vel bety døden.... Og på en skala hvor 1 er stryk og 6 er best så syns jeg faktisk at 3 er et skikkelig minimumskrav. Anonymkode: eaf3b...0cd Ehh som nevnt tidligere her så er ikke matten du lærer deg på VGs i nærheten av medikamentretning. Jeg har jobbet med legemiddelhåndtering som Helsefagarbeider i 2 år nå, så du trenger ikke å fortelle meg hva feilmedisinering kan føre til Anonymkode: 3a17f...4ab
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #13 Skrevet 21. juli 2022 49 minutter siden, AnonymBruker said: Sykehusene burde heller ha ansatt en tjukk bråte med helsefagarbeidere. Man må ikke ha bachelor i sykepleie for å dusje en pasient, for å mobilisere en pasient, for å servere mat eller for å hjelpe en pasient med å pakke kofferten når hen skal overflyttes. Jeg er selv sykepleier og har mange ganger tenkt *hva i helvete* når jeg har blitt brukt til alt fra å henge opp julegardiner på pasientrommene til å re opp senger. Dette kan faktisk en flott yrkesgruppe med lavere utdanning ta seg av. Det er en stor skam at det ikke er helsefagarbeidere/hjelpepleiere på sykehuset. Mens køene vokser seg årelange og sykepleierne slutter én etter én pga for stor arbeidsbelastning. Det er en stor skam! Anonymkode: eaf3b...0cd Ja helt enig Anonymkode: 3a17f...4ab 2
Topsi Skrevet 21. juli 2022 #14 Skrevet 21. juli 2022 Tja, nå er det vel svært få vernepleiere som jobber innen somatikk på sykehus. Det er forskjell på å regne på tabletter og mikstur, og å regne om en ordinert dose i mg til dråper per minutt intravenøst 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #15 Skrevet 21. juli 2022 Du har jo visst i flere år at du må ha bedre enn 2 i matte for å komme inn på sykepleien, at du ikke gidder å ta opp igjen fag for å fylle kravet er jo kun din egen feil. Jeg er enig i at regelen kunne vært lik på studiet for sykepleie og vernepleie, men samtidig er det stor forskjell på utøvelsen av det som har med medikamenter å gjøre i de to fagfeltene, og matte trengs til mer enn bare medikamentregning. Det er for øvrig ikke noe problem å fylle plassene for å utdanne sykepleiere, problemet er å få folk til å bli værende i jobben etter noen år. Ta opp igjen matten, så kommer du inn. Anonymkode: 90599...9f8 3 2
Portia Catonis Skrevet 21. juli 2022 #16 Skrevet 21. juli 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Hæ hvorfor skal jeg være glad for det når drømmen min er å bli sykepleier? Anonymkode: 3a17f...4ab Hvis sykepleie virkelig er drømmen din, så tar du opp matten og søker på nytt😉 Jeg skjønner at det føles urettferdig, men karakterkrav får du ikke gjort noe med. 3 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #17 Skrevet 21. juli 2022 Tåpelig. Jeg har Dyskalkuli og har har hatt spesialundervisning i matte hele barne og ungdomsskolen. Besto legemiddelregning lett på 1 forsøk. Anonymkode: a5dc2...b39
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #18 Skrevet 21. juli 2022 Ta opp matten igjen, skal love deg at den er mye enklere enn anatomien du skal gjennom første semester på sykepleien. Forsåvidt enig i at det burde være mattekrav på både sykepleie og vernepleieutdanningene, medikamentregningen er den samme. Anonymkode: 6de07...c3d 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #19 Skrevet 21. juli 2022 Såååå du søkte sykepleien uten å lese opptakskravet? 👏🏻 Kravet om 3 i matematikk, har vært siden opptaket 2019/2020 - så jeg skjønner ikke hva du har misoppfattet eller misforstått. Hadde sykepleie vært drømmen din, ville du gjort litt bedre research. Anonymkode: 80a44...1ce 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #20 Skrevet 21. juli 2022 Jeg var borte fra store deler av VG3 grunnet en alvorlig ulykke, og var forøvrig syk og kraftig medisinert under matteeksamen, men deltok likevel, og fikk bare 2 på den. Selv om jeg nesten ikke var tilstede på VG3 greide jeg likevel å karre meg til et helt OK snitt og kom dermed inn på sykepleien (dette var før kravet om mattekarakter kom). Jeg er nok mye bedre i matte enn det den karakteren skulle tilsi, og medikamentregning synes jeg var en lek. Det jeg synes er utfordrende med f.eks anatomieksamen er at de er rene puggefag, og det er mange andre eksamener i samme periode slik at det er vanskelig å få tid til alt. Tross den elendige karakteren min i matte fra VGS fikk jeg likevel B i snitt på sykepleien og er i dag spesialsykepleier og får mye skryt om at jeg er dyktig i jobben min, så jeg mener heller ikke nødvendigvis at det mattekravet er så relevant. Jeg personlig kunne nok søkt på høyere utdannelse på særskilt grunnlag, men er glad for at jeg kom inn på vanlig vis. Anonymkode: 25c6f...897
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå