Gjest gjest1 Skrevet 18. november 2005 #1 Del Skrevet 18. november 2005 Har en svineknoke i fyseren, og trenger en oppskrift på noe som jeg kan bruke denne til.. Anyone? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 18. november 2005 #2 Del Skrevet 18. november 2005 Lapskaus er jo veldig godt. Kok knoken i vann til kjøttet slipper benet. Rens og skjær kjøttet i terninger. Kok opp kraften og tilsett poteter i terninger, grønnsaker (gulrot, kålrot, sellerirot) i terninger og kjøttet. Kok til alt er mørt. Tilsett strimlet purre og kok 10-15 minutter til. Ellers kan du koke dem møre i vann og så steke i ovn (225 grader) til svoren er sprø og servere med rotmos (kålrot, sellerirot og gulrot kokt og most, bland i melk, smør og salt/pepper.) Ellers har jeg et par oppskrifter til: Suppe med røkt svin, tomater og bondebønner (6 pers.) 1 stor hakket rødløk 2 knuste hvitløksfedd 1 røkt svineknoke 900 g tomater, flådde, uten frø, hakkede 2 hakkede gulrøtter 1,5 liter kyllingbuljong 600 g hermetiske bøndebønner 2 ss hakket mynte Fres løk og hvitløk mykt i litt olje. Ha kjøttet, tomater, gulrot og buljong i og la småkoke under lokk i ca 2 timer, til kjøttet faller av benet. Ta kjøttet av bennet, finhakk og ha tilbake i suppen med bønner og mynte, varm godt opp. Minestrone alla milanese (6 pers.) 130 g tørkede borlottibønner 2 svineknoker 1 grovhakket løk 1 stor grovhakket selleristilk 1 ts sorte pepperkorn 1 laurbærblad 3 grovhakkede gulrøtter 4 liter vann 1 grovhakket løk, ekstra 3 knuste hvitløksfedd 4 tomater, flådde, grovhakkede 1 ss tomatpuré 2 grovhakkede selleristilker, ekstra 2 grovhakkede poteter 600 g grovstrimlet kål 2 grovhakkede squash 100 g arborioris ¼ kopp finhakket bladpersille 2 ss finhakket basilikum Ha bønnene i en bolle, dekk med vann og la stå natten over. Sil av og skyll. Stek svineknokene og løk i ovnen ved 220-230 grader i 30 minutter. Ha de så i en gryte sammen med selleri, pepper, laurbærblad, en tredel av gulrøttene og vannet. Kok opp og la småkoke uten lokk i 2 timer. Sil. Avkjøl, dekk til og sett kaldt over natten. Fres løk og hvitløk mykt i olje. Fjern fettet fra toppen av kraften og bland med løken, bønner, tomat, tomatpuré, ekstra selleri, potet og resten av gulrøttene. Kok opp og la småkoke under lokk ca 40 minutter. Tilsett kål, squash og ris og la koke uten lokk ca 15 minutter. Rør inn persille og basilikum. Du kan evt bytte ut risen med pasta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 19. november 2005 #3 Del Skrevet 19. november 2005 Jeg har ingen oppskrift, men det er veldig godt å koke ertesuppe på svineknoke også! Ellers spiser jeg den gjerne kokt sammen med kokte poteter og kålrotstappe. Det syns jeg er veldig godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest piaf Skrevet 19. november 2005 #4 Del Skrevet 19. november 2005 Jeg liker å koke betasuppe på røkt svineknoke, med rotgrønnsaker og byggryn. Fremgangsmåten er den samme som for lapskaus (jf. Arkanas beskrivelse), men byggrynene (som må ligge i vann over natten) må koke en stund før grønnsakene tas i, tilsammen ca. 1 time. Ellers synes jeg det er viktig å vente til de 5 siste minuttene av koketiden før jeg tar det oppskårne, ferdigkokte kjøttet tilbake i suppen, ellers koker alt saltet ut i suppen og kjøttbitene blir litt smakløse. Er også enig i at minestrone med røkt svineknoke er knallgodt - jeg liker oppskriften i Jamie Olivers første kokebok (med rotgrønnsaker, litt pasta og forskjellige typer kål - jeg pleier å bruke grønnkål og sommerkål når det er i sesong). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå