AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #1 Skrevet 21. juli 2022 Jeg og min samboer kjøpte vår første leilighet sammen nå nylig. Vi er et par i 20 årene og eier leiligheten 50/50. Vi har ingen andre økonomiske forpliktelser overfor hverandre. Jeg har spart opp en del mer penger enn han og vil derfor pusse opp kjøkkenet. Det vil øke verdien på leiligheten en god del. Men jeg synes ikke at det er riktig at han skal få igjen det ekstra jeg betaler for å pusse opp kjøkkenet når vi selger med tanke på verdistigning. Ettersom vi er unge vet man aldri hvordan vi står sammen i fremtiden. Er det noen måte å løse dette på med tanke på oppgjør når vi selger leiligheten? Det er enkelt å eie 50/50 for da deler vi bare alt likt ved salg, men når jeg har betalt noen hundre tusen for oppussing vet jeg ikke hvordan vi skal løse det? Anonymkode: bc36b...72b
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #2 Skrevet 21. juli 2022 Jeg er ingen ekspert, men kanskje man kan ta en verdivurdering før og etter oppussing? Anonymkode: 69a72...99f 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #3 Skrevet 21. juli 2022 Dere kan endre eierbrøk tilsvar oppussingen. Men det enkleste er nok at du investerer pengene i noe annet enn oppussing av felles bolig. Anonymkode: 3e61d...c71 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #4 Skrevet 21. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er ingen ekspert, men kanskje man kan ta en verdivurdering før og etter oppussing? Anonymkode: 69a72...99f Det må man gjøre. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg og min samboer kjøpte vår første leilighet sammen nå nylig. Vi er et par i 20 årene og eier leiligheten 50/50. Vi har ingen andre økonomiske forpliktelser overfor hverandre. Jeg har spart opp en del mer penger enn han og vil derfor pusse opp kjøkkenet. Det vil øke verdien på leiligheten en god del. Men jeg synes ikke at det er riktig at han skal få igjen det ekstra jeg betaler for å pusse opp kjøkkenet når vi selger med tanke på verdistigning. Ettersom vi er unge vet man aldri hvordan vi står sammen i fremtiden. Er det noen måte å løse dette på med tanke på oppgjør når vi selger leiligheten? Det er enkelt å eie 50/50 for da deler vi bare alt likt ved salg, men når jeg har betalt noen hundre tusen for oppussing vet jeg ikke hvordan vi skal løse det? Anonymkode: bc36b...72b Du skal kompenseres for antatt verdistigning av leilighet etter oppussing (reell verdi), ikke etter salg, men overskuddet fra salgsverdien skal fordeles etter eierbrøken. Anonymkode: 3e61d...c71
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #5 Skrevet 21. juli 2022 Hvor mye er det tenkt å bruke på oppussingen ? Er det typ under 100k så hadde jeg ikke tenkt så mye på det i forhold til hvem som eier mest, er det derimot 2-300 så ville jeg heller ventet på at partner har spart opp tilsvarende. Anonymkode: d360e...8fe 3
Helene Skrevet 21. juli 2022 #6 Skrevet 21. juli 2022 Har samme dilemma. Sambo vil ikke betale for noe oppgradering i huset. Jeg har penger til det. Men nekter å betale for alt. Mener, vi skulle dele på ting. Det skjedde aldri.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #7 Skrevet 21. juli 2022 Helene skrev (4 minutter siden): Har samme dilemma. Sambo vil ikke betale for noe oppgradering i huset. Jeg har penger til det. Men nekter å betale for alt. Mener, vi skulle dele på ting. Det skjedde aldri. Det er vel bare en måte å si at dere ikke er helt kompatible.. så lenge ikke oppgraderingene er bare pga at en vil ha noe nytt uten at det egentlig fører til noe vesentlig endring av verdi eller bruksverdi. Anonymkode: d360e...8fe 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #8 Skrevet 24. juli 2022 Er de ikke deg som har klaget Så mye over samboer tidligere ? Anonymkode: bd849...d4d 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #9 Skrevet 24. juli 2022 Dersom man insisterer på at hver krone skal deles 50/50, så syns jeg det mest rettferdige er å vente til den med dårligst råd har mulighet. Da kan man ikke tenke at man er et team om dette, men at man må tilpasse seg den med lavest inntekt/sparemulighet. Med mindre dere har helt forferdelig kjøkken nå i dårlig stand, så er det ikke sånn at kjøkken pleier å heve taksten noe voldsomt ift hva man spytter inn. Anonymkode: 46be8...b46 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #10 Skrevet 24. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 21.7.2022 den 20.39): Jeg og min samboer kjøpte vår første leilighet sammen nå nylig. Vi er et par i 20 årene og eier leiligheten 50/50. Vi har ingen andre økonomiske forpliktelser overfor hverandre. Jeg har spart opp en del mer penger enn han og vil derfor pusse opp kjøkkenet. Det vil øke verdien på leiligheten en god del. Men jeg synes ikke at det er riktig at han skal få igjen det ekstra jeg betaler for å pusse opp kjøkkenet når vi selger med tanke på verdistigning. Ettersom vi er unge vet man aldri hvordan vi står sammen i fremtiden. Er det noen måte å løse dette på med tanke på oppgjør når vi selger leiligheten? Det er enkelt å eie 50/50 for da deler vi bare alt likt ved salg, men når jeg har betalt noen hundre tusen for oppussing vet jeg ikke hvordan vi skal løse det? Anonymkode: bc36b...72b Om dere akkurat har kjøpt skal dere vel ikke selge med en gang. Slapp litt av og nyt livet. Anonymkode: a0adb...f87 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #11 Skrevet 25. juli 2022 Avhengig av hvor lang til det vil ta ham å spare opp/hvor billig han er til å gjøre deg, ville jeg vurdert å gjøre det selv og så får du verdistigning som et resultat av oppussingen. Mulig du har vurdert dette, men er det grunn til å tro at verdiøkningen er verdt investeringen å pusse opp? Noen ganger er det beste å betale ned mest mulig på lånet og selge. I området jeg bor i får du gjerne ikke så mye igjen for å pusse opp, så jeg har bare høyt trekk for å betale ned mest mulig. Mens andre steder vil jo det gi en voldsom verdiøkning. Anonymkode: 80e24...49c
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #12 Skrevet 25. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Avhengig av hvor lang til det vil ta ham å spare opp/hvor billig han er til å gjøre deg, ville jeg vurdert å gjøre det selv og så får du verdistigning som et resultat av oppussingen. Mulig du har vurdert dette, men er det grunn til å tro at verdiøkningen er verdt investeringen å pusse opp? Noen ganger er det beste å betale ned mest mulig på lånet og selge. I området jeg bor i får du gjerne ikke så mye igjen for å pusse opp, så jeg har bare høyt trekk for å betale ned mest mulig. Mens andre steder vil jo det gi en voldsom verdiøkning. Anonymkode: 80e24...49c *Villig han er til å gjøre det. Herregud autocorrect. Anonymkode: 80e24...49c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå