Gå til innhold

Mistet smakssansen. Korona. Hvor lenge varer det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg holder på å bli sprø - maten smaker overhodet ingen ting! (Jeg vet det finnes verre problemer :) )

Dere som har opplevd det samme - hvor lenge varte det?

Anonymkode: 5cf7a...7eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min har vært borte i rundt fem dager nå. Ikke sikkert det er så lenge i koronasammenheng, men jeg kjenner det begynner å bli nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

every woman skrev (1 time siden):

Min har vært borte i rundt fem dager nå. Ikke sikkert det er så lenge i koronasammenheng, men jeg kjenner det begynner å bli nok. Så slitsomt! God bedring!

Endret av Iia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistet ikke ved corona, men bruker ved kraftig forkjølelse å være helt uten smak og lukt på - det verste varte det i to lange uker 🙄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iia skrev (15 timer siden):

Tusen takk! :) 

Suss80 skrev (14 timer siden):

Mistet ikke ved corona, men bruker ved kraftig forkjølelse å være helt uten smak og lukt på - det verste varte det i to lange uker 🙄

Jeg håper det er tett nese som er årsaken hos meg nå, selv om jeg hadde covid. Aldri har jeg opplevd mer langvarig og kraftig nesetetthet enn denne gangen! Det gir seg bare ikke! Det typiske covidbortfallet av lukt og smak skyldes jo ødeleggelse av celler, mens ved tett nese blir luktcellene blokkert. Jeg krysser fingrene! 

Salamien til lunsj i dag smakte faktisk, så det er håp. Jeg turte knapt å slippe en fjert ute blant folk i går, for jeg ante ikke om det luktet. :icon_lol:

Endret av every woman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fire uker uten smakssans. Dvs, jeg kjenner litt av sterke krydder og kaffe. Vær så snill og kom tilbake. 🥺

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

parmanoia skrev (16 timer siden):

Fire uker uten smakssans. Dvs, jeg kjenner litt av sterke krydder og kaffe. Vær så snill og kom tilbake. 🥺

Oi! Stakkars deg! Håper virkelig den kommer tilbake snart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

every woman skrev (13 minutter siden):

Oi! Stakkars deg! Håper virkelig den kommer tilbake snart. 

Ja… rart det ikke har blitt bittelitt bedre på fire uker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på min 16. måned nå uten smak og lukt..  Det lille jeg noen ganger kan kjenne er lukter og smaker som egentlig ikke finnes, men som kan minne om gammel og veldig veldig søt frukt om jeg skal prøve å beskrive det. Opplever det heldigvis sjelden, for det meste absolutt ingenting. Tar sinktabletter som skal hjelpe for smakssans og lukt-trener med eteriske oljer etter råd fra legene, men hjelper ingenting. 

Noen ganger savner jeg veldig å smake og lukte, men har på et merkelig vis blitt vant til det. Heldigvis spiser man mye med øynene og hjernen vet fortsatt hva jeg liker og ikke, så jeg har heldigvis ikke mistet så mye matglede lenger. Det var verst de første månedene, da synes jeg det var fryktelig trist, men man blir vant på et vis..

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.7.2022 den 20.09):

Jeg holder på å bli sprø - maten smaker overhodet ingen ting! (Jeg vet det finnes verre problemer :) )

Du mistet nok lukt ikke smak. Smaker du fortsatt forskjell på salt, søtt og bittert? Du kan trene opp luktesansen din igjen. Viruset angriper nervecellene som gir oss luktesans. Tenk på det som muskeltap etter for lite trening. Lukt på ulike lukter flere ggr om dagen, minst 5 minutter til sammen, fordelt gjennom dagen. Håper du får tilbake luktesansen 🧡

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.7.2022 den 20.09):

For de aller fleste så kommer den tilbake rundt 3 ukers tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min var borte i ca 4 dager. Mannen har vært uten 5 pr. nå og hele livsgnisten er borte. Får jammen håpe den kommer tilbake snart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Smaker alt (tror jeg) men lukter fortsatt ikke kloakk. 1 år siden covid, det tok minst 2-3 måneder uten noe form for lukt og smak. Så kom det litt og litt. Mangler bare det siste som jeg fint kan være foruten. 

Endret av miamiamia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...