Gå til innhold

Å kaste istedenfor å selge/gi vekk ting

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Huset er fullt av ting og klær fra da barna var små, har esker med ting fra to ulike dødsbo samt alt det andre som samler seg opp gjennom flere års levd liv. Har også flere møbler som kunne blitt flyttet ut av hus.
Mye har affeksjonsverdi, nytteverdi eller kan brukes i sesonger. Sannheten er at egentlig tar alle disse tingene opp hele plassen på loftet og soverommene etter barna.

For et par år siden prøvde jeg egen versjon av Kon Mari-metoden for å rydde der du virkelig må begrunne hvorfor du beholder de ulike tingene, og det fungerte frem til jeg kom til affeksjonsverdi og ting som kan selges. 

Haugen med ting som kan selges ble så stor at det meste jeg har igjen er ting som i grunn kan selges, og jeg ville fått igjen en god del penger. Men for å selge dem må jeg sjekke møbler, vaske klærne, lage annonser og følge opp avtaler om henting og betaling. Det føles overveldende og den energien har jeg ikke. 

Bruktbutikken i området har stengt for leveranser, tror flere enn jeg har gått igjennom sine hus og eiendeler i korona-perioden. Ville det vært så galt å kaste dette? 

Anonymkode: b403d...de6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes firmaer som kjøper dødsbo og lignende. De kan komme og gi deg en pris på hele sulamitten og "take it off your hands". Jeg har sett reklame for denne typen firmaer mange ganger. Sjekk google og søk på "kjøp dødsbo" + kommunenavnet der du bor? Ev bynavnet.

Da slipper du å kaste det, det kan komme til nytte hos noen andre igjen, og du kan også få en slant for det.  

• Liker 3
Gjest Adobyen
Skrevet (endret)

Du trenger ikke å vaske alt, men selge det billig eller gi det bort, og opplyse at tingene trenger vask og reparasjoner. Her er det noen som annonserer «garasjesalg» en lørdags ettermiddag. Da samler de tingene sine utenfor huset eller i garasjen og tar imot folk der.

Endret av Adobyen
Gjest AprilRyan
Skrevet (endret)

Er det noen som samler inn til flyktninger for eksempel? Kanskje du kan gi noe bort der hvis det ser ok ut?

Eventuelt legge det ut og gi det bort?

Da må du jo også sjekke møblene og vaske klærne, men lettere å bli kvitt ting. I hvert fall har jeg opplevd kjappere interesse når jeg gir bort ting. Noe har jeg også gitt bort til flyktninger og da forsvinner det også kjapt ut.

Endret av AprilRyan
AnonymBruker
Skrevet

Her kastes det dessverre en del av samme grunn. Har ikke tid til å vaske, reparere og forholde meg til selgere i stor grad. Har nok vært litt uheldig med ustabile, masete selgere som lager drama og gir skambud. Har ofte resultet i totalt bortkastet tid som jeg kunne brukt på barna. Gjenbruk er også stengt hvor vi bor i sommer, og det er i ferien vi har overskudd til å gjøre dette. Så her har vi leigd en container, og selger kun ting i god stand som er av relativt høy verdi. 

Anonymkode: 8e56d...705

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skoler og korps har loppemarked hver vår.

I Oslo er det loppemarked hver søndag der du kan selge ting på jeg tror det er Olaf Ryes plass på Grünerløkka (om ikke koronaen tok knekken på det, det er noen år siden sist jeg var der). Noen småbyer har loppemarkeder to-tre ganger i året.

Jeg har flere ganger gitt bort til korps-loppemarkeder fra bod og loft. De må være brukbare, men trenger ikke å være tipp-topp, de som henter velger hva de vil ta imot og ikke.

Anonymkode: d6700...185

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke orker styret med å selge så er "gis bort" på Finn utmerket, eller gi det til loppemarked. Flere steder er det gjenbrukshaller tilknyttet avfallsstasjoner der man kan sette ting som fungerer helt fint, så kan folk hente gratis. 

Anonymkode: 36d1c...91e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ting som «kan» selges, blir ikke alltid også solgt innen kort tid. Er sannheten kanskje at det er vondt å bare kaste? Jeg hadde også ting, som skulle selges, til slutt gis bort men jeg ble ikke kvitt det. Var først litt rart å kaste, men da alt var borte, kom den gode følelsen å få mer plass tilbake, kunne puste igjen og får det ut av hodet.

Er det lite verdi eller vil ta lang tid å selge: kast!

Anonymkode: 880d4...86b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du ikke orker styret med å selge så er "gis bort" på Finn utmerket, eller gi det til loppemarked. Flere steder er det gjenbrukshaller tilknyttet avfallsstasjoner der man kan sette ting som fungerer helt fint, så kan folk hente gratis. 

Anonymkode: 36d1c...91e

Min erfaring er at det er like mye styr og idiotiske meldinger på gis bort. 

Anonymkode: b821a...2d7

• Liker 2
Skrevet

Jeg har etter hvert oppdaget at det ofte er de samme menneskene som dukker opp hver gang noe legges ut som gis bort, og at det nok er en del av dem igjen som havner i kategorien "hoarders", så jeg har begynt å kaste ting som egentlig er for fint til å kastes, men som ikke har noen salgsverdi slik jeg ser det. En del ting bør rett og slett ut av sirkulasjon! ;) Evt. spør jeg de jeg kjenner som kan ha bruk for det om de vil ha det først. Ellers plukker avfallsstasjonen her også ut ting de mener kan være brukbare, men de får gjøre som de vil. 

Skrevet

Klær som er hele og rene kan du levere i UFF-containere eller tilsvarende der du bor. Er de brukbare vil de gå direkte til ombruk. Hvis ikke kan de material- eller energigjenvinnes. 

Ødelagt tøy eller ting som du vet at ikke kan gjenbrukes kaster du i restavfall. 

Når det gjelder møbler synes jeg det er ganske tungsolgt på Finn eller Facebook for tiden. Du kan prøve, men hvis det går tregt, kan det være like greit å ta det med til nærmeste avfallsmottak. Organiseringen er litt ulik fra sted til sted, men i mitt område vurderer de ansatte møblene ved mottak. De tar til side møbler eller gjenstander som de mener kan videreselges. 

Skrevet

Slik jeg gjør det:

Prøver å selge først, så prøver jeg å gi det bort hvis det ikke blir solgt. Så gis det til loppemarked dersom jeg fortsatt sitter igjen med tingene, eller det handler om småting. Jeg selger/gir bort bare store ting som jeg tenker at folk kan gidde å søke etter på finn, det er ikke vits å legge ut masse masse smågreier fordi det koster mer enn det smaker. Klær går til loppemarked eller i dunker til UFF, Fretex e.l. 

Hvis du ikke har mulighet til å selge, gi bort eller gi bort til loppemarked, så for guds skyld prøv å kildesorter tingene ved å kjøre det bort til en gjenvinningsstasjon. 

AnonymBruker
Skrevet

I hjemkommunen min har de miljøstasjon med gjenbrukskonteiner. Da sorterer man søppelet etter el-avfall, farlig avfall, tre, metall osv osv, og det som er brukbart, helt og fint kan settes på hyller inni en konteiner som folk kan plukke fra gratis etterpå. Det er en utrolig fin ordning. Jeg kjørte hele ungdomsrommet mitt dit i våres. Det føles ikke helt riktig å regelrett kaste så masse greier rett i søpla. Men prosessen en går gjennom gjør at man etterpå ikke drar i hus hva som helst, og redusert konsum/forbruk vil jo også ha veldig stor betydning for miljøet, lommebok og hjemmefølelsen i framtida.

Anonymkode: 66fd1...a38

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...