Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

eg er ein elev som gjekk ut av vidaregåande i år. eg har søkt høgare utdanning via samordna opptak, og fekk svar tre dagar sidan. 

saksbehandlaren har rekna snittet mitt litt annleis enn kva eg hadde forventa ut i frå den informasjonen eg hatt fått frå min vidaregåande. 

problmet er at eg har tatt privatist eksamen i språk i alle nivåa, eg hadde ikkje språk på ungdomskulen så eg tok nivå 2 i staden for framandspråk på vgs, og så tok eg nivå 3 i staden for eit programfag. mens vinå 1 tok eg frivillig for å forbedre snittet. eg fekk informasjon om at det går fint å ta fag som privatist så lenge ein går på vgs. 

rådgivaren min har sagt til meg fleire gonger at alle desse tre nivåa telle på førstegangsvitnemålet, men at eg må dokumentere 1 og 2 med eit kompetansebevis, sidan dei vil stå kun som bestått på vitnemålet som eg har fått frå vgs. 

saksbehandlaren tok først med nivå 2 og 3 i førstegangsvitnemålet, mens nivå 1 i ordinær kvote. 

dette ga ikkje heilt meinig og eg kom ikkje inn på det studiet som eg ville inn på. 

eg trudde at eg har skjedd ein feil, og prøvde å ringe dei men det er jo sommarferie og ingen svarte meg, så eg måtte sende e-post. men dette vert ikkje noko bedre, det vert derimot mykje verre, fordi saksbehandlaren tok også vekk karaktarene frå nivå 2, og eg fekk plutseleg eit endå lavare snitt. dei grunngjev dette med at nivå 3 dekke 1 + 2. men desse er jo tre forskjellige fag, på den same måten som kjemi 1 og kjemi 2 er ikkje det same. 

eg skjønte ikkje kva som skjedde og eg prøvde å kontakte rådgiveren min, og ho meiner at alle tre nivå skal telle og at ho har fått denne informasjonen frå fylket. 

kva gjer eg no ?eg veit ikkje om det er saksbehandlaren eller skulen min som har tatt feil, dette er ikkje berre ein liten feil, dei har øydelagt livet mitt og eg kjem ikkje inn på medisin pga. dette. hadde eg vist at nivå1 og 2 ikkje bli tatt med i berkninga, så hadde eg aldri tatt dei, då hadde eg heller tatt framandspråk på vgs. 

er det nokon som har opplevd noko liknande? kven sitt ansvar er det når eg har fått feil informasjon, dette er jo ikkje min feil men det går kun utover meg. 

På førehand takk for hjelpa. 

Anonymkode: ffd0f...618

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du har tatt fag som privatist mens du gikk på VGS, skal dette også gjelde som førstegangsvitnemål. Men jeg vet ikke om dette gjelder når du har tatt ekstrafag som du ikke egentlig trenger. Men jeg trodde ikke det skulle gjøre noe, og når rådgiveren din har fått den infoen fra fylket burde det jo være slik. Det jeg tenker du må gjøre er å sende mail til saksbehandler og spørre om du kan få nummeret hans/hennes slik at du kan snakke istedenfor å skrive. Ofte lettere å få klarhet dersom du kan snakke direkte med saksbehandler. 

Dersom du ikke får kontakt med saksbehandler over telefon, ville jeg faktisk vurdert å gå til media hvis jeg var deg for å presse frem et svar fra samordna (men da ville jeg forsikret meg om at jeg faktisk hadde rett først).

• Liker 2
Gjest supernova_87
Skrevet

Hadde du komt inn hvis det hadde blitt regnet rett da? Det er det første jeg ville funnet ut før jeg begynte å bruke energi på dette... 

Livet ditt er ikke over. Du kan søke igjen neste år. Du har godt av litt livserfaring før du begynner på medisin. Og å forbedre norskferdighetene dine. 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Rainstorm said:

Hadde du komt inn hvis det hadde blitt regnet rett da? Det er det første jeg ville funnet ut før jeg begynte å bruke energi på dette... 

Livet ditt er ikke over. Du kan søke igjen neste år. Du har godt av litt livserfaring før du begynner på medisin. Og å forbedre norskferdighetene dine. 

Ja, eg hadde komt inn. det er jo derfor eg synest dette er så urettferdig. 

Gjest supernova_87
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, eg hadde komt inn. det er jo derfor eg synest dette er så urettferdig. 

Lykke til med prosessen! Har du ringt til samordna sentralt? Alle de kan vel ikke ha sommerferie. Og du har noen uker på å finne ut av det. Har du rett så blir det rett. Men om rådgiver har gitt feil informasjon er jo dette bare ufattelig sugent. 

Skrevet

Hei trådstarter.

Jeg flyttet denne tråden til Karriere, arbeidsliv og utdanning så du forhåpentligvis når ut til riktige mottagere som kan svare på problemstillingen din.

Mvh Rhodiola, adm.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.7.2022 den 15.03):

og eg kjem ikkje inn på medisin pga. dette.

Da regner jeg med at det dreier seg om et universitet i Ungarn? Du må jo bare snakke med samordna opptak, og eventuelt sende en skriftlig klage. 

Anonymkode: 8d9de...a8f

AnonymBruker
Skrevet

Man må tydeligvis ta hva rådgivere sier med en klype salt. Jeg opplevde selv å bli meldt opp til eksamen i feil fag på min skole, selv om jeg hadde fylt ut skjemaet riktig. Dette var et fag jeg tok som privatist for å oppfylle kravene til vitnemål. Hadde jeg ikke selv oppdaget feilen, hadde jeg ikke fått eksamen. Aner virkelig ikke hvor jeg hadde vært i dag hvis jeg hadde blitt et år forsinket med vitnemål grunnet en tabbe. Livet ditt er nok ikke ødelagt, selv om det føles sånn nå. Men klart det er nedslående hvis det har blitt gjort en feil med så alvorlige konsekvenser. Håper du finner ut at det raskt.

Anonymkode: f1e15...e3d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hva som er riktig og galt her mtp reglene. Men du spør om det får noen konsekvenser for andre enn deg selv hvis det gjøres feil. Hvis rådgiveren har tatt feil og gitt deg feil informasjon, skjer ingen ting. Hvis saksbehandleren har gjort feil, må du klage. Hvis klagen tas til følge, vil du få studieplass hvis du ville fått studieplass uten denne feilen. 

Anonymkode: 9af1d...394

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror rådgiveren din har sagt feil her, og saksbehandleren har rett. Du kan klage på avgjørelsen/poengberegningen, da må du kontakte studiestedet som har behandlet søknaden din. Men for å være pittelitt frekk så skjønner jeg ikke at du har 6 i norsk så dårlig som du skriver, med masse tegnsettingsfeil og konsekvent fravær av stor bokstav på rett sted. De fleste som kommer inn på medisin på førstegangsvitnemål har nesten bare 6ere, og språket ditt er ikke i nærheten av det. 

Anonymkode: cdf0d...43e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg tror rådgiveren din har sagt feil her, og saksbehandleren har rett. Du kan klage på avgjørelsen/poengberegningen, da må du kontakte studiestedet som har behandlet søknaden din. Men for å være pittelitt frekk så skjønner jeg ikke at du har 6 i norsk så dårlig som du skriver, med masse tegnsettingsfeil og konsekvent fravær av stor bokstav på rett sted. De fleste som kommer inn på medisin på førstegangsvitnemål har nesten bare 6ere, og språket ditt er ikke i nærheten av det. 

Seriøst? Jeg hadde gode nok karakterer til å komme inn på medisin i min tid, men jeg skriver også ofte masse feil når jeg skriver fra mobilen. Skreiv jeg norskstil, så gikk jeg gjennom teksten min med sjekkliste for ting jeg vet jeg ofte skrev feil. Gidder liksom ikke det når jeg skriver til kvinneguiden fra en liten skjerm. Jammen, pleier det å snike seg inn både en og annen autokorrektfeil også, og om ikke jeg har skrudd på automatisk stor forbokstav, så gidder jeg ikke sørge for at alle setninger begynner med stor bokstav heller.

Anonymkode: f0cdf...2ec

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Eg ser at du er veldig god til å mobbe og såre andre folk. Du såg berre på skrivinga i staden for å kommentere sjølve saka. Eg skreiv nok veldig fort og tenkte ikkje så mykje på rettskriving. Eg fekk 6 i norsk, så eg trur dette er eit bevis på at eg er god i norsk. 

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Da regner jeg med at det dreier seg om et universitet i Ungarn? Du må jo bare snakke med samordna opptak, og eventuelt sende en skriftlig klage. 

Anonymkode: 8d9de...a8f

Eg har ikkje søkt i Ungarn, berre i Norge. 

AnonymBruker
Skrevet

Ferie har de nok ikke. Står det i søknaden din hvilket institutt som vurderte søknaden din? (Er ikke nødvendigvis samme skole som du har førstevalget ditt på) jeg hadde prøvd å ringe igjen. Jeg jobbet selv en sommer på opptakskontoret og slutten av juli er jo prime time hvor ingen kan ta ferie. 

Anonymkode: 94a45...5d2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Står det ikke på samordna opptak sin nettside hva som er riktig? Generell informasjon skal ikke være vanskelig å finne. 

Om rådgiveren din fikk info fra fylket kan du høre om å få nummeret dit. Ellers ville jeg kontaktet samordna opptak. 

Anonymkode: 848ca...873

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om saksbehandleren har gjort feil, så skal de endre på det, og da vil du få skoleplass.

Når det gjelder rådgiveren din på skolen, så tar de erfaringsmessig mye feil, dessverre. Da jeg gikk 2.vgs for ca 11 år siden, så ville jeg ta R1 matematikk i stedet for 2P. Fikk beskjed av rådgiver på skolen at det ikke var mulig å ta R1 om jeg hadde 1P i bunn - det var krav om 1T sa hun. Det viste seg jo å bare være piss, men dessverre skjønte ikke jeg det før jeg nesten var ferdig med VG3, og måtte derfor bruke et ekstra år på å ta R1/R2 som privatist etterpå.

Anonymkode: 2d9d6...36c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Klag til SO! Dette skjedde med min bror, helt annen sak, men likevel lik med at poengene ble helt feil. Han havnet langt ned på ventelisten men endte opp med å komme inn etter klagen.

Anonymkode: 8c9b8...064

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...