Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan skal man vaske brillene sine for å unngå at de blir oppripet eller på annet vis ødelagt?

Er på hyttetur med en større gruppe, og det viser seg at alle har ulik oppfatning om hva som er korrekt vask av briller. Noen sier at man skal skylle brillene før man gnir på såpe, andre sier gni med såpe først. Noen sier at man skal bruke varmt vann, andre sier bruk lunkent/kaldt vann. En sier bruk oppvaskmiddel, en sier håndsåpe, og en tredje sier ikke bruk såpe kun vann. En sier tørk med kopphåndkle, en annen sier bruk tørkepapir, og en tredje sier at brillene ikke skal tørkes men kun lufttørke.

Ingen av oss har lik oppfatning av hva som er korrekt fremgangsmåte.

En av oss sendte derfor avgårde mail til seks forskjellige optikere, i håp om å få tydelig beskjed om hva som er korrekt. Men han fikk seks forskjellige svar som motstrider hverandre … 

Så hva er egentlig korrekt måte å vaske brillene sine på for å unngå at de ripes opp? 

Anonymkode: 3f87c...c80

Fortsetter under...

Du vasker dem med litt zalo og vann, gnir forsiktig over med fingrene, og tørker dem med en vanlig brilleklut. Sånn pusseklut til briller som man får når man kjøper briller. Den riper ikke opp noe, er skånsom mot glassene.

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker

Pusser brillene med brilleklut x antall ganger om dagen. bruker brillespray på brilleklut 2-3 ganger i uka og tørker over brillene med den. Om det er korrekt eller ikke aner jeg ikke. Ikke gått ut over brillene mine iallefall.

Anonymkode: e597f...8b6

Jeg har ikke spray, men bruker gjerne sånne våtservietter som er beregnet på briller og tørker med brilleklut. Kluten bruker jeg ganske ofte. Våtserviett kanskje et par-tre ganger i uka.

Jeg er i førtiårene og har brukt briller fra ungdomsskoletiden. I mange år brukte jeg zalo og tørkepapir. Det gikk bra, det også. Eneste gangen jeg har ødelagt brilleglass var på den tiden microfiber var noe nytt og moderne, og jeg pusset brilleglassene mine med en microfiberklut beregnet på kjøkkenbruk, og som ripet opp glassene. Merket det ikke etter første eller andre gangs pussing, men etterhvert ble det veldig synlig. 

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

En av oss sendte derfor avgårde mail til seks forskjellige optikere, i håp om å få tydelig beskjed om hva som er korrekt. Men han fikk seks forskjellige svar som motstrider hverandre … 

Anonymkode: 3f87c...c80

At han fikk seks motstridende svar høres usannsynlig ut. Kan du liste opp svarene? 

• Liker 3
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Bruker alltid spray som jeg kjøper hos optiker. Bruker klut for glass til å tørke av med, ev den som følger med når man kjøpe brillene.

Anonymkode: 397dc...21b

Enig i denne, og kan ikke skjønne at optikerne sier noe annet (fem andre ting?), og heller ikke at du tror du skal få frem noe enighet her inne, hvis seks forskjellige optikere sier forskjellig, og alle dine venner med? Hvorfor vil du høre mer på meg ts?

Anonymkode: 54e0a...40b

Gjest Albbas
22 hours ago, AnonymBruker said:

Det finnes nok mer enn én metode som fungerer bra, så å forvente samme svar fra seks optikere er litt optimistisk. 

Jeg bruker håndsåpe og lunkent vann når jeg ikke har tilgang på brilleservietter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...