AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #1 Skrevet 21. juli 2022 I min oppvekst kunne jeg våkne på natta av høylytt krangling. Jeg låg i senga og var redd og anspent. Som voksen får jeg panikkfølelse om noen roper til hverandre. Spesielt hvis jeg ikke er innsamle rom og ser hva som skjer. I natt bråvåknet jeg av sint roping utenfor soveromsvinduet. Det var naboen som kjeftet og ropte på hunden sin. Jeg fikk sterke reaksjoner i kroppen som sterk angst og heiv etter pusten. Det sitter i enda. Kan det være traume fra barndommen? Som henger i? Eller er vi bare ulike i forhold til hvor vár vi er på bråk? Ellers tåler jeg høye lyder og støy. Men det er høglytt krangling som gir meg denne reaksjonen. Om naboen har fest og spiller høy musikk, ler og koser seg bryr jeg meg ikke. håper noen kan svare Anonymkode: 55a21...807 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #3 Skrevet 21. juli 2022 Kan være traume ja Anonymkode: 1b7b5...fb2 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #4 Skrevet 21. juli 2022 Jeg har det også sånn. Vokst opp i et hjem med mye kjefting og brøling fra pappa. Reagerer med panikk hvis jeg for eksempel hører svigerfar kjefte på pcen som ikke virker, eller mannen min banner fordi han slår seg. Selv om jeg VET at det ikke angår meg. Anonymkode: 7977a...7e9 1 3
Gjest ti10 Skrevet 21. juli 2022 #5 Skrevet 21. juli 2022 Kan sikkert være både og, men det er nok flere som hadde reagert sterkt på å bli vekket på den måten, uansett om de har traumer fra barndommen eller ikke.
Gjest supernova_87 Skrevet 21. juli 2022 #6 Skrevet 21. juli 2022 Det høres ut som du er skadet fra barndommen ja. Har det litt på samme måte. Om noen hever stemmen blir jeg kjemperedd.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #7 Skrevet 21. juli 2022 Rainstorm skrev (49 minutter siden): Det høres ut som du er skadet fra barndommen ja. Har det litt på samme måte. Om noen hever stemmen blir jeg kjemperedd. Jeg tåler at folk hever stemmen hvis jeg ser hva som skjer. Men å våkne av roping og kjefting setter meg helt i panikk. For jeg vet jo ikke hva som skjer. Anonymkode: 55a21...807 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #8 Skrevet 21. juli 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Jeg har det også sånn. Vokst opp i et hjem med mye kjefting og brøling fra pappa. Reagerer med panikk hvis jeg for eksempel hører svigerfar kjefte på pcen som ikke virker, eller mannen min banner fordi han slår seg. Selv om jeg VET at det ikke angår meg. Anonymkode: 7977a...7e9 Det er mest sinne og der folk mister kontrollen jeg blir redd. Anonymkode: 55a21...807 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #9 Skrevet 21. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): I min oppvekst kunne jeg våkne på natta av høylytt krangling. Jeg låg i senga og var redd og anspent. Som voksen får jeg panikkfølelse om noen roper til hverandre. Spesielt hvis jeg ikke er innsamle rom og ser hva som skjer. I natt bråvåknet jeg av sint roping utenfor soveromsvinduet. Det var naboen som kjeftet og ropte på hunden sin. Jeg fikk sterke reaksjoner i kroppen som sterk angst og heiv etter pusten. Det sitter i enda. Kan det være traume fra barndommen? Som henger i? Eller er vi bare ulike i forhold til hvor vár vi er på bråk? Ellers tåler jeg høye lyder og støy. Men det er høglytt krangling som gir meg denne reaksjonen. Om naboen har fest og spiller høy musikk, ler og koser seg bryr jeg meg ikke. håper noen kan svare Anonymkode: 55a21...807 Jeg har ptsd og får flashbacks , mareritt og "på vakt" mot høye lyder. Ikke alle , bare noen få lyder jeg forbinder med barndommen, traumer. Kan det være noe der? Anonymkode: e7dfe...1d9 1
Baktus2024 Skrevet 21. juli 2022 #10 Skrevet 21. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): I min oppvekst kunne jeg våkne på natta av høylytt krangling. Jeg låg i senga og var redd og anspent. Som voksen får jeg panikkfølelse om noen roper til hverandre. Spesielt hvis jeg ikke er innsamle rom og ser hva som skjer. I natt bråvåknet jeg av sint roping utenfor soveromsvinduet. Det var naboen som kjeftet og ropte på hunden sin. Jeg fikk sterke reaksjoner i kroppen som sterk angst og heiv etter pusten. Det sitter i enda. Kan det være traume fra barndommen? Som henger i? Eller er vi bare ulike i forhold til hvor vár vi er på bråk? Ellers tåler jeg høye lyder og støy. Men det er høglytt krangling som gir meg denne reaksjonen. Om naboen har fest og spiller høy musikk, ler og koser seg bryr jeg meg ikke. håper noen kan svare Anonymkode: 55a21...807 Du får høre med en psykolog om du er blitt konfliktsky , mitt beste råd ,
Gjest supernova_87 Skrevet 21. juli 2022 #11 Skrevet 21. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg tåler at folk hever stemmen hvis jeg ser hva som skjer. Men å våkne av roping og kjefting setter meg helt i panikk. For jeg vet jo ikke hva som skjer. Anonymkode: 55a21...807 Ja, jeg sa at hvordan jeg har det. Det har med hva jeg har opplevd. Hva vi reagerer på avhenger som du sier av hva såret vi bærer med oss består av.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #12 Skrevet 21. juli 2022 På godt og vondt har kroppen vår det som kalles " kroppsminne " En situasjon som egentlig ikke har med den faktiske hendelsen å gjøre, kan trigge opplevelsen som skjedde. Det kan være, lyd,lukt,smak, syn av en lignende ting fra hendelsen, musikk, bilder etc... Det føles nesten som når man våkner av mareritt, og har en forferdelig følelse. Da tar det litt tid å få vekk følelsen gjennom å omstille hjernen. Hjernen i seg selv vet ikke hva som er reelt bestandig disse korte frekvensene det tar å registrere " minnet" - og nervesystemet reagerer med flukt,frys eller angrip. Anonymkode: 8fffb...34f 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #13 Skrevet 21. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): I min oppvekst kunne jeg våkne på natta av høylytt krangling. Jeg låg i senga og var redd og anspent. Som voksen får jeg panikkfølelse om noen roper til hverandre. Spesielt hvis jeg ikke er innsamle rom og ser hva som skjer. I natt bråvåknet jeg av sint roping utenfor soveromsvinduet. Det var naboen som kjeftet og ropte på hunden sin. Jeg fikk sterke reaksjoner i kroppen som sterk angst og heiv etter pusten. Det sitter i enda. Kan det være traume fra barndommen? Som henger i? Eller er vi bare ulike i forhold til hvor vár vi er på bråk? Ellers tåler jeg høye lyder og støy. Men det er høglytt krangling som gir meg denne reaksjonen. Om naboen har fest og spiller høy musikk, ler og koser seg bryr jeg meg ikke. håper noen kan svare Anonymkode: 55a21...807 Ingen liker krangling og roping..... Anonymkode: 90d32...94f
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #14 Skrevet 21. juli 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Ingen liker krangling og roping..... Anonymkode: 90d32...94f Nei ingen liker det. Men ikke alle får angst av det Anonymkode: 55a21...807 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #15 Skrevet 21. juli 2022 Jeg fikk traumebehandling ❤️ Anonymkode: 3d417...e39 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #16 Skrevet 21. juli 2022 Uansett så er det meget spesielt å stå og rope til hunden sin ute midt på natta når naboer sover. Anonymkode: 8f665...371 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #17 Skrevet 21. juli 2022 Jeg har det på samme måten, men har aldri opplevd traumer i forhold til krangling og kjeftbruk, jeg liker bare ikke at folk krangler og er uvenner. Anonymkode: 32175...64d
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #18 Skrevet 21. juli 2022 25 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har det på samme måten, men har aldri opplevd traumer i forhold til krangling og kjeftbruk, jeg liker bare ikke at folk krangler og er uvenner. Anonymkode: 32175...64d Å få panikk slik som ts forteller om, med tydelige fysiske reaksjoner ved lyden av krangling og kjefting, er noen hakk verre enn å ikke like krangling. Anonymkode: 05a68...3e7
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #19 Skrevet 21. juli 2022 Du våknet brått av søvn til noe som minnet deg om situasjoner i barndommen når du ble redd. Jeg synes reaksjonen din høres helt naturlig ut. Det trenger ikke å være sykdom. Antagelig trenger du ikke behandling fordi dette sannsynligvis plage deg lite da det er noe som vil skje svært, svært sjelden. Hva tror du selv? Anonymkode: 3c583...626
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #20 Skrevet 21. juli 2022 Jeg er også oppvokst med mye høylytt krangling (og fyll), og jeg får sterke reaksjoner hvis samboeren min hever stemmen, også hvis det ikke er rettet mot meg. Jeg takler ikke engang å se på debatten på NRK fordi jeg blir så stressa av intense diskusjoner og jeg oppfatter de som aggressive (selv om jeg vet at de ikke er det). Jeg har PTSD fra barndomstraumer. Anonymkode: 1219b...345
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå