AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #1 Skrevet 21. juli 2022 Er på hyttetur med et vennepar av oss, og vi har jevngamle unger på 2 år. Nå når vi er så tett oppi de, får jeg et veldig innblikk i deres usunne kosthold. Foreldrene er meget overvektig, men det er jo deres sak, jeg er bare bekymret for at de skal overføre dette til ungen. Porsjonene de forventer at barnet skal spise er større enn mine. Etter frokost kan moren komme med litt snacks for det ble spist for lite frokost (ungen spiste en yoghurt og nesten 2 skiver). Før de fleste måltid er det ventesnacks, som er kjeks eller chips. Er det på noen måte mulig å ta dette opp på en grei måte, eller er det dømt til å bli dårlig stemning? Anonymkode: b4b2c...a10 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #2 Skrevet 21. juli 2022 Ville sagt noe, ihvertfall det med størrelse på porsjoner. Mange foreldre som ikke klarer å forstå at et barn trenger små porsjoner. Kan ikke du tilberede maten og legge klar på fatet til de to små? Anonymkode: 67cc4...d87 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #3 Skrevet 21. juli 2022 Ville ikke sagt noe. Vi har barn som har vært veldig småspiste frem til de har vært 9-10 år. Jeg så med store øyne når andre barn matet barna sine med porsjoner som var mist 3 ganger så mye som mine spiste. Vi har også vært på ferie med noen venner (de er ikke overvektige, men barnet var det frem til hun var 7-8). Barnet spiste og spiste- og hun fikk også gjerne en banan rett før middag. De prøvde å gi det til våre barn, men vi måtte si at det måtte de la være- for da ville ikke våre barn spise noe til middag. Appetitten var bare veldig forskjellig- og jeg mener det hadde vært feil fra oss begge dersom en av partene hadde kritisert kostholdet til barna. Anonymkode: 45577...ce5 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #4 Skrevet 21. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er på hyttetur med et vennepar av oss, og vi har jevngamle unger på 2 år. Nå når vi er så tett oppi de, får jeg et veldig innblikk i deres usunne kosthold. Foreldrene er meget overvektig, men det er jo deres sak, jeg er bare bekymret for at de skal overføre dette til ungen. Porsjonene de forventer at barnet skal spise er større enn mine. Etter frokost kan moren komme med litt snacks for det ble spist for lite frokost (ungen spiste en yoghurt og nesten 2 skiver). Før de fleste måltid er det ventesnacks, som er kjeks eller chips. Er det på noen måte mulig å ta dette opp på en grei måte, eller er det dømt til å bli dårlig stemning? Anonymkode: b4b2c...a10 Vel, de ser jo hvor mye dere spiser også? Du kan jo feks si at (om du vil blande deg inn), hva potetgull nå, men det er jo ikke lørdag? Osv. Vet ikke jeg. Spørs om du har lyst å bli uvenner med dem? Det er ikke ditt ansvar. Men du kan jo ta det opp om du tenker det ikke lager dårlig stemning. Anonymkode: 53b38...85a 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #5 Skrevet 21. juli 2022 Voldsomt mange folk på KG som er på hyttetur med familie/venners tjukke foreldre og barn - som lurer på om de skal si ifra? Anonymkode: d47a8...029 14 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #6 Skrevet 21. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det på noen måte mulig å ta dette opp på en grei måte, eller er det dømt til å bli dårlig stemning Jeg tenker at det alltid vil bli dårlig stemning om man skal prøve å lære opp andre foreldre. Det var en kjærring her i nabolaget som skulle foretelle meg hvor mye min sønn skulle være ute i gata å leke. Vi gjør som vi vil. Men du kjenner dine venner, kansje dere kan ha en fin samtale om spisevaner om dere er vant til å prate sammen om utfordringer dere har. Du kjenner din veninne best. Anonymkode: 53b38...85a 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #7 Skrevet 21. juli 2022 Sønnen min har alltid spist 3 ganger så mye som de fleste kameratene, men må ha høy forbrenning for alltid vært normalvektig. Han er 12 år nå og det er det samme nå. Mine to andre barn spiser mye mindre, de er også normalvektige (og det er vi foreldre også) Siden disse foreldrene er overvektige tenker jeg at barna har større risiko for å få problemer med vekta. Ofte er typen mat viktigere enn mengden. I hvert fall om man har stor appetitt. Men, ville ikke sagt ifra. Vaner er vonde å vende og tror ikke det vil ha effekt bortsatt for dårlig stemning. Anonymkode: 680c9...a06 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #8 Skrevet 21. juli 2022 De fleste av oss koser seg litt ekstra i ferien, og derfor synes jeg det er feil tidspunkt å ta det opp. Du kan alltids sende de ett par stikk, f.eks. «Mat nå igjen, hun åt jo nettopp? 😅», men jeg tror det skaper dårlig stemning ja… Anonymkode: 13377...569 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #9 Skrevet 21. juli 2022 Hadde sagt "så mye forsyner man seg ikke, man kan forsyne seg flere ganger, det skal være nok til alle sammen" "Snacks nå? Skal vi ikke ha dette til kvelden/lørdag?" Eller "snacks nå? vi skal jo begynne på maten straks" "det er hyggelig at vi skal kose oss, men jeg føler jeg har spist i hele dag. Kan vi ikke gå en tur?" Anonymkode: 90cf8...d34 1
kraftwerk Skrevet 21. juli 2022 #10 Skrevet 21. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er på hyttetur med et vennepar av oss, og vi har jevngamle unger på 2 år. Nå når vi er så tett oppi de, får jeg et veldig innblikk i deres usunne kosthold. Foreldrene er meget overvektig, men det er jo deres sak, jeg er bare bekymret for at de skal overføre dette til ungen. Porsjonene de forventer at barnet skal spise er større enn mine. Etter frokost kan moren komme med litt snacks for det ble spist for lite frokost (ungen spiste en yoghurt og nesten 2 skiver). Før de fleste måltid er det ventesnacks, som er kjeks eller chips. Er det på noen måte mulig å ta dette opp på en grei måte, eller er det dømt til å bli dårlig stemning? Anonymkode: b4b2c...a10 Er dette sant? Uff, uansvarlig oppførsel. Er enig med andre her, man koser seg som regel litt ekstra når det er ferie, men voksne mennesker med barn overfører fedme til barna når de drar frem kjeks, potetgull og godis på alle tider av døgnet - da skal jo barna også ha. Jeg er ikke fan av "ja/nei" mat, all mat kan man spise, men man må tenke over mengden og hvor ofte man spiser det. Veldig synd hvis disse foreldrene er så overvektige, og øser på med mat til sønnen sin. Man forsyner seg selv, og forsyner seg heller flere ganger. Hvordan type mat lager dere sammen når dere er på hytta da? Mye grønnsaker og salat også? 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #11 Skrevet 21. juli 2022 Man teller ikke maten I folk. Anonymkode: 29bb4...cc4 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #12 Skrevet 21. juli 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Vel, de ser jo hvor mye dere spiser også? Du kan jo feks si at (om du vil blande deg inn), hva potetgull nå, men det er jo ikke lørdag? Osv. Vet ikke jeg. Spørs om du har lyst å bli uvenner med dem? Det er ikke ditt ansvar. Men du kan jo ta det opp om du tenker det ikke lager dårlig stemning. Anonymkode: 53b38...85a Hvis TS har lyst til å bli uvenner er i hvertfall det en god måte å starte. Anonymkode: 9486c...af5 6
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #13 Skrevet 21. juli 2022 Jeg ville kanskje bare tydeliggjort mine egne vaner. Vært opptatt av å vise hvordan mine barn spiser og hva de spiser. For min del er det et helsike dette med mat. Mitt barn spiser ikke så mye i forhold til andres barn, men er overvektig. Til alle tider skal alle kose seg litt. Vafler til kvelds, is på stranda. Smågodt i hytt og pine. Men min datter er tjukk! Hun KAN IKKE SPISE SÅ MYE! Men andres barn kan tydeligvis det.. Jeg har begynt å ta vekk måltider nå i ferien, fordi det blir så forferdelig mye søtsaker på henne 😞 Anonymkode: ddef6...d6a 1 2
audifreak1997 Skrevet 21. juli 2022 #14 Skrevet 21. juli 2022 Når barna er så små er det viktig at dem spiser for å bli mett, du kan finne en situasjon der du ber dem om å smøre en halv skive eller gi dem en halv porsjon av gangen slik at dem ikke overspiser. Ernæring er ikke akuratt det man har lyst til å ta opp med foreldrene, men hvis dere kommer inn på temaet så prat i vei om det.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #15 Skrevet 21. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis TS har lyst til å bli uvenner er i hvertfall det en god måte å starte. Anonymkode: 9486c...af5 Ja, er enig i det. Det er sjeldent godt mottatt når man blander seg inn. Anonymkode: 53b38...85a
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #16 Skrevet 21. juli 2022 Hva skjer med å bry seg så veldig om dårlige valg andre tar? Er dere helt feilfrie selv? Skal her liksom begynne å bry meg fordi folk snuser, kjører dieselbil eller tar seg ett glass vin? Helt merkelige problemstillinger! Anonymkode: ab712...0fe 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #17 Skrevet 21. juli 2022 Herlighet så glad jeg er for at de nærmeste vi reiser med kan være chill og steke en pizza, spise is og slappe av på ferie. Lager sunn middsg og måltider resten av året. Var så ekstremt msnge tråder her inne om andre sine barn i det siste! Pass på dere selv. Og ja jeg er hønemor men det er grenser for hva dere skal blande dere i alltid.. Anonymkode: 7233b...c1b 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #18 Skrevet 21. juli 2022 Jeg ville nok ikke sagt noe, men hadde ikke latt dem overføre slike vaner til mine barn. Vi reiser også en del med to vennepar som spiser mye junk, men de er ikke overvektige da. Lar likevel ikke mine barn få sjokolade til frokost og søt kjeks til alle mellommåltider. Prøver heller å være litt i forkjøpet og kutte opp frukt og grønnsaker som snacks. Feriekos for oss er at vi er mye på tur, og da får de den isen eller bollen de ber om. Men vi serverer ikke godteri hjemme hver dag. Anonymkode: b2134...574 1
milletrille2 Skrevet 21. juli 2022 #19 Skrevet 21. juli 2022 Dette er nesten umulig å ta opp uten at det blir dårlig stemning og slår feil ut, dessverre. Men jeg ville gått foran som et godt eksempel og servert masse frukt og grønt osv. Men skjønner deg 100%, så frustrerende når det er barn i bildet, og jeg hadde kokt over innvendig! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå