Gå til innhold

Barnehagen truer mitt 5 åring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg har en 5 åring gutt , jeg opplever at han startet å skylde på andre og lyver på både  jeg og barnehagen. Det som skjedd at barnehagen truer han om han gjør minste feil med (( vi skal si det til mama) om han venter ikke i kø da vi sier til mama , om du sitter ikke rolig vi skal si til mama, det skjer hverdag og hvergang han gjør noe de liker ikke . jeg føler at barna mitt truet med sin foreldre, mitt spørsmål , er det lov å bruke en sånn metode med barna???

Et spørsmål til , har barnehagen lov å bestemme hvilke type klær barn kan ha på seg ? Mener jeg kan de bestemme at barna for ikke lov å ha på seg spider man eller captin amerika klær ? 
 Jeg håper at jeg får svar fra barnehagelærer eller pedagogikk .

Anonymkode: 7ab0c...84d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å komme med trusler eller å prøve å ro seg unna å måtte løse problemet selv og i stedet si at de vil fortelle det til mor, er dårlig pedagogikk.

Nei, de kan ikke nekte barn å gå med Spiderman-klær. Men det er f.eks. vanlig at  barnehager oppfordrer barn til ikke å ha på skumle masker eller ta med lekesverd på karneval. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hei, jeg har en 5 åring gutt , jeg opplever at han startet å skylde på andre og lyver på både  jeg og barnehagen. Det som skjedd at barnehagen truer han om han gjør minste feil med (( vi skal si det til mama) om han venter ikke i kø da vi sier til mama , om du sitter ikke rolig vi skal si til mama, det skjer hverdag og hvergang han gjør noe de liker ikke . jeg føler at barna mitt truet med sin foreldre, mitt spørsmål , er det lov å bruke en sånn metode med barna???

Et spørsmål til , har barnehagen lov å bestemme hvilke type klær barn kan ha på seg ? Mener jeg kan de bestemme at barna for ikke lov å ha på seg spider man eller captin amerika klær ? 

hmm høres lite pedagogidk ut. Merkelig av barnehageansatte som skal kunne slikt. Det med klær. Nei de kan ikke nekte unger å gå med slike klær. Min gutt sendes i klær med spiderman, the avengers, supermario, alt mulig. Ingen sier noe på det

AnonymBruker
Skrevet

Å true med en av foreldrene eller andre voksne er ikke bra. Da lærer barn frykt mot den forelderen som blir truet med. 
De voksne i barnehagen skal håndtere situasjoner som oppstår i barnehagen og ha kompetanse på det. 
Ang klær så forventer vi at barnet har riktig klær i forhold til vær. Støvler, regnklær, vinterklær, votter. 
Å være ute i flere timer å leke er hverdagen for barna. Har de trange sko eller mangler votter/ lue når det er kaldt ødelegger dette leken for barnet ditt. 
Dette er vi svært nøye på. 
Når det gjelder innendørs klær så ønsker vi at barna skal ha klær som er lett å bevege seg i. Da tenker vi først og fremst på de aller minste som krabber på gulvet. Da er ikke ei stram dongeribukse og bleie gode klær å bevege seg i. 
Om de har rød eller blå genser, spiderman eller prinsesse på genseren har ingen betydning. 
hilsen barnehage ansatt 

Anonymkode: 4c2e6...bf7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

helt greit, barn skal oppføre seg, han virker svært vanskelig

Anonymkode: d58d0...878

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig skal barnehagen fortelle foreldrene om hvilken oppførsel som er akseptabel i barnehagen og hvordan oppførselen til barna avviker fra det. Det kalles samarbeid. Oppdragelsen skal skje hjemme og barnehagen skal hjelpe med å forsterke god oppførsel i barnehagetiden. 

Anonymkode: bc572...3ad

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Steinerbarnehager har regler om ikke klær med spiderman-trykk (og Disney- og lignende). Jeg tror det er forskjellig hvordan det overholdes både av barnehagen og av foreldre. 
I steinerbarnehager er det også mer tilfeldig bruk av pedagogikk er mitt inntrykk, mer personavhengig. 
Å true med å sladre til mamma er dårlig pedagogikk.

Anonymkode: f0e6c...47a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig skal barnehagen fortelle foreldrene om hvilken oppførsel som er akseptabel i barnehagen og hvordan oppførselen til barna avviker fra det. Det kalles samarbeid. Oppdragelsen skal skje hjemme og barnehagen skal hjelpe med å forsterke god oppførsel i barnehagetiden. 

Anonymkode: bc572...3ad

Ja, barnehagen og hjemmet må samarbeide, og de ansatte må fortelle foreldrene hvordan barnet deres er i barnehagen. Men det er ikke det som er problemet her. De ansatte vet tydeligvis ikke hvordan de skal håndtere oppførselen til gutten og kommer derfor med trusler om å fortelle alt mulig til mor. Skremselspedagogikk er ikke god pedagogikk!

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det ungen selv som forteller st de voksne i barnehagen sier at de skal fortelle mamma, eller er det barnehagen som sier det? 

min 5-åring lyver så det renner for tiden. Så viktig forskjell spør du meg 😊

Anonymkode: 30855...892

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

At barnehage ansatte sier til barnet at foreldre hjem får vite om dårlig oppførsel er ikke å true etter min mening, det er samarbeid og at barnet skal forstå at foreldre får vite hvordan det oppfører seg i bhg. 

Jeg har sett barnehagebarn løpe rundt i syntetiske kostymer i feil størrelse, både når det har vært minus 30 og pluss 30. så klart barnehagen har noe de skulle ha sagt når det gjelder klær: primært er bhg sitt fokus på at klærne skal være praktisk. En kostyme er ikke særlig praktisk. ( Det er forøvrig ikke å regne som praktiske «bruksklær» heller, det er jo en (syntetisk) - kostyme). 

• Liker 1
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (7 timer siden):

At barnehage ansatte sier til barnet at foreldre hjem får vite om dårlig oppførsel er ikke å true etter min mening, det er samarbeid og at barnet skal forstå at foreldre får vite hvordan det oppfører seg i bhg. 

Jeg har sett barnehagebarn løpe rundt i syntetiske kostymer i feil størrelse, både når det har vært minus 30 og pluss 30. så klart barnehagen har noe de skulle ha sagt når det gjelder klær: primært er bhg sitt fokus på at klærne skal være praktisk. En kostyme er ikke særlig praktisk. ( Det er forøvrig ikke å regne som praktiske «bruksklær» heller, det er jo en (syntetisk) - kostyme). 

jo det er det. Det er barnslug til og med. man høres ut som den sure ungen som jeg sier det til mamma 

Skrevet
Maleficenta skrev (56 minutter siden):

jo det er det. Det er barnslug til og med. man høres ut som den sure ungen som jeg sier det til mamma 

Det kommer vel an på hvordan det formidles?  Å si at det er barnslig (antar det er hva du mener) - hva med når lærere informerer elever om at de vil kontakte foreldrene fordi eleven har gjort noe som krever at foreldre må kontaktes? Er det også barnslig? 

Gjest Crimson123
Skrevet

Jeg ville tatt dette opp med styrer, det er ikke greit å true barn.

Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (33 minutter siden):

Det kommer vel an på hvordan det formidles?  Å si at det er barnslig (antar det er hva du mener) - hva med når lærere informerer elever om at de vil kontakte foreldrene fordi eleven har gjort noe som krever at foreldre må kontaktes? Er det også barnslig? 

nei men det blir ikke det samne som ts skisserer. Her er scenarioet slik omtrent. om du ikke gjør slik og sånn så sier vi det til moren din. Da blir det trussel

Skrevet (endret)
Maleficenta skrev (10 minutter siden):

nei men det blir ikke det samne som ts skisserer. Her er scenarioet slik omtrent. om du ikke gjør slik og sånn så sier vi det til moren din. Da blir det trussel

Jeg måtte gå tilbake å lese en gang til. Ja jeg er enig i at hvis de sier det for små ting som at han ikke står i kø bra nok eller sitter stille under spisetider osv, så blir det feil. Spørsmålet er i så fall hvordan TS vet dette? Er det fordi barnet sier det? Kan det være nyanser her?

Det finnes så klart dårlige barnehager og enkelte plasser med ukultur blant barnehageansatte akkurat som på andre arbeidsplasser.

Min personlige erfaring er dog at stort sett er barnehageansatte undervurdert og ufortjent «utskjelt» gruppe, som ofte har gode tanker og løsninger bak handlingsmønsteret sitt. Så jeg forsøker vel kanskje å utforske om det kan finnes noen årsak til at de bruker denne metoden.

Når det gjelder klær hadde min eldste en venn i barnehagen som alltid gikk rundt i disse syntetiske kostymene. Det var trist å se, for når andre barna kom med tynn ull om vinteren og lette sommerklær om sommeren, gikk dette barnet altså rundt i den samme slitte, skitne alt for store kostymen. Så at barnehageansatte gir tilbakemelding på hva slags tøy barn skal bruke er bra tenker jeg. Og normalt. Vi har jo også fått beskjed om at nå må X ha med vintertøy o.l. Det er en del av jobben deres å tilse at barna har rett tøy. 

TS spør om de har «lov» til dette, da fortolker jeg det sånn at hun kanskje er litt mistenksom/misfornøyd med dem.

Via å forsøke å normalisere det hun beskriver var min tanke at hun lettere kan forstå hvorfor de sier som de gjør og dermed ha lettere for en god dialog med dem. For det vil vel være uansett nøkkelordet her: dialog :) 

Endret av Raven.Writingdesk
AnonymBruker
Skrevet

Tja. Er du sikker på at barnet forteller hele sannheten? Små barn kan faktisk lyve ganske mye eller overdrive sterkt. 
Kan du ikke spørre de ansatte? 

De ansatte bør ikke true med å fortelle alt til mamma. MEN, i tilfeller der barnet har gjort noe som ikke er bra, så kan man snakke rolig med barnet og forberede barnet på at dette må vi faktisk snakke med mamma om når hun kommer. Barnehage og hjem skal samarbeide. 

Har aldri hørt om at det ikke er lov med klær med superhelter ol på. Men det kan jo være egne regler i deres barnehage. Snakk med dem og spør om dette. 

Anonymkode: dae99...eaf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Små barn lyver og kan si mye rart for å få sympati fra sine foreldre. Det veit jeg alt om siden jeg har to som faktisk prøver på dette tid til annen 😅

Anonymkode: bfa22...de3

Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (39 minutter siden):

Jeg måtte gå tilbake å lese en gang til. Ja jeg er enig i at hvis de sier det for små ting som at han ikke står i kø bra nok eller sitter stille under spisetider osv, så blir det feil. Spørsmålet er i så fall hvordan TS vet dette? Er det fordi barnet sier det? Kan det være nyanser her?

Det finnes så klart dårlige barnehager og enkelte plasser med ukultur blant barnehageansatte akkurat som på andre arbeidsplasser.

Min personlige erfaring er dog at stort sett er barnehageansatte undervurdert og ufortjent «utskjelt» gruppe, som ofte har gode tanker og løsninger bak handlingsmønsteret sitt. Så jeg forsøker vel kanskje å utforske om det kan finnes noen årsak til at de bruker denne metoden.

Når det gjelder klær hadde min eldste en venn i barnehagen som alltid gikk rundt i disse syntetiske kostymene. Det var trist å se, for når andre barna kom med tynn ull om vinteren og lette sommerklær om sommeren, gikk dette barnet altså rundt i den samme slitte, skitne alt for store kostymen. Så at barnehageansatte gir tilbakemelding på hva slags tøy barn skal bruke er bra tenker jeg. Og normalt. Vi har jo også fått beskjed om at nå må X ha med vintertøy o.l. Det er en del av jobben deres å tilse at barna har rett tøy. 

TS spør om de har «lov» til dette, da fortolker jeg det sånn at hun kanskje er litt mistenksom/misfornøyd med dem.

Via å forsøke å normalisere det hun beskriver var min tanke at hun lettere kan forstå hvorfor de sier som de gjør og dermed ha lettere for en god dialog med dem. For det vil vel være uansett nøkkelordet her: dialog :) 

her vsr jo da problemet at ungen ikke hadde passende klær for været samt ikke fikk rene klær. Det blir jo omsorgssvikt og noe helt annet enn at han har genser med spidermantrykk på.

Skrevet
Maleficenta skrev (Akkurat nå):

her vsr jo da problemet at ungen ikke hadde passende klær for været samt ikke fikk rene klær. Det blir jo omsorgssvikt og noe helt annet enn at han har genser med spidermantrykk på.

Selvfølgelig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...