Gå til innhold

Orkide som er avblomstret med brune stilker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har null peiling på blomster, men jeg har klart å holde liv i en orkide nå siden midten av april. Nå har den avblomstret og har fått brune stilker. Er det mulig å redde den?

Den har stått i en vinduskarm hvor det er lyst uten å være i direkte kontakt med sol. Har vannet den en gang i uka ved å holde den under rennende vann og så flyttet den tilbake i potten etter den er dryppfri.

Anonymkode: 558d5...f53

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis bladene fremdeles er grønne, så ja. Den har en hvileperiode etter blomstring (ofte). Klipp stilken ned til rett over det andre «leddet», evt helt ned hvis den er brun og død. Etter en stund kommer det opp nye blomsterstilker. De kan komme med en gang eller etter flere måneder. 
Husk gjødsel beregnet på orkidéer. De liker også å dusjes på bladene og luftrøttene innimellom. 

Anonymkode: 1b881...918

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Google gjerne «stell av orkidéer» eller noe lignende, da vil du få opp mange nyttige nettressurser som er mye mer detaljerte enn det forrige innlegget mitt.

Anonymkode: 1b881...918

Skrevet (endret)

Har du blank gjennomsiktig potte til orkideen den skal ha det for å få lys på røttene 🙂 Om du vil at orkidéen skal blomstre gjentatte ganger, bør du klippe vekk visne og tørkede stilker. Når stilken er brun, er det på tide å klippe den vekk.

Endret av Lillemy_87

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...