Gå til innhold

Hvordan presser man blomster?

Uglems

Anbefalte innlegg

Hei! Er det noen som veit om det å presse blomster? Min datter på fem vil så gjerne prøve, så vi samlet blomster, la dem på papir så de ikke rørte hverandre, la papir over og så bøker. Vi ventet i to uker, og når jeg sjekket var det blitt råttent 😕

Det var skikkelig skuff. 

Hun vil ha blomstene i egen perm med kontaktplast, så vi kan ikke presse dem i bilderamme.. 

Trenger kunnskap fra noen som veit hvordan man gjør det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

https://kmspeider.no/aktiviteter/presse-blomster-article7864-871.html

Google er din venn.

Anonymkode: 9aa8c...316

Det er slik jeg gjorde det, men det ble råttent. Jeg har googlet. Dessverre finner jeg ikke ut hva som har skjedd. Derfor spør jeg her. 

Anonymkode: 372c2...ea4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror det må være blomster med tynn stilk, løvetann fks har masse fuktighet i stilken og vil bare råtne.

Anonymkode: 8dc74...380

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Se om du får tak i herbarie-ark. Planter med masse fuktighet i seg må en bytte papir på ofte for at det ikke skal mugne. Ikke alltid det funker heller. Men prøv deg frem

Anonymkode: f2eb1...68b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er slik jeg gjorde det, men det ble råttent. Jeg har googlet. Dessverre finner jeg ikke ut hva som har skjedd. Derfor spør jeg her. 

Anonymkode: 372c2...ea4

Dere må bruke papir som er porøst nok til å tiltrekke seg fuktighet (Avispapir i flere lag fungerer fint), velge blomster som inneholder lite fuktighet (F.eks. blåklokke, fioler, smørblomst, valmuer og erteblomster), legge på nok vekt (En bok eller to holder ikke. I "gamle dager" brukte vi leksikon. Altså 6 - 7 store, tykke bøker eller annen vekt tilsvarende 5 - 6 kilo) og passe på å plukke blomstene når det er så tørt og varmt som mulig (Altså ikke om morgenen eller sent på kvelden og helst når det ikke har regnet på en dag eller to). Og husk å la de ligge i press lenge nok! De må være helt tørre og det kan ta en uke eller to. Sjekk underveis. 

Lykke til! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Holder også på med dette, med varierende hell 😅 blåklokke og prestekrage skrumper seg sammen. Revebjelle råtnet. Bregner går fint, samme med rødkløver. Bruker avispapir og kettlebells, kanskje ikke nok press? 🙄 

Anonymkode: eb176...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger de mellom 2 bøker tror jeg eller inni :)  har også brukt en 40 tonns verkstedpresse som jeg har 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere må bytte papiret rundt etter en dag.  Legger blomsten mellom. To ark, det byttes ikke, utenpå der igjen legger jeg avispapir fom jeg bytter etter en dag.  Hvis det er en saftfull plante bytter jeg papir etter bare noen timer i press. 

Anonymkode: d91fc...54d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...