AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #1 Skrevet 21. juli 2022 I utgangspunktet skulle barnet vårt begynne i barnehage ved 1 og et halvt års alder, men jeg kjenner på et sterkt ønske om å være hjemme et år til. Dette er sannsynligvis det eneste barnet jeg får, og jeg ønsker å tilbringe mer tid med hen. Vi har lite huslån, og kan klare det økonomisk, men må så klart stramme inn både her og der, spesielt nå som prisene har steget på mye. Om det skulle bli vanskelig, så har jeg en del sparepenger som jeg kan bruke. Far har også aksjer og sparepenger på konto. Tingen er at vi ikke er helt enige om dette. Det er jo jeg som vil være hjemme, og får gleden av det, men tenker jo også å da gjøre mesteparten av husarbeidet. Hvordan er det riktig å fordele det økonomisk sett? Vi har halvveis felles økonomi, dvs. vi setter inn en lik sum inn på felleskonto, og har hver våre lommepenger på egne kontoer. Vi tjener ca. likt. Han har et barn fra før, som han også betaler for. Er det riktig at jeg skal bruke mine sparepenger på å være hjemme med vårt barn, siden dette er noe jeg først og fremst vil? Og at han da fortsetter med å betale halvparten av lønnen sin, og har den andre halvparten til seg selv, mens jeg tar av sparepengene mine? Bør han betale nesten hele sin lønn på felleskontoen, og at vi begge bruker av sparepenger til å ha lommepenger i denne perioden? Hvordan har andre løst dette? Anonymkode: 928d0...43f
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #2 Skrevet 21. juli 2022 Vi ville nok sett på det som en felles investering i vårt barn og sånn sett mener jeg nok at far i perioden bør bidra noe mer enn 50% økonomisk da det tross alt er til stor glede og trygghet for barnet. På den annen side forstår jeg han argumentasjon og hadde jeg vært deg ville jeg nok tatt av egne sparepenger og bidratt så mye som mulig. Dere kunne ikke fått til en deltidsløsning da, slik at du har noe inntekt og barnet får god tid til å vende seg til å sosialisere seg utenfor hjemmet? Anonymkode: acfc9...68c 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #3 Skrevet 23. juli 2022 Når barnet er så stort som 1,5 år, og dette bare er ditt ønske, så bør du betale. Anonymkode: acbb4...b78 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #4 Skrevet 23. juli 2022 Er det helt slutt på kontantstøtte mellom 1og 2 år? Anonymkode: ba826...1b7
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #5 Skrevet 23. juli 2022 Jeg var hjemme noen ekstra uker med førstemann og tre måneder med andremann. Dette betalte jeg av mine sparepenger fordi det var jeg som ønsket å være hjemme litt ekstra og fordi jeg ønsket at barna skulle være litt mer enn ett år da de startet i barnehagen. Syns i utgangspunktet at du må bære en del av det økonomiske her, men kanskje far kan betale inn 60% og du 40% eller en liknende løsning. Er også litt usikker på om det er nødvendig å være hjemme et helt år til. Kanskje det holder med et halvt? Eller deltid i barnehage feks? Tenker at 1,5 år er en veldig fin tid å starte i barnehagen og sosialiseres med andre på samme alder. Anonymkode: 06eb1...3f8
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #6 Skrevet 24. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 21.7.2022 den 11.47): I utgangspunktet skulle barnet vårt begynne i barnehage ved 1 og et halvt års alder, men jeg kjenner på et sterkt ønske om å være hjemme et år til. Dette er sannsynligvis det eneste barnet jeg får, og jeg ønsker å tilbringe mer tid med hen. Vi har lite huslån, og kan klare det økonomisk, men må så klart stramme inn både her og der, spesielt nå som prisene har steget på mye. Om det skulle bli vanskelig, så har jeg en del sparepenger som jeg kan bruke. Far har også aksjer og sparepenger på konto. Tingen er at vi ikke er helt enige om dette. Det er jo jeg som vil være hjemme, og får gleden av det, men tenker jo også å da gjøre mesteparten av husarbeidet. Hvordan er det riktig å fordele det økonomisk sett? Vi har halvveis felles økonomi, dvs. vi setter inn en lik sum inn på felleskonto, og har hver våre lommepenger på egne kontoer. Vi tjener ca. likt. Han har et barn fra før, som han også betaler for. Er det riktig at jeg skal bruke mine sparepenger på å være hjemme med vårt barn, siden dette er noe jeg først og fremst vil? Og at han da fortsetter med å betale halvparten av lønnen sin, og har den andre halvparten til seg selv, mens jeg tar av sparepengene mine? Bør han betale nesten hele sin lønn på felleskontoen, og at vi begge bruker av sparepenger til å ha lommepenger i denne perioden? Hvordan har andre løst dette? Anonymkode: 928d0...43f Jeg tenker at siden det virker som om dere ikke har fullstendig felles økonomi og ikke alle felles barn, for han betaler for et annet barn i tillegg, at det er mest riktig du betaler fordi du ønsker og være lenger hjemme, når det egentlig ikke er en nødvendighet lenger og ikke hans ønske heller. Syns ikke du skal ha sparepenger på din konto og leve av hans lønn. Anonymkode: 6253a...0f4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå