Gå til innhold

Har noen oppskrift på hvitsaus til lasagne?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal lage lasagne. Skal lage til 2 voksne og et barn. Ostesaus oppskrifter som ligger på nettet høres ut som de er for mange personer. Det står at jeg skal bruke 5 dl melk eller 6 dl melk. Høres veldig mye ut.

Har noen oppskrift på hvitsaus som er beregnet for et ildfast form med lasagne?

Og et spm til....holder det med 500 gram kjøttdeig?

Anonymkode: 67f0e...f79

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skal lage lasagne. Skal lage til 2 voksne og et barn. Ostesaus oppskrifter som ligger på nettet høres ut som de er for mange personer. Det står at jeg skal bruke 5 dl melk eller 6 dl melk. Høres veldig mye ut.

Har noen oppskrift på hvitsaus som er beregnet for et ildfast form med lasagne?

Og et spm til....holder det med 500 gram kjøttdeig?

Den er god den oppskriften som matprat har:

https://www.matprat.no/oppskrifter/familien/lasagne/?gclid=CjwKCAjw2f-VBhAsEiwAO4lNeNWST_MEgOqisOcEGf6sQ84HSasb93wUL8d9YTLEu6ykxZMTgXBlKxoChH8QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Anonymkode: 12470...218

• Liker 1
Skrevet

500g kjøttdeig er passelig :) 

5-6dl melk hører også riktig ut. Det er jo til ei ildfast form, og skal rekke til flere lag. Jeg slumper når jeg lager hvitsaus/ostesaus til lasagne, men tar sånn ca 2-3 spiseskjeer smør som jeg smelter, rører i 3 spiseskjeer hvetemel til det ikke er klumper (tar gryten av platen når jeg rører melet inn i det smelta smøret), deretter setter jeg gryta tilbake på platen igjen og sper etter med melk. Jeg tømmer i litt og litt til sausen er tykk nok, men det høres riktig ut med den mengden du oppgir :) La sausen småkoke/putre i ca 5min for å få bort melsmaken. Tar i en god neve revet ost og rører til den smelter, tar også i ei lita ts revet muskatnøtt, ei lita ts pepper (jeg foretrekker hvit pepper) og litt salt. Smak deg frem med krydderne, kan være det holder med 1/2 ts av hver (jeg tar det som sagt på gefühlen) 

Hvitsausen skal som sagt rekke til flere lag der pastaplatene dekkes helt, også avsluttes den med hvitsaus og revet ost på toppen. Jeg bruker alltid å begynne med et tynt lag kjøttsaus i bunnen av formen, deretter pastaplater og hvitsaus. Også nytt lag i samme rekkefølge helt til formen er full. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes også 5-6 dl melk høres helt riktig ut. Det er den mengden melk som trengs til en jevning av 2 ss smør og 3-4 ss mel.

Anonymkode: 9ae98...983

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
skruf skrev (13 timer siden):

5-6dl melk hører også riktig ut. Det er jo til ei ildfast form, og skal rekke til flere lag. Jeg slumper når jeg lager hvitsaus/ostesaus til lasagne, men tar sånn ca 2-3 spiseskjeer smør som jeg smelter, rører i 3 spiseskjeer hvetemel til det ikke er klumper (tar gryten av platen når jeg rører melet inn i det smelta smøret), deretter setter jeg gryta tilbake på platen igjen og sper etter med melk. Jeg tømmer i litt og litt til sausen er tykk nok, men det høres riktig ut med den mengden du oppgir :) La sausen småkoke/putre i ca 5min for å få bort melsmaken. Tar i en god neve revet ost og rører til den smelter, tar også i ei lita ts revet muskatnøtt, ei lita ts pepper (jeg foretrekker hvit pepper) og litt salt. Smak deg frem med krydderne, kan være det holder med 1/2 ts av hver (jeg tar det som sagt på gefühlen) 

Hvitsausen skal som sagt rekke til flere lag der pastaplatene dekkes helt, også avsluttes den med hvitsaus og revet ost på toppen. Jeg bruker alltid å begynne med et tynt lag kjøttsaus i bunnen av formen, deretter pastaplater og hvitsaus. Også nytt lag i samme rekkefølge helt til formen er full. 

Takkk🙂🙂🙂🙂

AnonymBruker
Skrevet
skruf skrev (På 21.7.2022 den 9.14):

Skal ostesausen vare varm eller litt kald når den skal brukes?

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Skal ostesausen vare varm eller litt kald når den skal brukes?

Jeg bruker den mens den er varm :) lager kjøttsausen først, lar den gjerne småputre lenge hvis det er tid til det da den blir bedre jo lengre den koker (et tips er å lage stor porsjon når du først er i gang også fryse ned 1-2 porsjoner så er det mere lettvint når du skal lage lasagne neste gang). Hvitsausen/ostesausen trenger ikke så lang koketid, ca 5-10min på svak varme for å koke bort melsmaken 

AnonymBruker
Skrevet
skruf skrev (3 minutter siden):

Jeg bruker den mens den er varm :) lager kjøttsausen først, lar den gjerne småputre lenge hvis det er tid til det da den blir bedre jo lengre den koker (et tips er å lage stor porsjon når du først er i gang også fryse ned 1-2 porsjoner så er det mere lettvint når du skal lage lasagne neste gang). Hvitsausen/ostesausen trenger ikke så lang koketid, ca 5-10min på svak varme for å koke bort melsmaken 

Takk 🤤

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
skruf skrev (På 21.7.2022 den 9.14):

Hvor mange grader skal ovnen stå på

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men i alle dager... Har du ikke google? 

Anonymkode: 111e1...0ca

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Men i alle dager... Har du ikke google? 

Anonymkode: 111e1...0ca

Jo men det står så mye fl

forkjellig. Noen plasser står det 180 grader andre plasser står det 200 eller 250 så er så usikker

AnonymBruker
Skrevet

180-200 grader hvis du ikke bruker varmluft. 

Anonymkode: 2506d...afd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo men det står så mye fl

forkjellig. Noen plasser står det 180 grader andre plasser står det 200 eller 250 så er så usikker

Det er jo bare å ta det på slump. Sett det på 220 eller noe så har du sånn ca. en mellomting. Den er ferdig når osten har smeltet og blitt litt gyllen. Kan ikke bli feil da.

Anonymkode: 44f1c...073

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skriver du hvitsaus i ett ord?

Anonymkode: d159a...ca3

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg bruker 180-200g midt i ovnen i 30-40min :) 

Varierer litt fra komfyr til komfyr; min steker litt «hardt» så jeg bruker 180g. Men i den gamle komfyren så stekte jeg på 200g

Sjekk etter 30min ved å stikke en gaffel gjennom pastaplatene, hvis det ikke gir motstand så er den ferdig. Kjennes det litt hardt ut så sjekk igjen etter 5min

Hvis osten på toppen begynner å se litt svidd ut uten at lasagneplatene er myke/ferdige så kan du legge over et bakepapir for å unngå at osten svir seg :) 

edit; ikke varmluft 

Endret av skruf
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvorfor skriver du hvitsaus i ett ord?

Anonymkode: d159a...ca3

Ha ha, akkurat det har jeg sittet og grublet på også. Har prøvd å uttale det for meg selv, høres bare rart ut!

Anonymkode: e9a62...a52

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...