Gå til innhold

Bli hjemme fordi 11-åring vil kjede seg på hytta?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten min og jeg hadde en diskusjon i går på hva vi skal gjøre den siste ferieuka vår. Jeg ønsker å være på min families nye familiehytte, dette blir første gangen med overnatting. Kjæresten min mener dette blir for kjedelig for hans 11-åring uten pc og dataspill tilgjengelig, så han vurderer at de to reiser hjem til seg i steden. Jeg er litt sjokkert over den vurderingen. Er det virkelig bedre å sitte hjemme og gjøre det ungen gjør hele tiden ellers enn å få litt ny input? Mine unger er eldre, så det er ikke aktuelt at de leker sammen, men uansett er ikke hans unge sosial hjemme heller, det er spilling det går i. Er det virkelig så ille for en 11-åring å kanskje kjede seg litt innimellom, men også få gjøre litt andre ting, som å bade, være ute, spille spill o l. Mistenker egentlig også at kjæresten min synes det er litt slitsomt å måtte aktivisere ungen og ar det er mer behagelig for hans hvis hun holder på med sitt hjemme. 

Hva tenker dere?

Anonymkode: ec3c4...eed

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan hun ikke ta med ei venninne?

Anonymkode: ea7bb...345

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du har rett

Anonymkode: d7d21...cb9

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Du er sjokkert over at din kjæreste har andre ønsker enn deg for den siste ferieuka? 

Dere har godt av å dele dere opp, la far og hans 11 åring tilbringe uka der de vil og så drar du med dine dit du v

Anonymkode: 9a242...4fe

• Liker 15
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan hun ikke ta med ei venninne?

Anonymkode: ea7bb...345

Nei, vi kommer fra en annen ferietur og drar rett på hytta, som ligger langt unna deres hjemplass.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med en litt kortere uke på hytta? Var nylig på hytta med mine barn (13, 10 og 1). Etter 3 dager blir det litt drygt. Og de fikk godt påfyll med mobildata, pluss at vi har tv og flust med brettspill der.

Anonymkode: 7a289...903

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du er sjokkert over at din kjæreste har andre ønsker enn deg for den siste ferieuka? 

Dere har godt av å dele dere opp, la far og hans 11 åring tilbringe uka der de vil og så drar du med dine dit du v

Ja, jeg tvinger dem jo ikke, de gjør som de vil. Men det høres stusselig ut å ikke ville ha noen nye opplevelser. 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Hva med en litt kortere uke på hytta? Var nylig på hytta med mine barn (13, 10 og 1). Etter 3 dager blir det litt drygt. Og de fikk godt påfyll med mobildata, pluss at vi har tv og flust med brettspill der.

Anonymkode: 7a289...903

Det er snakk om maks tre overnattinger. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, jeg tvinger dem jo ikke, de gjør som de vil. Men det høres stusselig ut å ikke ville ha noen nye opplevelser. 

Og at spilling skal trumfe alt..

• Liker 20
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg ts. Barn har godt av litt forandring i miljø, litt pause fra spilling og bli tvunget til å tenke litt nytt ift aktivisering. Skremmende hvor lite fantasi og kreativitet de ungene som har ubegrenset skjerm utvikler 😕 

Anonymkode: 285e2...d02

• Liker 26
Skrevet

Rart, ja. En 11-åring burde kunne finne på noe annet enn skjerm i tre dager… Jeg har en 10-åring og er en uke på hytta på fjellet. Vi har ikke tv eller wifi, men de har med nettbrett med nedlastede filmer/episoder og spill som brukes litt på kveldstid. Ellers er vi stort sett ute - på tur, bader osv. Bekymringsverdig at et barn må ha skjerm som underholdning på dagtid for å orke å være på ferie.

• Liker 28
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Nye opplevelser? Som om en tur på din familiehytte er toppen av innenlands ferieopplevelser? 

Hadde ikke lagt meg mer opp i hvordan han oppdrar sin datter.

Anonymkode: 646cc...811

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som at 11-åringen kunne ha godt av litt skjermfri tid.

Anonymkode: 75b4c...4c1

• Liker 22
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nye opplevelser? Som om en tur på din familiehytte er toppen av innenlands ferieopplevelser? 

Hadde ikke lagt meg mer opp i hvordan han oppdrar sin datter.

Nei, som sagt bestemmer de selv. Men i mitt hode er det bedre å gjøre noe annet noen dager enn å sitte inne og spille, som gjøres hele tiden ellers i hverdagene. Vi er åpenbart ulike. 

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei, som sagt bestemmer de selv. Men i mitt hode er det bedre å gjøre noe annet noen dager enn å sitte inne og spille, som gjøres hele tiden ellers i hverdagene. Vi er åpenbart ulike. 

Folk bruker ferien som de vil, det er helt riktig. Jeg reagerte mest på at du mente at en god gammeldags hyttetur skulle være en ny og spesiell opplevelse. Kanskje de rett og slett ikke liker å være på hytta, og det er en ærlig sak, som ikke gjør dem til kjedeligere eller dårligere mennesker enn deg. Kanskje de syns det er deilig å endelig kunne slappe av hjemme uten mas og tanker om hverdagen. Jeg syns holdningen din til dine nærmeste virker dømmende og kjip.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Kjæresten min og jeg hadde en diskusjon i går på hva vi skal gjøre den siste ferieuka vår. Jeg ønsker å være på min families nye familiehytte, dette blir første gangen med overnatting. Kjæresten min mener dette blir for kjedelig for hans 11-åring uten pc og dataspill tilgjengelig, så han vurderer at de to reiser hjem til seg i steden. Jeg er litt sjokkert over den vurderingen. Er det virkelig bedre å sitte hjemme og gjøre det ungen gjør hele tiden ellers enn å få litt ny input? Mine unger er eldre, så det er ikke aktuelt at de leker sammen, men uansett er ikke hans unge sosial hjemme heller, det er spilling det går i. Er det virkelig så ille for en 11-åring å kanskje kjede seg litt innimellom, men også få gjøre litt andre ting, som å bade, være ute, spille spill o l. Mistenker egentlig også at kjæresten min synes det er litt slitsomt å måtte aktivisere ungen og ar det er mer behagelig for hans hvis hun holder på med sitt hjemme. 

Hva tenker dere?

Hva kommer han til å gjøre hjemme mens 11åringen gamer? Sitter han på nettbrett? Kan jo være han også vil bare koble ut.. Her tar far med seg PS til hytten, slik at de store kan game mens vi gjør andre ting.. Syns ikke det er så mye bedre, men da slipper værtfall vi andre å bare sitte hjemme......

Anonymkode: dcc50...418

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Folk bruker ferien som de vil, det er helt riktig. Jeg reagerte mest på at du mente at en god gammeldags hyttetur skulle være en ny og spesiell opplevelse. Kanskje de rett og slett ikke liker å være på hytta, og det er en ærlig sak, som ikke gjør dem til kjedeligere eller dårligere mennesker enn deg. Kanskje de syns det er deilig å endelig kunne slappe av hjemme uten mas og tanker om hverdagen. Jeg syns holdningen din til dine nærmeste virker dømmende og kjip.

Kan godt hende jeg er dømmende,  men ja jeg mener det er bedre at ungen får litt andre impulser og at det er sunt for henne både med pause fra spilling og kanskje kjede seg litt og tvinges til å aktivisere seg litt selv. Jeg synes virkelig en hyttetur, som kanskje ikke fullt ut er helt på hennes premisser,  er barnemishandling. Er jo denne oppdragelsen jeg har valgt selv, så selvfølgelig mener jeg dette er best. 😉

• Liker 13
Gjest Hottentått
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Så utrolig tåpelig kommentar. Er vel ganske tydelig at ts ikke er sjokkert over at kjæresten har andre ønsker enn henne. Problemet er at en 11 åring skal få bestemme at h*n heller skal være hjemme og game enn å være på hytta. Hadde det vært at h*n hadde planer med venner ol hadde det sikkert stilt seg annerledes. Jeg hadde aldri latt mitt barn være hjemme og game istedenfor å være med på ferie. 

AnonymBruker
Skrevet

Helt tragisk hvordan samfunnet og barneoppdragelsen er blitt. Skjermavhengige barn kan ikke være på hytta i tre dager uten å kjede seg, da blir det for lite dopamin og de går helt i kjelleren. 

Anonymkode: fa24b...0be

• Liker 16
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jo, dette syntes jeg hørtes ganske utrolig ut! Det hadde ikke vært noe vi hadde tatt hensyn til med våre barn iallefall. Når det er sagt så har vi hytte selv, og har valgt å ha nett på hytten (og er glade for det) Så mitt forslag til deg hadde vel vært å foreslå å kjøpe en datapakke til barnet (dersom det er dekning). Og å komme med forlag til ting dere kan gjøre sammen alle tre.

Anonymkode: ebdfe...988

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...