Gå til innhold

Kjæreste på overnatting?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når er det ok å ha kjærester på overnattingsbesøk? 

Sønnen vår på 15 har en jevngammel kjæreste. Spørsmål om overnatting har kommet. Hun får lov hjemmefra. 

Vi tenker at 16 år er en naturlig grense, selv om vi er vel vitende om at de får jo til det de vil andre tider på døgnet også. 

Hva gjør dere andre? 

Anonymkode: 113d7...750

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

16 er den seksuelle lavalderen i Norge. Det er uaktuelt å la mine barn få ha overnattingsbesøk før det. Enn om noe skjer og det kanskje ikke er helt ønsket fra begge parter og man ikke tør si nei. Eller det kommer beskyldninger i etterkant, og kanskje i verste fall en dom om å ha utnyttet noen under den seksuelle lavalderen?

Dette er verstefallsteorier, og om de vil så finner de jo en annen måte å få det til på, men jeg skal ikke legge til rette for det før de er gamle nok.

Endret av Summeer
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at begge må være over 16 år. Enig i at de klarer å få til ting på andre måter hvis de vil, men jeg syns dere som foreldre har et ansvar for å ikke legge til rette for sex før de begge er over seksuell lavalder.

Anonymkode: 89288...8df

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Når er det ok å ha kjærester på overnattingsbesøk? 

Sønnen vår på 15 har en jevngammel kjæreste. Spørsmål om overnatting har kommet. Hun får lov hjemmefra. 

Vi tenker at 16 år er en naturlig grense, selv om vi er vel vitende om at de får jo til det de vil andre tider på døgnet også. 

Hva gjør dere andre? 

Anonymkode: 113d7...750

min er 14 og har overnatting, vil de har sex så har de det uansett

Anonymkode: 61919...3d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

min er 14 og har overnatting, vil de har sex så har de det uansett

Min 15-åring hadde ikke fått lov. Vi ønsker ikke at hun skal ha sex så tidlig, og hadde derfor ikke lagt til rette for det heller. Vi gir henne f.eks heller ikke alkohol- selv om det ikke nødvendigvis gjør at vi klarer å holde henne vekke fra å drikke.

Anonymkode: 47e06...0ae

• Liker 2
Skrevet

Nå har jeg ei datter på 19 år men vi snakket litt om dette tema da hun var 15 år. Hun spurte ikke om dette men var ei venninne av henne som ikke fikk av kjæresten på overnatting. Da kom det fra min datter" er jo litt dumme dere foreldre... Vi får ikke ha overnatting fordi dere er redd vi skal ha sex. Men sex kan vi faktisk ha til andre av døgnets tider om vi vil dette". Så her i huset har vi latt de få lov om det har vært spørsmål. Er viktigere og ta opp temaet prevensjon. Å tror ikke det er mange døtre som har med mamma på helsestasjonen for å få satt p stav🙂 ikke for at jeg ba om det men hun spurte om jeg ville bli med

• Liker 1
Skrevet
elskersommer skrev (8 minutter siden):

Nå har jeg ei datter på 19 år men vi snakket litt om dette tema da hun var 15 år. Hun spurte ikke om dette men var ei venninne av henne som ikke fikk av kjæresten på overnatting. Da kom det fra min datter" er jo litt dumme dere foreldre... Vi får ikke ha overnatting fordi dere er redd vi skal ha sex. Men sex kan vi faktisk ha til andre av døgnets tider om vi vil dette". Så her i huset har vi latt de få lov om det har vært spørsmål. Er viktigere og ta opp temaet prevensjon. Å tror ikke det er mange døtre som har med mamma på helsestasjonen for å få satt p stav🙂 ikke for at jeg ba om det men hun spurte om jeg ville bli med

Så man skal tillate alt bare fordi "de gjør det uansett"? Nå er faktisk seksuell lavalder 16 av en grunn, så at foreldre støtter opp og tilnærmet legger til rette for seksuell aktivitet er noget spesielt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.7.2022 den 14.28):

Min 15-åring hadde ikke fått lov. Vi ønsker ikke at hun skal ha sex så tidlig, og hadde derfor ikke lagt til rette for det heller. Vi gir henne f.eks heller ikke alkohol- selv om det ikke nødvendigvis gjør at vi klarer å holde henne vekke fra å drikke.

Anonymkode: 47e06...0ae

dette er naivt tankegang av dere, hvis de vil ha sex så har de det uansett

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk overnatte, kjæresten overnattet, og det samme med jentungens kjæreste, fra vi var rundt 15. Men ikke på samme rom. Og ikke med mulighet til å snike seg ulytt mellom rommene heller.

Anonymkode: 3b066...f3c

AnonymBruker
Skrevet
Anonym90059005 skrev (På 21.7.2022 den 15.07):

Så man skal tillate alt bare fordi "de gjør det uansett"? Nå er faktisk seksuell lavalder 16 av en grunn, så at foreldre støtter opp og tilnærmet legger til rette for seksuell aktivitet er noget spesielt.

Ja. For ved å ha en slik tankegang, og ved å prate med barnet sitt, så er sjansen større for at de både venter (respekterer deres mening og råd, fordi foreldrene respekterte barnet nok til å høre deres tanker) og at de vil komme til foreldrene hvis noe vanskelig skjer/skjedde ift uønsket samleie - også utenfor soverommet/huset. 

I min klasse gjennom ungdomsskolen var det to kjærestepar som holdt sammen (av og på) gjennom 8.-10. trinn. Det ene paret overnattet hos hverandre, og hadde sex, ja. Det andre paret fikk ikke overnatte hos hverandre. Noe mer visste jeg ikke da, men jeg ble nylig fortalt at de pleide å snike seg inn i garderobene på skolen og ha sex - masse - da vi gikk på skolen. 

Mao: ved å nekte overnatting skaper du bare mer avstand mellom deg og barnet ditt, du forhindrer absolutt ingen ting. 

Anonymkode: a2df7...1a6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...